מנכ"ל מיזם הסיבים: "נחבר את הלקוח הראשון עד יוני"

דניאל לאובר, מנכ"ל IBC, משוכנע שלחברה שלו יש מוצר מנצח ולא חושש מהתחרות מול בזק והוט: "אנחנו באים עם מוצר שאין כמוהו בישראל"

עדיין לא ברור האם IBC, שמפעילה את מיזם הסיבים, תצליח מבחינה כלכלית. ייתכן שהמיזם השאפתני יגיע לנתח שוק שיאפשר לו להתקיים בכבוד וייתכן שלא. יש דבר אחד ברור שאי אפשר להתווכח עליו: המיזם הזה עשה למדינת ישראל ולשוק התקשורת מה שלא עשו שנים של ניסיונות לאסדרה.

המיזם הזה צפוי להוביל לכך שעד סוף 2014 כמיליון בתי אב יהיו מחוברים בסיבים אופטיים של בזק. זו ההצלחה האולטימטיבית של המיזם. אם הוא לא היה בא לעולם, בזק לא הייתה מתחילה את הפרויקט שלה והוט שגם היא פעילה בתחום, אם כי בקצב יותר איטי מבזק, לא הייתה משדרגת את התשתיות שלה.

זה כל הסיפור. שוב הוכח, בפעם המי יודע כמה, שרק תחרות מבוססת תשתיות עצמאיות מחוללת שינויים מהותיים בשוק ומגבירה תחרות. כל היתר, לרבות החכרת תשתיות למתחרים על ידי בזק והוט ויצירת שוק סיטונאי, הם מהלכים נחמדים אבל לא הרבה יותר.

זו הסיבה שמשרד התקשורת חייב "לחבק" את IBC, על מנת שתשרוד ותמשיך להוות אלטרנטיבה לתשתיות של בזק והוט. תצליח או לא, בלעדי IBC, יהיה לנו פחות טוב בשוק התקשורת.

בריאיון ל"גלובס", דני לאובר, מנכ"ל IBC נשמע היום יותר נינוח ושש אלי קרב. המכשול הכבד ביותר שעמד לפניו - העיכובים של עובדי חברת החשמל שדרשו לקבל תשלום לפני שיתחילו בעבודות הפריסה - הוסר, והחברה יכולה להתחיל בעבודה.

"אנחנו עכשיו מעלים הילוך בפעילות. המשמעות המיידית היא שבתוך חודש לערך נעלה לאוויר את אתר האינטרנט שלנו, שמהווה מרכיב חשוב במיזם ושדרכו בעצם מתרחש הכול. זה יאפשר לציבור הרחב להתחיל להבין מה אנחנו עושים באמת ומדוע אנחנו נהיה העידן החדש לעומת העולם הישן בשירותי תקשורת. ההסכם של חברת החשמל עם העובדים שלה, מביא אנרגיה מדהימה ואנחנו מזהים את ההתרחשות בשטח. מגייסים עובדים אצלנו ואצלם וניכרת התעצמות בפעילות".

- מה יכלול הפורטל?

"הפורטל יציג את מגוון השירותים שלנו, גם השירותים הפרטיים וגם השירותים העסקיים. נהיה באוויר עם המותג שלנו, עם המיתוג שלנו, שהוא כבר בעצם בשלבים סופיים של עבודה, שנעשית בשבדיה. דרך הפורטל ייחשפו המחירים לשירותים עם הספקים שאיתם נעבוד. בפעם הראשונה יוכל האזרח לחוות תחרות במודל אחר של שקיפות".

- אתה הולך לפרסם מחירים של ספקי השירות?

"כן".

- מדוע אתה מתחיל לפרסם את המחירים עוד לפני שחיברת לקוח אחד?

"החיבורים יתחילו במהלך הרבעון השני של השנה, ועד אז אנחנו רוצים לאפשר למשתמשים לחוות ולהתרשם מהאתר ומאופן השימוש בו".

