מפיק "עד סוף העולם": "כתבו ביקורת לפני שראו; זה לא טראש"

המפיק עמי גלאם השיק השבוע את ההימור הגדול של ערוץ 10 - הריאליטי "עד סוף העולם" ■ "בערוץ 2 לא היה לי ספק אם תוכנית כזו תצליח או לא; בערוץ 10 רף הציפיות שלי הוא לא כמה גבוה להגיע, אלא כמה נמוך לא לרדת"

אף אחד לא שיער כיצד תסתיים אותה שיחה בראשית 2013, שיחה שעמי גלאם מודה שלא ישכח אף פעם. אבי ניר, מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 קשת, שבה עבד אז גלאם כמנהל הבידור והריאליטי, וסמנכ"ל התוכן רן תלם, זימנו אותו לפגישה שבה הציעו לו קידום.

"הם הציעו לשדרג אותי ולתת לי חוזה לטווח ארוך, עם יותר תנאים, ותפקיד. עצרתי ואמרתי 'אני צריך רגע אחד לחשוב'", מספר גלאם ל"גלובס". ניר ותלם הופתעו לגלות שמה שגלאם בעצם רוצה לעשות זה לעזוב. גלאם עצמו טוען שהופתע לא פחות.

"לא הייתי מודע אפילו עד כמה אני רוצה לצאת לדרך עצמאית", הוא אומר. "זה היה משהו שהתבשל אצלי, או נכון יותר אצלנו בבית, כי זה מהלך משותף של אילן אשתי ושלי. זה נורא קשה לעזוב את המקום, המעמד והתנאים שהיו לי בקשת. ומתוך מערכת היחסים המצוינת שיש לי עם ניר ועם תלם, זה לא היה מובן מאליו".

גלאם עזב בסמוך לפריצה הבינלאומית הגדולה של קשת אינטרנשיונל, כשהוא מצא את עצמו נוסע תכופות ללוות הפקות בינלאומיות של פורמטים שטיפח בתוך הזכיינית, כמו "3" למשל, שזכתה למספר הפקות בחו"ל. "אתה שואל את עצמך איך זה שרגע לפני ההצלחה הבינלאומית הגדולה אתה הולך? אבל זה השלב שבו אתה אומר, 'זה הזמן, אני רוצה לקחת צעד אחד אחורה', ולעמוד ברשות עצמך".

- איך הם הגיבו?

"התחלתי אז תהליך של שיחות, והתחלתי להבין שזה מה שאני רוצה לעשות. אני מניח שבאיזה שהוא מקום אולי זה קצת פגע, כי הציעו לי ללכת איתם קדימה. היחסים שלי איתם היו והם גם היום מצוינים, אבל לא הייתה לעזיבה כביכול שום סיבה. ברור שבתפקיד האסטרטגי והקרבה הכל-כך גדולה שהייתה לי לתהליכי קבלת החלטות, לא יכולתי להישאר בתפקיד עוד זמן רב".

- והיה ברור שאתה יוצא לדרך עצמאית ולא הולך למקום מסוים?

"לקחתי הימור. מההתחלה אף אחד לא האמין לי שאני לא סגור במקום אחר. הטלפון צלצל, הציעו תפקידים, וקיבלנו הצעות מצוינות, גם מהארץ וגם מחו"ל. אבל אשתי הייתה מאוד חזקה ואמרה: 'אם הולכים על הדבר הזה, אז הולכים על זה לבד נטו. בלי או עם פחד, אבל עם נטילת הסיכון כולו על עצמנו'. ואז הגיע ה-1 במארס, ואתה צריך להתחיל מהתחלה. אין לי די מאגרי כסף שאני יכול לפרנס משפחה עם 4 ילדים, והחסכונות הם כדי להתארגן, אבל זה הזמן שבו אתה חייב להתחיל לעבוד".

