בת-ים: וילות פרטיות "התרחבו" על שביל הולכי רגל ואופניים

שביל שנסלל במסגרת פיתוח נתיבי איילון דרום, ומתאים להולכי רגל ורוכבי אופניים, נחסם בחצרות בתים פרטיים שהתפשטו לשטחו ■ העירייה טוענת שהבתים היו שם מזמן ושאם יש חריגות חדשות, הן ייבדקו

שביל להולכי רגל שנסלל בעת הקמת נתיבי איילון דרום, אשר סלילתם קיפדה תוואי הליכה בתחום הרשויות חולון ובת ים, נמצא חסום בימים אלה בחצרות של בתים פרטיים.

השביל, המתאים להולכי רגל ולרכיבה באופניים, עובר לאורך קיר ההפרדה שבין נתיבי איילון דרום ממחלף וולפסון ואל רחוב קק"ל ואל מחלף קוממיות. הוא מרוצף וסלול, וכמעט לכל אורכו יש גינה עירונית מטופחת. הרחוב המקביל לשביל (הנמצא מעבר לבתים צמודי קרקע) הוא רחוב קיבוץ גלויות.

בנקודה בשביל, הניצבת פחות או יותר מול הבית ברחוב קיבוץ גלויות 7, ועד הבית ברחוב קיבוץ גלויות 25, השביל נחסם בשל מה שעושה רושם כבנייה פרטית של מגורים שהתפשטה לתוך שטח השביל והגינה. כתוצאה מכך, מי שנעים בשביל צריכים לעזוב אותו ולעבור ולהתקדם במסלולם בתוך רחוב קיבוץ גלויות.

הכניסה לקיבוץ גלויות היא בין חצרות בתים פרטיים. ואם לא די בכך שהשביל עצמו נחסם, המעבר בין השביל לבין הרחוב, חסום במעקות ברזל הנטועים על המדרכה. מי שנעים בגלגלים (רוכבי אופנים, כסאות גלגלים, עגלות ילדים) אינם יכולים לעבור בנוחות בכלל, משום שהרמפות (שיפועים) בין הכביש למדרכה אינם מוסדרים, או לא קיימים בכלל.

סכנה לכולם

רחוב קיבוץ גלויות עצמו, שדרכו נדרש ההולך בשביל לעשות את המעקף, הוא רחוב צר ומתעקל, המדרכות בו צרות, אין בו שביל אופניים, דבר שגורם לסכנה לכולם, לרוכבים "היורדים לכביש" בתוואי שאין בו טווח ראייה מספק לנהגים; להולכים ברגל, הנאלצים להלך במדרכה צרה, שעליה בנוסף למפגעי ההליכה העירוניים הרגילים (פחי אשפה), נעים גם רוכבי אופניים; וגם לנהגים עצמם - שעלולים להיתקל בתנועה לא צפויה, בדמותם של אותם רוכבי אופנים שהחליטו בכל זאת לרדת ולנוע על הכביש.

לשאלתנו: מדוע השביל נחסם, מה בכוונת העירייה לעשות בנידון, וכיצד אמורים מי שנעים בגלגלים שאינם ממונעים (נכים בכיסאות גלגלים, רוכבי אופניים וקורקינטים, קלנועיות של קשישים ומי אשר דוחפים עגלות ילדים), לעבור בתוואי זה. קיבלנו את התגובה הבאה ולפיה השביל נסלל לפני למעלה מעשור ובאופן חלקי, שכן הבתים עומדים שם כבר עשרות שנים. לשאלתנו בנוגע לבנייה החדשה על השביל, הניכרת למי שמציץ מעבר לחצרות, נמסר כי "הנושא ייבדק ויטופל במידת הצורך".

נתיבי איילון, אשר השביל נסלל כתמורה לשטחים שנכבשו בידי הכביש המהיר שלהם, מסרו כי מכיוון שהכביש נסלל בידי העירייה, אין להם צד בעניין, והפנו חזרה אל העירייה.

יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים, אמר כי "כפי שלא יעלה על הדעת שגורם כלשהו ירחיב את חצרו, יבנה קיר או ינכס לעצמו חלק ממסילת ברזל ובכך יחסום את מעבר הרכבת, אין לאפשר חסימת שביל אופניים והפרעה לתנועת הרוכבים, לא כל שכן תוואי שיועד להולכי רגל. המשמעות של התעלמות מהפרות חוק אלו היא הפניית הרוכבים לכבישים מסוכנים או יצירת קונפליקטים בין רוכבים להולכי רגל.

"אנחנו מצפים מרשויות הסוללות שבילי אופניים להמשיך ולתחזק את השביל, לנקות אותו וכמובן לסלק מפגעים לאורכו. במקרים שבהם ישנה התערבות חוקית (בניית מחלף וכדומה), המייצרת חסימה לטווח ארוך, יש לייצר אלטרנטיבות לשביל החסום. אנחנו ממתינים ומצפים לתוצאות הבירור בעיריית בת ים ולטיפול שבעקבותיו".