הכנסת אישרה חוק לצמצום הריכוזיות בענף החקלאות

החוק החדש מבטל הלכה למעשה את הפטור מהסדר כובל שחל עד כה על הסיטונאים העוסקים בשיווק תוצרת חקלאית ■ החוק מתיר על כנו את הפטור מהסדר כובל שיש לחקלאים

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לצמצום הפטור מהסדר כובל למשווקי תוצרת חקלאית.

החוק החדש מבטל הלכה למעשה את הפטור מהסדר כובל שחל עד כה על הסיטונאים העוסקים בשיווק תוצרת חקלאית. עם זאת, הוא מתיר על כנו את הפטור מהסדר כובל שיש לחקלאים. מכאן, שחקלאי שהוא גם סיטונאי, יהנה מפטור מהסדר כובל ובלבד שעיקר עיסוקו בגידול חקלאי ולא בשיווק קרי, שיותר מ-50% מהתוצרת המשווקת על-ידו היא תוצרת שלו. סיטונאי שאינו חקלאי לא ייהנה מפטור זה.

מכאן שהחוק מתיר על כנו את ההיתר לחקלאים להתאגד ביניהם כדי לחזק את כוחם מול רשתות השיווק והקמעונאים.

במשרד האוצר אמרו היום כי הפטור שניתן למקטע הסיטונאי חל בפועל על גופים רבים שלא עוסקים כלל בחקלאות. לדברי האוצר, מצב זה אפשר תיאום מחירים ויצירת קרטל שפוגע בצרכן. כך לדוגמא, חברות בנות של משווקים שיכלו עד כה לתאם מחירים ובכך לפגוע בצרכנים.

"החוק מהווה ציון דרך משמעותי ביכולתו של הממונה על ההגבלים לפקח על המרווחים בשוק המזון, כחלק מהצעדים שנוקטת הממשלה להורדת יוקר המחייה והוזלת מחירי המזון לטובת אזרחי ישראל", נמסר בהודעת האוצר.

לדברי שר האוצר, יאיר לפיד, "החוק מהווה נדבך נוסף במאבק להורדת יוקר המחיה וצמצום הריכוזיות ברשתות השיווק. אחרי חמש עשרה שנה של סחבת ועיכובים החוק שאושר היום במליאת הכנסת ישפיע ישירות על כיסו של הצרכן".