חברי הפד לא מסכימים ביניהם לגבי צמצום רכישות האג"ח

חילוקי דעות בקרב חברי הפדרל ריזרב: בישיבה בחודש ינואר, בה הוחלט להמשיך לצמצם את ההקלה הכמותית, מספר חברים התנגדו לכך ■ מנגד, מספר חברים בבנק מעוניינים להעלות את הריבית כבר בזמן הקרוב

בכירי הפדרל ריזרב לא מסכימים ביניהם בנוגע לתחזית להעלאת שיעורי הריבית, התחזית הכלכלית, האינפלציה ומצב שוק העבודה, כך עולה מפרוטוקולי פגישת המדיניות של הפדרל ריזרב בינואר, אז הוחלט להמשיך לצמצם את היקף רכישות האג"ח החודשיות. זו הייתה הפגישה האחרונה בה יו"ר הפד היה בן ברננקי.

על פי הפרוטוקול, שפורסם הערב (ד'), מספר בכירים בפד מאמינים שיש להעלות את שיעורי הריבית כבר בזמן הקרוב. מהעבר השני, ישנם בפד מי שמאמינים שהכלכלה חלשה מדי אפילו כדי להמשיך עם צמצום ההקלה הכמותית.

שלושה חברים בפד - דניאל טארולו, ריצ'ארד פישר וצ'ארלס פלוסר - התנגדו להצהרת המדיניות, אולם בסופו של דבר, כאמור, הוחלט להמשיך לצמצם את תוכנית ההקלה הכמותית, ב-10 מיליארד דולר נוספים מדי חודש. התוכנית כוללת כעת הזרמה של 65 מיליארד דולר מדי חודש בדמות רכישות אג"ח, לאחר שעד לאחרונה עמד היקף הרכישות על 85 מיליארד דולר. חברי הפד הסכימו לדחות את הדיון בנושאים לעיל עד מארס, עם היו"ר החדשה ג'נט ילן.

עם זאת, נמסר כי "המשתתפים הסכימו, בהינתן שיעור האבטלה המתקרב ל-6.5%, שהתחזית תשונה על מנת לספק יותר מידע בנוגע לשיעורי הריבית, לאחר שיעד האבטלה יושג".

בתוך כך, דניס לוקהארט, ראש שלוחת הפד באטלנטה, אמר היום כי מוקדם מדי כדי לדעת מדוע הנתונים הכלכליים חלשים לאחרונה, ולצד זאת העריך כי תהיה השנה צמיחה גבוהה יותר בארה"ב. כמו כן הוא אמר כי רק ארועים דרמטיים ישנו את קצב צמצום הרכישות וכי העלאת הריבית הראשונה תתרחש במחצית השנייה של 2015.