"לא יכול לחשוב על משהו גרוע מלראות עצמך בזמן יחסי מין"

"גלובס" ופרטנר חונכים את סדרת המפגשים "חדשנות על הבר" ■ במפגש שנערך אמש, סקר ד"ר צזנה את טכנולוגיית העתיד: "בעולם המערבי לכל אחד מאיתנו יהיה גוגל גלאס; תשכחו מפרטיות בעידן המשקפיים החכמים"

המשקפיים החכמים של גוגל, לצד טכנולוגיות לבישות נוספות כמו זו שפייסבוק רכשה אתמול, עומדים לתת הרבה יותר מקום לטכנולוגיה על חשבון הפרטיות. זו השורה התחתונה של המפגש הראשון של "חדשנות על הבר" של "גלובס" בשיתוף עם חברת אורנג', סדרת מפגשים העוסקים בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות, כהמשך להצלחת אירועי "כלכלה על הבר". בחצי השנה הקרובה יעלה "גלובס" בשיתוף "אורנג'", הרצאות נוספות על טכנולוגיות עתידיות.

את השורה התחתונה הלא אופטימית של המפגש הראשון סיפק ד"ר רועי צזנה, חוקר בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב וכן עתידן ומדען ראשי ב-TelaLabs, ומי שעומד מאחורי הספר "המדריך לעתיד". ד"ר צזנה עלה לבמה בפאב הדאבלין בהרצליה פיתוח, מיד לאחר אייל אילוז, מנהל חטיבת הטכנולוגיה של פרטנר, שדיבר על כניסת הדור הרביעי בסלולר שמובילה החברה.

"לפני שבוע ישבתי בארוחת ערב חגיגית עם המשפחה עם משקפי גוגל גלאס ששאלתי מחבר", סיפר צזנה. "האחיין שלי אמר שהוא רוצה לטוס ליפן ושואל אותי איך אומרים 'שלום' ביפנית. לחצתי על המשקפיים ושאלתי: 'how do you say hello in japanse'. תוך שלוש שניות קיבלתי תשובה שהדהימה את כולם. זה העתיד - לחיצה קלה על אזור הרקה נותנת לי גישה לגוגל, מאגר המידע של המין האנושי", סיפר צזנה.

"הטכנולוגיה שאוטוטו תהיה נגישה הרבה יותר, מאפשרת לנו קבלת מידע בלי שאנשים יודעים. אנחנו גם יכולים לצלם ולהקליט אנשים מבלי שהם יודעים", אמר צזנה, ומיהר להדגים. הוא הזמין לבמה את אחד מיושבי הפאב, ביקש ממנו לבחור קלף מבין ערימת קלפים ולנסות ולשדר לקהל את זהות הקלף, כשהוא מציג אותו לצזנה שמרכיב משקפיים מיוחדים, בדומה לגוגל גלאס. תוך שהוא מנסה לשדר את הקלף, וללא ידיעתו של המתנדב מהקהל, צזנה צילם את הקלף ומיד העביר אותו למסך גדול בפאב הפונה לקהל. כולם, בלי יוצא מן הכלל, צעקו את זהות הקלף להפתעתו הגמורה של המתנדב.

"אם ניקח את המשקפיים של גוגל כדוגמה - הם לא נוחים, מסורבלים וצריך לפזול לכיוון ימינה ומעלה כדי לראות את מה שכתוב. ועדיין, מה שמעניין זה שיש הרבה אמון שהמשקפיים האלה ייכנסו בכמויות מסיביות לעולם", אומר צזנה. "יש היום 8,000 זוגות משקפיים בעולם. המחיר צפוי לרדת מ-1,500 דולר ליחידה ל-500 דולר ליחידה. כך, על-פי דלויט, נגיע ל-4 מיליון יחידות של גוגל גלאס עד סוף השנה, ועד 2020 נגיע ל-100 מיליון יחידות מסביב לעולם.

"זה מגיע למצב שבעולם המערבי לכל אחד מאיתנו יהיו גוגל גלאס. זה יהפוך את כולנו למקושרים כל הזמן. כשאני אראה משהו, אני יוכל לשדר אותו מיד. אני יכול לצלם מישהו פה בפאב ולהעביר את זה לחמישה חברים שיושבים לידי מבלי שהוא יידע בכלל".

