הברית שהתפוררה

האם זקן, המשרתת הנאמנה, היא זו שתביא למפלת אולמרט?

ההתפתחויות האחרונות בתיק הולילנד הביאו לכך שמצבה המשפטי של שולה זקן אנוש. מצבו של אהוד אולמרט, אם להמשיך את האנלוגיה, היה בתחילת המשפט "בינוני אך יציב", והפך ל"בינוני עד קשה".

זקן מנסה למלט את עצמה בעור שיניה מהרשעה בשוחד ומישיבה ארוכה בכלא, באמצעות חתימה על הסכם עדת מדינה נגד הפטרון והבוס לשעבר, כי היא מבינה שאין לה ברירה אחרת. היא עצמה מודה שקיבלה מאות אלפי שקלים מעד המדינה המנוח שמואל דכנר וכן תכשיטים ותגמולים נוספים.

קו ההגנה שמציגים פרקליטיה, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד-כהן, הוא שדכנר העביר לידיה את הכספים בזכות יחסים מיוחדים שהיו ביניהם (שלא הגיעו לכדי רומן). ואולם, העובדה שזקן ישבה בצומת מרכזי בין יזמי הנדל"ן לבין מקבלי ההחלטות בנוגע למיזמים מביאה לכך שקו ההגנה הזה - אותו מציגים הפרקליטים בהיעדר אלטרנטיבות - הוא חלש.

על רקע מסכת השוחד הכללית המוצגת בכתב האישום ובהיעדר טענה ליחסים אינטימיים, סביר להניח כי מערכת היחסים בין זקן לדכנר התפתחה כתוצאה מהמערכת המושחתת, בדומה למערכת היחסים שנבנתה בין דכנר לבין כל אחד מהמשוחדים האחרים לכאורה.

בניסיון לאבחן את יחסי זקן-דכנר מיחסי דכנר עם שאר הנאשמים, הגיע השבוע עורך דינה למחוזות רחוקים, והדבר מעיד כאלפי עדים על חולשת גרסתה. "אנחנו רואים שיחסים בין אנשים הם מורכבים מאינספור גוונים", טען עו"ד ברטל בבית המשפט. "כולנו שואלים את עצמנו, האם זה מקרה שאנחנו רואים את הנשים היפות, הדוגמניות, מלכות היופי, הולכות עם אנשים עשירים כקורח, ואתה שואל את עצמך האם יש להם קסם אישי כל-כך?" - שולה זקן כמירי בוהדנה, שמואל דכנר בתפקיד בבו קובו.

העיתוי שבו בחרה זקן לפנות ולבקש את הסדר עדת המדינה נובע מההידרדרות במצבה המשפטי, אך לא פחות מכך, מהקרע שחל באחרונה, על רקע המשפט, ביחסים בינה לבין אולמרט. זאת, לאחר שראש הממשלה לשעבר ניסה, לטענתה, ליצור הפרדה בינו לבינה ובעצם להקריב אותה על מזבח חפותו.

הראיון שנתן לפני כחודש סנגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, לאילנה דיין, בו אמר שזקן אינה דוברת אמת, ובקשת סנגוריו של אולמרט שלא לאפשר לזקן וסנגוריה לעיין בסיכומים שהגישו לבית המשפט, העמיקו את הקרע.

הרמז בפייסבוק

כבר בשבוע שעבר ניתן היה למצוא רמז לבאות, כשזקן הטיחה באולמרט באירוע בו נפגשו את המילים "מכרת אותי".

רמז נוסף לעתיד להתרחש שלח בנה של זקן, נדב, בפייסבוק בתחילת השבוע: "לא בחרתי לשמור על זכות השתיקה. אז אחרי תקופה ארוכה אני רוצה לפרוק את מה שעל לבי, ואתחיל ב'תתבייש לך, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט'. המשך יבוא", כתב הבן. וההמשך לא איחר להגיע.

סנגורי אולמרט, עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר, הגיבו לפרסומים על ההסדר, תוך שדילגו הפעם באלגנטיות על כל התייחסות לזקן. "הפרקליטות נמצאת במצוקה חמורה, כי היא מודעת היטב לכך שאין די בראיות שהוצגו על-ידה במשפט כדי להוכיח את טענותיה כנגד אולמרט", הפנו הסנגורים את הזרקור אל המאשימה.

