היה לך סטוץ עם מיליונר - והוא מת. זכאית לנתח מהירושה?

כמה ידועות בציבור יכולות להיות לאדם? השאלה הופכת פחות ופחות ברורה ■ התוצאה: מבול תביעות ומאבקים משפטיים, שמסתיימים לרוב בפשרות

מי נחשבת בת זוגו של אדם? שאלה זו, שנראית כפשוטה, נמצאת לאחרונה במוקד דיונים שונים בבית המשפט לענייני משפחה, מאחר שהתשובה לשאלה זו מגלמת במקרים רבים זכאות לנכסים רבים.

לשאלה מיהי בת זוגו של אדם יש השלכה מהותית במקרים הבאים:

■ כאשר מנוח אמיד נפטר ולא הותיר צוואה - אז זכאית בת זוגו למחצית הרכוש שהותיר.

■ כאשר המנוח הותיר צוואה - אז יכולה לטעון בת זוגו כי מחצית הרכוש שהותיר שייך בכלל לה ולא לעיזבון.

■ לצורך בחינה מיהו הזכאי לפנסיה שהותיר המנוח - בדרך-כלל זו בת הזוג.

■ כאשר בת זוג של מנוח עותרת לקבלת מזונות מן העיזבון בסכומים גבוהים - במקרה זה, היא צריכה להוכיח כי הייתה תלויה כלכלית במנוח.

בכמה מקרים שנידונו לאחרונה בבית המשפט, טענו כמה נשים במקביל כי היו בנות זוגם של מנוחים אמידים, אשר שמותיהם ידועים ומוכרים, אולם אסורים בפרסום לאור הסודיות הקיימת בבית המשפט לענייני משפחה, הדן בסכסוכי ירושה.

באחש המקרים, לא פחות מ-3 נשים טענו כן היו בנות הזוג של המנוח: אשתו החוקית (ממנה לא התגרש מעולם); המאהבת שלטובתה עזב המנוח את אשתו ועמה עבר להתגורר; וכן המזכירה שלו, שטענה כי הייתה המאהבת האחרונה, עמה חלק חלק מלילותיו ואת עיקר זמנו (בעבודה, למשל).

המצב מסובך עוד יותר במקרים בהם היו מגורים משותפים במשך כמה שנים וניהול משק-בית משותף, שהינם תנאי סף להוכחת מערכת יחיסם של ידועים בציבור. בכמה פסיקות שניתנו בשנים האחרונות קבעו בתי המשפט כי גם במקרה שבני זוג לא ניהלו חשבון משותף והתגוררו בבתים נפרדים, ייתכן כי יוכרו כידועים בציבור, למשל אם יוכח כי כל אחד מהם לן כמה לילות מדי שבוע בביתו של בן הזוג האחר.

יתרה מזו, אם בעבר היה צריך להוכיח מערכת יחסים זוגית ממושכת כדי לבסס טענת ידועים בציבור, הרי שבכמה פסקי דין נקבע כי גם מספר חודשים אינטנסיביים בודדים טרם הפטירה, בהם התקיים קשר רומנטי, עד 3 חודשים בלבד במקרה מסוים, יכולים לבסס עילה לקיום קשר של ידועים בציבור.

כתוצאה מחוסר ודאות משפטית זו, שנוצרה על-ידי בתי המשפט, יכולה כל מאהבת מזדמנת, שניהלה קשר רומנטי עם אדם אמיד שנפטר, להגיש תביעה ולעתור למזונות ולחלק בנכסיו, ביודעה כי יורשי המנוח יעדיפו לחמוק מניהול הליך משפטי ארוך בשל אי-הוודאות שקיימת בפסיקה.

חרף העובדה שההליכים בבית המשפט לענייני משפחה מתנהלים בדלתיים סגורות, בעידן האינטרנט והתקשורת המקוונת מאוד קשה להימנע מחשיפת תביעות שכאלה לעין הציבור. כך, במקרים רבים מעדיפים היורשים "להשתיק" בכסף את המאהבות הטוענות להיותן ידועות בציבור מיד עם העלאת דרישה מצדן, עוד טרם הגשת התביעות. הדברים נכונים במיוחד במקרים שהמנוח היה אדם שומר מסורת או אדם דתי, וכאשר מדובר בשם מוכר.

חוסר הוודאות המשפטי פועל גם בכיוון ההפוך. כך, למשל, במקרה מסוים קבע תקנון הפנסיה כי הפנסיה תשולם לרעייתו של מנוח. לאור זאת שכנעו ילדיו של אדם להינשא מחדש לאמם (גרושתו) על ערש דווי. אל מיטתו בבית-החולים הובא רב כדי לחתן אותה, ובכך לזכות אותה בפנסיה שלו על חשבון ידועתו בציבור ב-20 השנים שקדמו לפטירתו.

המנוח הסכים לכך, ולאחר מותו התפתח קרב משפטי ארוך-שנים שהסתיים בפשרה; כל אחת מהנשים קיבלה חלק מהפנסיה. מקרה זה מדגים את הקושי המשפטי להגיד מי בת זוגו של אדם במועד פטירתו ואת הכדאיות שבניהול מאבק משפטי בשאלה "פשוטה" לכאורה זו.

עם זאת, דווקא לאור אי-הוודאות שנוצרה ומבול התביעות שהוגשו, סביר כי בתי המשפט יבקשו לתת פסקי דין שיצמצמו את היכולת להכיר באשה כידועה בציבור, ויחייבו הוכחת רף גבוהות יותר לצורך הוכחת קשר כזה, על כל הזכויות הנובעות ממנו.

רף שכזה עשוי לכלול, למשל, הוכחה למגורים משותפים משך תקופה ארוכה יותר, הוכחת ניהול חשבון משותף אליו הופקדו הכנסות בני הזוג, הוכחת העברות כספיות בסכומים גבוהים מחשבון המנוח לחשבון הטוענת להיות בת זוגו, באופן שיאפשר לטוענת להוכיח כי הייתה תלויה במנוח מבחינה כספית, או לחילופין הוכחה שהצדדים רכשו יחד נכסים משותפים.

■ הכותב הוא בעל משרד לדיני משפחה וירושה.