אייל אילוז, מנהל הטכנולוגיה של פרטנר / צילום: תמר מצפי
 אייל אילוז, מנהל הטכנולוגיה של פרטנר / צילום: תמר מצפי

צזנה דיבר על הפוטנציאל הגלום בגלאס לטוב ולרע. "אפשר כבר לפתח אפליקציות לגלאס. חלק מפתחים אפליקציות שיעזרו לך להישאר ער בזמן נהיגה ואחרים מפתחים אפליקציות שמעניקות הנחיות ניווט. אני אוהב פיתוח שאחד שם את הגלאס על עצמו, בת הזוג שלו שמה את הגלאס שלה על עצמה ואז הם מקיימים יחסי מין ויכולים לראות איך הם עצמם נראים בזמן קיום האקט. אבל לא באמת. זה גרוע מאוד. אני לא יכול לחשוב על משהו יותר גרוע מלראות את עצמך בזמן יחסי מין", הוא אומר.

זה העניין עם הגלאס וכל המכשור הלביש, מסביר צזנה. "זה נותן לנו הצצה לראות איך אנחנו נראים אחד בעיני הצד השני. כשלכולם יהיה גוגל גלאס, העולם ייראה אחרת לגמרי", הסביר צזנה. "זה נחמד כי זה אולי יכול לעזור לנו כשאנחנו רוצים לעקוף אוטובוס בכביש בעייתי אז נוכל להתחבר למצלמה בקידמת האוטובוס ולראות אם רכב מגיע מהכיוון הנגדי אבל זה פחות נחמד אם נתרכז יותר מדי במה שאנחנו רואים בגוגל גלאס ופחות במציאות עצמה. במקרה כזה זה יכול להיות הרסני ולהיגמר בתאונת דרכים", הוא מבהיר.

מעבר לקישוריות וליכולת לראות דברים מזוויות אחרות מבעד לעדשת הגלאס, הפיתוח של גוגל ובכלל הכיוון החדשני שהתעשייה הולכת אליו, בהחלט טומן בחובו הזדמנויות מעניינות. "נסעתי בכביש הערבה בדרך לאילת ופתאום התקלקל לי הטלפון. הדבר הראשון שכל נהג עושה הוא להתקשר לאבא שלו ולברר מה הם עושים. הבעיה היא שהתשובה שמתקבלת בדרך כלל כמו 'תבדוק את הקרבורטור' לא ממש עוזרת כי לא ברור איפה הוא בעצם נמצא. בעתיד - בעוד שלוש, ארבע וחמש שנים - זה ייראה אחרת", סיפר צזנה.

"העתיד הוא משקפי מציאות רבודה, שיושבים על המציאות האמיתית ותראה לנו איך אפשר לתקן ולפרק את המנוע. אמנם לא כל אחד מאיתנו הולך להיות מכונאי מומחה, אבל אני בקשר עם גוף גדול שעוסק בתחום הבריאות והטיפולים ושהראיתי להם סרטוני קונספט בתחום, הם הבינו שאפשר לתת טיפול ראשוני לא רק לרכב שלך אלא לאנשים בשר ודם ולהציל את חייהם. יש כאן אפשרות של העברת מומחיות באמצעות מחשוב לביש".

צזנה סיפר כי לא רק גוגל במשחק הזה והזכיר את המשקפיים של חברת Lumus הישראלית. "הפיתוח שלהם מאפשר לשדר תמונות ואנימציה לעדשות עצמן שיושבות מול העיניים ואז כל שדה הראייה מתמלא בתמונה שאפשר להגיב אליה. בבוא היום זה יחליף את גוגל גלאס כי אי אפשר לפזול לצד. אתם תלכו ברחוב והמציאות ברחוב תהיה הרובד הבסיסי, עליה תשב המציאות המורחבת כמו למשל קבלת מידע על החנויות מסביב", הוא אומר.

אחד הנושאים שמעסיקים את מי שסוקר ועוקב מקרוב אחר הפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים שיישבו לנו על העיניים, הוא אובדן הפרטיות. "שאלתי ארבע מלצריות פה בפאב אם אני יכול להסתכל להן בפייסבוק. ארבעתן סירבו כי הן שומרות בצדק על הפרטיות שלהן. אבל כשהרכבתי את המשקפיים שלי וקרצתי למישהו פה, תוך כדי שאני שואל לשמו, כבר גיליתי עליו לא מעט מבלי שהוא חשף הרבה. גיליתי שהוא נשוי ואילו סרטים הוא אוהב לפי חשבון הפייסבוק שלו", אמר צזנה.

"צריך לחשוב שבעוד שנה, שנתיים, שלוש, שלכל זוג משקפיים כזה יהיה זיהוי פנים מובנה, תספיק קריצה קטנה כדי לבדוק אודות אדם מסוים בפייסבוק, טוויטר או לינקדאין. כל אחד שילך ברחוב נוכל לדעת עליו משהו", הוא סיפר. "תשכחו מהפרטיות בעידן המשקפיים החכמים. מה שכן, אתם צריכים לחשוב איך לשמר על הפרטיות שלכם".