מהמרים ב-1,000 שקל בחודש? חבל, יכולתם להיות מיליונרים

לכל אחד יש פנטזיה שיום יבוא ויזכה בסכום כה גדול שלא יצטרך לעבוד דקה נוספת ■ כדאי להתעורר ומהר ■ ובעיקר, לא לשלם 2,300 שקל מיותרים לקופת המדינה

לכל אחד יש פנטזיה שיום יבוא ויזכה בסכום כל-כך גדול שלא יצטרך עוד לעבוד אפילו דקה נוספת. הראשון רואה בדמיונו כיצד הוא מבלה את שארית חייו בחופים קסומים ובתוליים, מתערסל תחת עצים טרופיים ובידו קוקטייל מוחיטו צונן. השני מדמיין איך הכסף שלו ימונף ויצטבר לממדי ענק, וכל מה שנשאר לו הוא לעקוב אחר כספו נערם בערימות. השלישי, בכדי להעניק הצדקה מוסרית לעניין, חולם על הפיכתו לאיש צדקה נסתר התורם מיליונים למסכנים.

תופעת ההימורים הולכת ומתעצמת. ישראלים רבים טסים לחו"ל כדי "לעשות את המכה", וגם בישראל תופעת ההימורים הבלתי חוקיים כמו גם החוקיים הפכה לפופולרית בשנים האחרונות. משפחות רבות מוצאות עצמן מול שוקת שבורה, לאחר שבזבזו חסכונות ומשכנו נכסים.

ברצוני להציג לכל אחד מהמהמרים, הן הקטנים והן הגדולים, זווית ראייה אחרת על ההימורים החוקיים ועל הימורים בכלל.

נניח ששר האוצר היה פונה אליכם ומבקש, מעבר לתשלומי המסים הקיימים והגזירות הכלכליות האחרונות, עוד תרומה קטנה למדינת ישראל, בסך 2,300 שקל. יש להניח כי התשובה שהיה מקבל תנוע על הרצף שבין "לא תודה, כבר תרמנו בעבודה", ועד ל"בעלי לא בבית. תבוא מאוחר יותר".

אז זהו, שלא. הנה שני נתונים מדהימים:

  • הכנסות מפעל הפיס מהימורים עמדו ב-2013 על כ-5.8 מיליארד שקל.
  • אזרחי ישראל הוציאו 7.7 מיליארד שקל על הימורים חוקיים בשנת 2013.

מסיכום נתונים אלה עולה כי אזרח ישראלי ממוצע מהמר בסך 2,300 שקל בשנה.

איך זה קשור לשר האוצר, אתם שואלים? הרי שני גופים הללו מתפארים בכך שהם בונים מרכזים קהילתיים ומבני ציבור חשובים. נכון, בתמונה הגדולה ההכנסות מופנות למימון פעולות ציבוריות שאמורות היו להיות ממומנות מגביית המסים השוטפים שלנו, אך כיוון שלממשלה אין מספיק כסף לשם כך, היא מאפשרת לכם להמר באופן חוקי ולממן מכיסכם את בניית התשתיות שהיו אמורות להיות ממומנות מהתקציב השוטף.

כשאתם מהמרים, לשר האוצר יש עוד כמה שקלים להוציא. לא חבל? בלימודי כלכלה ציבורית יש לכך כינוי לא נעים, אך די מדויק - "מס טיפשים". למה טיפשים? משום שאדם חכם לא ישלם מסים, אם הוא לא חייב. לכולם טוב שהפנטזיה שלכם תוביל אתכם להכניס עוד כסף שיילך להוצאות המדינה. לכולם, חוץ מלכם כמובן.

המלצתי פשוטה: אל תהמרו, בכלל. לא באופן חוקי, לא בקזינו בחו"ל וכמובן שלא באופן לא חוקי ומחתרתי. לכו על הבטוח והפשוט. חסכו והשקיעו את הכסף הזה כל חודש. ממש כך, לאט ובזהירות תתעשרו.

חיסכון של 350 שקל בחודש, למשך 25 שנה, יהיה שווה לכם מעל 300 אלף שקל - אם תשקיעו באפיקי השקעה שמסוגלים להניב תשואה נומינלית של 8% בשנה. למי שהימר עד כה בסכומים גדולים בכל חודש, הדבר נכון שבעתיים: חיסכון של 1,000 שקל בחודש שיושקע באופן מושכל יהפוך אתכם למיליונרים כמעט בוודאות, ברבות השנים.

על דבר אחד אין ויכוח: הסיכויים להיות מיליונרים מחיסכון והשקעה הגיונית של אלף שקל בחודש גבוהים לאין ערוך מהסיכויים להפוך למיליונרים מהימור, לא משנה איזה, בסך 1,000 שקל בכל חודש.

■ הכותב הינו מנכ"ל חברת עין צופיה ייעוץ כלכלי, המספקת שירותי ייעוץ כלכלי וניהול כספים לעסקים ולפרטיים. office@ayintzofia.co.il