תוכנית חומש למחירי המזון

כדי להוזיל לנו את הקניות, לפיד צריך לשרטט מפת דרכים כלכלית

הוזלת מחירי המזון הנוכחית תהיה מינורית. ממש קטנה, אם בכלל במחירי הבשר ותורגש קצת יותר במחירי גבינות. המלצות הקומנדו של יאיר לפיד מבורכות אך צריכות להיות רק פתיח במהלך כולל וארוך-טווח.

מי שמצפה שהמלצות "צוות אנדורן" להורדת מחירי המזון שפורסמו אתמול (ד') - הכוללות ביטול מכס ליבוא עגלים, פתיחת מכסה פטורה ממכס ליבוא בשר טרי ומכסות יבוא פטורות ממכס בגבינות קשות, יוגורט ושמנת - יוזיל את המחירים בסופרמרקט, טועה.

אם לפיד והקומנדו שלו רוצים להביא להוזלה משמעותית במחירי המזון, שתשפיע על יוקר המחיה בישראל, הם צריכים לשרטט "מפת דרכים" כלכלית, כמו שעושים בתוכניות מדיניות: תוכנית חומש עם תאריכים ברורים, שבסופם יפתח שוק המזון כולו לתחרות מלאה.

בלי חסמי יבוא, בלי מכסות, בלי מכסים. 5 שנים, עם תחנות ביניים, שיתנו לשחקנים בשוק זמן להיערך לשינויים, יצמצמו את הטלטלות, ויתנו ללוביסטים המסורים של תנובה ושטראוס לעשות את העבודה שלהם, כי גם זה חלק מהמשחק.

למה הקומנדו של אנדורן לא יכול להרשות לעצמו לעצור כאן, אלא חייב להמשיך ולהסתער על היעד? בואו נתחיל עם ההמלצות שלו על החלב, שדווקא הן יכולות להשפיע בצורה כזו או אחרת על המחיר, אבל לא באופן משמעותי.

צריך לקחת בחשבון שלמרות הפטור ממכס לגבינות קשות, יוגורט ושמנות, עדיין מדובר על מכסה. 6,500 טון בגבינות הקשות, 1,500 טון ביוגורט ו-1,250 טון בחמאה ושמנת. זה הרבה, אבל לא מספיק.

אין צורך במכסות ופיקוח. השוק יעשה את שלו.

ונעבור לבשר, תחום מורכב יותר, שבו ככל הנראה לא תהיה ירידת מחירים בכלל. כוונת צוות אנדורן לעודד יבוא בשר טרי מבורכת כמובן, אבל מתעלמת מעובדה פשוטה. רק המונופולים ששולטים בשוק יבוא הבשר (בראשם תנובה ובאסם דבח), יוכלו להמשיך לייבא את 5,700 הטונות של עגלים שמשקלם מעל 250 ק"ג.

למה? כי לא משתלם לייבא 10 עגלים. כדי שהיבוא יהיה כדאי, צריך להעמיס אונייה שלמה, בעלות של עשרות מיליוני שקלים, להביא אותה לארץ ולהיות מסוגלים לממן את ההסגר של העגלים, למצוא להם רפתות ואז להיות עם כיס מספיק עמוק כדי לגדל אותם ואחר-כך לדאוג שישחטו אותם.

השחקנים ישארו אותם שחקנים, גם אם למראית-עין יתנו לעוד כוחות להכנס למשחק. אז מה עשינו? שוב נקבעה מכסה, שמי שייהנה ממנה יהיו המונופולים שיוכלו להרוויח יותר על הסחורה. זאת אומרת שרוב הרווח מהפטור על המכס יעבור אליהם ורק מיעוטו, אם בכלל יגיע אלינו.

המטרה שאליה צריך לשאוף הקומנדו הוא לפתוח את שוק הבשר לגמרי, גם ליבוא של בשר לא כשר, תחת מגבלות וטרינריות ובריאותיות נוקשות, בדיוק כמו נעשה בתחום הגבינות, שבו יש היתר ליבוא גבינות לא כשרות.

הכשרות עולה כסף ומייקרת את המזון. מי שאוכל בשר כשר ימשיך לקנות אותו. מי שהכשרות לא חשובה לו, יוכל לקנות בשר זול יותר, ירידת מחיר שתשפיע גם על השוק הכשר.

השוק חכם מאלה שמנסים לשלוט בו, את זה הבין כבר שר האוצר ויודעים היטב לוחמי אנדורן. כשמנסים לשלוט בשוק ברגולציה לא הגיונית כמו בשוק המזון, צריכים להסביר מדוע מחירי מזון ללא פיקוח בישראל יקרים בהרבה מאלה שב-13 מדינות החברות ב-OECD.