לדבריהם, "אם אכן מבקשת הפרקליטות שוקלת לחתום על הסדר עד מדינה עם זקן, לאחר שהסתיים כבר המשפט, מצביעה אך ורק על מצוקתה הראייתית הקשה של הפרקליטות".

אבל ספק אם הצדק איתם. לפרקליטות אין אמנם אקדח מעשן נגד אולמרט, כמו שיש לה נגד זקן, אבל הסתירות בין גרסתו לבין זו של זקן, שהעידה כי העבירה עשרות אלפי שקלים לידי מקורבו ועורך דינו, אורי מסר; העובדה שאחיו, יוסי אולמרט, שלפי הנטען קיבל כספים מדכנר כשוחד לאהוד - התגלה כעד לא מהימן; כמו גם התמונה הכללית שמצטיירת ולפיה אכן הועברו כספים רבים מדכנר לאישי הציבור - משחקים נגד ראש הממשלה לשעבר.

לפי המסתמן, הפרקליטות תסרב להצעת זקן לחתום על הסדר עדת מדינה. הסיבה המרכזית לכך היא שבפרקליטות מאמינים שאולמרט יורשע במשפט הולילנד בלאו הכי. סיבות נוספות, ראויות וכבדות-משקל לכך, הן מראית-העין הציבורית שעלול לשדר הסדר מאוחר ומיטיב שכזה; חוסר הרצון לוותר על הענשתה של זקן, שכבר הורשעה בשחיתות בשני משפטיה האחרים; כמו גם המורכבות המשפטית של מהלך שכזה, שלמעשה פותח מחדש את פרשת ההגנה.

גם העובדה שרצונה של זקן להיות עדת מדינה הגיע ודאי לאוזניו של השופט דוד רוזן, מקלה על הפרקליטות לסרב להצעה. שהרי עצם ידיעת השופט שזקן רוצה למסור גרסה חדשה שמפלילה לכאורה את אולמרט עשויה להשפיע על דעתו, ולא באופן שמטיב עם ראש הממשלה לשעבר.

"הסכם חשוד"

פרופסור אורן גזל-אייל, סגן הדיקן בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, מסביר כי הסכם עד מדינה נעשה על-פי רוב עם עבריין שולי, מתוך מטרה להביא להרשעתו של העבריין העיקרי.

לדבריו, "אני מניח שהתביעה רואה באולמרט עבריין בכיר יותר וחשוב יותר, ולכן שוקלת לעשות הסכם עם מי שהוא בכיר פחות". עם זאת, גזל-אייל מדגיש כי הסכם כזה נחשב "הסכם חשוד".

לדבריו, "מראש אתה פחות נוטה להאמין לעד מדינה, כי הוא מקבל טובת הנאה תמורת עדותו. כאשר הוא כבר העיד במשפט, הערך של העדות קטן עוד יותר".

גזל-אייל מציין כי הבאת ההסדר לבית המשפט טעונה את אישור השופט, "וחריג מאוד שבית המשפט מביא ראיות אחרי הסיכומים, בין היתר, משיקולי יעילות. הדבר ניתן אבל רק בנסיבות מאוד חריגות".

גם ללא הסדר עדת מדינה עמה, כנראה שבלבה של זקן כבר התגבשה החלטה לנקום באולמרט ולספר בפומבי על מה שהתרחש, לטענתה, לאורך השנים בלשכותיו של אחד מאישי הציבור החשובים בתולדות המדינה. אם לא תעשה זאת בבית המשפט, היא תעשה זאת בראיונות לתקשורת.

זקן ליוותה את אולמרט מאז נערותה, ועד היום הייתה עבורו כאותו נער הולנדי שתוקע אצבעו בסכר כדי להציל את מדינתו מהצפה. לדעתם של גורמים משפטיים, אם היא תפתח את הפה, מידע רב ישטוף את הכול, והציבור - אם יאמין לה - יידע יותר על מה קרה בחדרי-חדריו של ראש הממשלה לשעבר.

"הילכו שניים יחדיו בתי אם נועדו". בחיים אין מקריות. לכל דבר יש סיבה וכוונה, ודבר קשור בדבר. עד לאחרונה נדמה היה שאולמרט וזקן צעדו יחדיו לאורך השנים מסיבות פרקטיות ומובנות. בימים האחרונים מתגלה שאולי הסיבות הן "גדולות יותר" ואחרות לגמרי. שאולי, כמו במחזה שייקספירי, המשרתת הנאמנה תהפוך לזו שמביאה למפלת המלך.