רשות ההגבלים העסקיים מאשרת מיזוג בזק-yes

בכך תמה סאגה שנמשכת מאמצע שנות ה-2000 לערך, ובזק ו-yes יוכלו להתחיל בתהליכים למיזוג מלא ביניהם

רשות ההגבלים העסקיים מאשרת מיזוג בזק-yes. בכך תמה סאגה שנמשכת מאמצע שנות ה-2000 לערך, ובזק ו-yes יוכלו להתחיל בתהליכים למיזוג מלא ביניהם. מדובר בתהליך שצפוי להיות מורכב במיוחד לאור ההתנייה שיצר שר התקשורת גלעד ארדן בין המיזוג לבין אסדרת התחרות בשוק הקווי, ואולם בסופו של דבר ברור כעת שהמשוכה העיקרית למיזוג הוסרה, כי לאורך השנים רשות ההגבלים הייתה זו שהתנגדה ואילו משרד התקשורת היה זה שתמך במיזוג.

בשנת 2006 התנגד הממונה לכך שבזק תגדיל את אחזקותיה ב-yes ותחצה את רף ה-50% במניות yes. בזק עירערה על ההחלטה בפני בית הדין להגבלים עסקיים, אשר קיבל את עמדת בזק וקבע כי יש לאשר את המיזוג בכפוף לתנאים, אולם בערעור שהגישה רשות ההגבלים העסקיים לבית המשפט העליון על החלטת בית הדין להגבלים עסקיים התקבלה עמדת הממונה לפיה המיזוג העלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות, ונאסר על ביצוע המיזוג.

בשנת 2009 ביקשה קבוצת יורוקום לרכוש את גרעין השליטה בבזק. מכיוון שיורוקום החזיקה בעצמה כ-32% ממניות yes, הוביל המיזוג למצב בו בעלת השליטה בבזק (יורוקום) הנה גם בעלת השליטה בחברת yes. על רקע זה, כתנאי לאישור המיזוג בין יורוקום לבזק חוייבה יורוקום למכור את מניותיה ב-yes. עד לביצוע חובת המכירה הופקדו מניות יורוקום ב-yes בידי נאמן. על פרטי ומועדי חובת המכירה הוטל חיסיון על ידי בית הדין להגבלים עסקיים.

לאחרונה, ערכה רשות ההגבלים העסקיים בדיקה מחודשת של התחום לאור בקשת חברת יורוקום. הבדיקה העלתה כי מאז ההחלטה להתנגד למיזוג בין בזק ל-yes חלו בתחום התקשורת בארץ מספר שינויים. בין היתר עלה כי בשנים האחרונות חלו שיפורים טכנולוגיים הן בתשתית האינטרנט של בזק והן בתחום השידורים באינטרנט באופן שמאפשר כיום, יותר מבעבר, לשדר שידורי טלוויזיה על גבי רשת האינטרנט הפתוחה. על פני הדברים דבר זה מקל על מתחרים פוטנציאליים להיכנס לשוק הטלוויזיה הרב ערוצית. כמו כן נראה כי כיום ישנם מספר מתחרים פוטנציאליים שעשויים להיכנס לתחום הטלוויזיה ועל כן יתכן שגם אם בזק לא תיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית הדבר לא בהכרח יוביל לפגיעה בתחרות בתחום זה. התנאים שהטילה על המיזוג נועדו למנוע מהחברה הממוזגת להקשות על גופים המבקשים להיכנס לתחום שידורי הטלוויזיה על גבי תשתית האינטרנט.

להלן עיקר תנאי המיזוג:

איסור על הגבלת לקוחות בצריכת שירותי אינטרנט לפי נפח גלישה

1. בזק לא תטיל כל מגבלה על צריכת שירותי תשתית אינטרנט הנובעת מנפח הגלישה המצטבר של הלקוח. בכלל זה בזק לא תקבע את מחיר ואיכות שירותי תשתית האינטרנט על פי נפח הגלישה המצטבר של הלקוח.

2. אי חיוב ספקי אינטרנט (ISP) בגין צריכת שירותי אינטרנט הנובעת משידורי טלוויזיה רב ערוצית על גבי האינטרנט. משמעות הדבר היא כי במסגרת חיובם של ספקי האינטרנט בתשלום בגין חיבורם לתשתית האינטרנט של בזק ("תשלומי גיגות"), בזק תפחית את החיובים הנובעים מצפיה בשידורי טלוויזיה רב-ערוצית על גבי רשת האינטרנט. לעניין זה נקבע כי שיעור הצריכה הנובע משידורי הטלוויזיה הרב ערוצית באינטרנט יוערך על בסיס מכפלת מספר מנוייו של ספק הטלוויזיה הרב ערוצית, כפי שידווח לבזק על ידי ספק הטלוויזיה, ברוחב פס של 2 יחידות מגה סיביות לשניה (Mbps).

הגבלות על חסימת שירותים והצעת סל שירותים

3. בזק לא תגרום להגבלה או לחסימה של האפשרות הנתונה ללקוח לעשות שימוש בכל שירות או יישום המסופקים על גבי רשת האינטרנט בכל עת, במישרין או בעקיפין, לרבות בדרך של קביעת תעריפים או באמצעים טכנולוגיים.

4. שירותי הטלוויזיה של בזק ימכרו ויסופקו בתנאים שוויוניים לכל לקוחות בזק, בין אם אלו רוכשים מבזק שירותי תקשורת נוספים ובין אם לאו. מחיר שירותי הטלוויזיה במסגרת סל שירותים יוצג בנפרד משאר השירותים.

5. שירותי תשתית האינטרנט של בזק, ימכרו ויסופקו בתנאים שוויוניים לכל לקוחות בזק בין אם אלו רוכשים מבזק שירותי תקשורת נוספים, ובין אם לאו.

בלעדיות על תכני טלוויזיה

6. בזק ו-yes תבטלנה את כל הסדרי הבלעדיות שהן צד להם בנוגע לתכני טלוויזיה שאינם הפקות מקור, ולא תהיינה עוד צדדים להסדרי בלעדיות כאלו. יובהר, כי בהסדרי הבלעדיות הנזכרים בסעיף זה לא נכללים הסדרי בלעדיות כלפי בעלי רשיונות לשידורים, כמפורט בהחלטה.

7. החל מיום אישור המיזוג ולמשך שנתיים, בזק לא תמנע מאף גורם, למעט מי שהינו בעל רישיון לשידורים במועד החלטה זו, מלרכוש זכויות בהפקות מקור. כלל זה לא יחול על הפקות חדשות, כהגדרתן בהחלטה.