- אמרתם שאתם הולכים על פריסה בעיר מסוימת שתהיה פיילוט?

"אין לנו עיר פיילוט, אנחנו מתחילים פריסה גדולה ומאסיבית, בו זמנית במספר מקומות. אין לנו צורך בפיילוט, הקמנו את הרשת שלנו שעובדת במעבדות של סיסקו מא' עד ת'".

"עולם חדש לחלוטין"

- האם אתה יכול לומר באיזה ערים תחל הפריסה?

"אני לא יכול להגיד".

- האם תפרסו בערים שבזק והוט כבר פרסו בהן סיבים? זה משנה מבחינתכם?

"לא אכנס לזה, אבל מה שאני כן יכול להגיד לך זה שאנחנו באים עם מוצר שאין כמוהו בישראל. נציע חבילות של 100 מגה סימטרי ונציע גם חבילות של 1 גיגה סימטרי. זה לא המוצר של בזק וזה לא המוצר של הוט. זה עולם חדש לחלוטין. בשביל לעשות תקשורת אמיתית בעולם החדש, אתה צריך תשתית סימטרית. יחד עם הספקים החדשים אנחנו נשנה כאן את השוק".

- בסופו של דבר, הספקים הגדולים באמת בשוק, שמחזיקים כמעט 100%, לא איתך. בזק בינלאומי לא הצטרפו, לא 012 ולא נטוויז'ן.

"אנחנו מתדיינים על זה עם כולם, אגב זה כמעט דיאלוג יום יומי. אנחנו לא חוששים מזה שנמצאים או לא נמצאים איתנו. בסופו של דבר הצרכנים יכירו את המוצר שלנו והם ידרשו אותו מהספקים. אנחנו מאמינים שהוא יבוא אלינו והם גם יבואו אלינו, כולם יבואו אלינו בסופו של דבר. אבל עוד פעם אני אומר שיהיו לקוחות שלא יצטרכו את התשתיות שלנו ויסתפקו בעולם הישן של שירותי התקשורת, ואותם לקוחות ימצאו את המקום שלהם בעולם של השוק הישן של בזק והוט. וזה בסדר גמור, אני לא בונה על נתח שוק של מאה אחוז".

"מגיעים עד לדירה"

- אתה יכול לתאר את תהליך העבודה? אתם תגיעו לבניין, תשימו בו מרכזייה ומשם תחברו את הלקוחות לדירות?

"אנחנו מגיעים עד לדירה ומתקינים בה שקע אחד".

- הסיב יגיע עד לדירה?

עד הבניין, ומהמרכזייה שנציב בבניין הוא יחובר עם כבל תקשורת (cat6או סיב אופטי). אם הלקוח ירצה חיבורים נוספים הוא יצטרך לבקש זאת מגורמים שיעבדו איתנו, אבל אנחנו לא נעשה את זה".

- מתי הדירה הראשונה תהיה מחוברת?

"אני מעריך שלקראת סוף הרבעון השני".

לאובר נשמע מאד נלהב להתחיל את העבודות. באופן טבעי השמחה שלו מובנת: "מתי עשו כאן פרויקט כזה? הרי מאז שהוט נכנסו בסוף שנות ה-80, עד עכשיו לא היה דבר כזה. זה מוצר שיאפשר סימולטניות של שירותים, כך שמשפחה או עסק יכולים לעשות הכול בבת אחת מבלי שהשירות ייפגע. היום אם אתה רואה טלוויזיה דרך האינטרנט ורוצה לשלוח מייל, איכות השירות שלך נפגעת. אצלנו אין דברים כאלה, תעבוד, תגלוש, מה שאתה רוצה, הכול עובד במקביל".

- האם אתה מתכנן לעלות בקמפיין להסביר לציבור במה מדובר?

"את הכסף אני חוסך להשקעה בתשתיות".