האוצר פותח את שוק הבשר ו-20% ממוצרי החלב ליבוא

בין הצעדים שכבר אושרו ע"י שרי האוצר, החקלאות והכלכלה: ביטול או הפחתות מכסים על יבוא עגלים, בשר טרי, גבינות קשות, יוגורט ושמנת בהיקף של אלפי טונות בשנה ■ ניסיון העבר מלמד: הפחתות מכס לא מגולגלות לצרכן

משרדי האוצר, החקלאות והכלכלה הודיעו היום (ד') על פתיחת שוק הבשר ו-20% ממוצרי החלב ליבוא. בהודעה משותפת שפרסמו המשרדים נאמר כי ההחלטה נועדה לאפשר את הגברת התחרות בשוק, בניסיון להוביל להורדת מחירים.

מהלכים מן העבר לימדו כי הפחתת מכסים לא התגלגלה אל הצרכן ולא היטיבה עמו. על רקע ההחלטה החדשה, השאלה היא האם מהלך זה יורגש בכיסו של הצרכן או יישאר כ"שומן עודף" אצל היבואנים.

את ההחלטה קיבל צוות מיוחד בראשות מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן. בצוות היו חברים גם מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן; מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג; הממונה על התקציבים, אמיר לוי; והממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה.

שרי האוצר, החקלאות והכלכלה אישרו את ההחלטה, ובשבועות הקרובים הדבר יובא לאישור הממשלה.

בין ההחלטות המרכזיות של הצוות: ביטול המכס על יבוא של עגלים ופתיחה משמעותית של השוק ליבוא בשר טרי - פטור ממכס. זאת, לצד פתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס של גבינות קשות, יוגורט ושמנת בהיקף של אלפי טונות בשנה - שמהווים כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב הישראלי.

בהודעת משרדי הממשלה נאמר כי הצוות בראשות אנדורן בחר להתמקד במהלכיו דווקא במוצרי החלב והבשר, שכן הם מהווים יותר מ-17% מההוצאות של משפחה ממוצעת, שמסתכמות בכ-2,251 שקל בחודש.

בצוות אמרו כי שווקים אלה מתאפיינים במחירים גבוהים ביחס לשווקים מקבילים בעולם - מצב שנובע מכשלי שוק, ממכסי יבוא, מדרישות רגולטוריות כמו כשרות ומהיעדר תחרות במקטעים המרכיבים את שרשרת הייצור של מוצרים אלה.

הפטור הגורף ממכס על יבוא עגלים יחול גם על עגלים שמשקלים עולה על 250 ק"ג, ובמקביל תיפתח מכסה פטורה ממכס ליבוא של 5,700 טונה בשר בקר טרי.

בצוות אמרו היום כי במסגרת הדיונים שהתקיימו בנושא נמצא כי רשתות השיווק לא מעמידות מידע מספיק לצרכן בנוגע לאבחנה בין בשר טרי לבין בשר קפוא שהופשר ומכונה לעתים מיושן. החלטות הצוות כוללות גם קידום של תקנות לגבי סימון הבשר הנמכר ברשתות, תוך אבחנה בין קפוא לטרי, וזאת כדי לעודד תחרות במקטע זה ולהגן על הצרכנים מהטעיה.

ההחלטות כוללות גם תמיכה מצד המדינה בהיקף של כ-25 מיליון שקל בשנה לענף הבקר במרעה, והקצאת תקציב של 45 מיליון שקל לתמיכה בענף המפטמות, כדי לאפשר לעוסקים בהם להסתגל לשינויים שעתידים לחול בשווקים אלה.

בתחום מוצרי החלב, הצוות מצא כי המחירים של מוצרי החלב בישראל גבוהים בעשרות אחוזים מהממוצע במדינות ה-OECD - בעיקר בשל היעדר תחרות על המחיר לצרכן מצד המחלבות הגדולות, העלות של דרישות הכשרות ועוד.

בשלושת משרדי הממשלה הבהירו כי לצד החלת התוכנית החדשה, יוקם מנגנון חדש לחלוקת מכסות שיבטיח שההטבות אכן יתגלגלו לכיסו של הצרכן.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, הגיב להחלטה של צוות אנדורן ואמר: "פתיחת השוק ליבוא - כל עוד היבוא צריך לעמוד באותן רגולציות של הייצור המקומי - אינה בעייתית. היינו מאוד שמחים לדעת שהמכסים שעליהם מוותרת הממשלה לא יישארו בכיסי היבואנים ויגולגלו לכיסו של הצרכן.

"התעשייה הישראלית תדע להתמודד עם כל תחרות כל עוד היא תתקיים במגרש הוגן וכולם יחויבו לעמוד באותם התנאים. היינו גם שמחים מאוד לדעת כיצד הממשלה מתכוונת לפעול כדי להוריד מכסים שלהם מחויבת התעשייה הישראלית בבואה לייצא תוצרת אל המדינות שמהם היא מייבאת בלי מכס".