לקח לפורמט עשור להבשיל

חובת ההוכחה שיכולותיו ההפקתיות - לאחר שעמד בין היתר מאחורי הגרסה הישראלית של "מאסטר שף" - יכולות לחיות גם מחוץ למים החמימים של קשת, הייתה על גלאם, שהקים יחד עם אשתו את "סטודיו גלאם" במאי 2013.

הסיסמה של "סטודיו גלאם" היא "סיפורים ופורמטים", ועיקר ההתמחות של החברה, שמונה כרגע פרט לגלאם ולאשתו גם את המפיק שי בן-סעדון, היא תוכניות ריאליטי ושעשועונים.

בשנה שעברה, מאז שעזב את הזכיינית, גלאם כבר פיתח 6 פורמטים, חלקם בשיתוף עם משקיעים אחרים, והם כבר מתחילים להסתובב בעולם. אחד מהפורמטים האלה הוא "עד סוף העולם", שעורך גבעון שניר ומשודר בימים אלה בערוץ 10.

"היה לי ברור שאני צריך להשקיע בפיתוח, לגייס כסף, לצלם פיילוטים שאני רוצה שייצאו החוצה לעולם", הוא מספר, "אז בחודשים הראשונים עשינו שני פורמטים, שאני יכול להגיד לך שאחד מהם כבר משודר בארגנטינה, והשני הולך להפקה בקולומביה, ופורמט נוסף כבר נמכר לערוץ רוסי".

הרעיון ל"עד סוף העולם" מתגלגל במוחו של גלאם כבר יותר מעשור, אז עמד מאחורי הפקת "סוף הדרך" (רשת), אחת מתוכניות הריאליטי הראשונות על מסך ערוץ 2, שהייתה מעין גרסה דתית-חילונית ל"מירוץ למיליון". גלאם גילה שם עד כמה חבירה של שני אנשים המצויים בקונפליקט טבעי לטובת מטרה משותפת, משרתת את העלילה הטלוויזיונית. כך, בכל מקום שעבד בו - תחילה ברשת ובהמשך בקשת - הציע את גרעין הרעיון הזה, "לעשות משהו עם גרושים, שיש להם עניין אחד משותף בחיים - הילדים שלהם, ולגרום להם לעשות משהו עבורם".

- לא רצו את זה?

"זה כנראה לא התאים בתחנות שעברתי בהן, ברשת ובקשת. זה לא היה משהו שהיה מפותח כמו שזה היה כשהצעתי תוכנית טלוויזיה שלמה לערוץ 10. כשסיימתי את העבודה שלי בקשת, אחת הפגישות הראשונות שעשיתי הייתה עם רפי גינת, שהיה בדיוק שבועיים בתפקיד מנכ"ל ערוץ 10".

"הוא שאל אותי בפגישה אם יש לי רעיונות כלשהם לתוכניות, ואמרתי: 'תקשיב, רק יצאתי לדרך, אני בפיתוח, אבל יש לי רעיון שאני סוחב איתי כבר הרבה מאוד שנים'. סיפרתי לו רק את המסגרת, ואחרי חצי דקה הוא אמר: 'אני רוצה את התוכנית הזאת'".

- הפורמט אמור היה לענות על המצוקה שערוץ 10 נקלע אליה בגלל אי-היכולת לשדר את "הישרדות"?

"הערוץ עדיין מחפש תוכניות גדולות. מבחינתם 'הכפר', שכבר הייתה לפני שידור, הייתה אמורה להוות תחליף ל'הישרדות'. אבל אני חושב שגינת נדלק קודם כל על הדבר הבסיסי, עוד לפני שידענו איך בדיוק הפורמט ייראה. ידענו שבסיס הרעיון הוא תחרותי עם משימות ופרס שהולך לילדים. כל היתר לא היה ידוע וברור, בטח לא לי. זה מסוג הדברים שמתגבשים במשך שנה של פיתוח. עוד לפני שעלתה התוכנית, היו מבקרים שכבר החליטו שזה 'הישרדות לא טוב'. זה מגוחך".

- כשרואים את הפורמט, אפשר לראות איך זו הייתה יכולה להיות עונת "ספיישל גרושים" של "הישרדות".

"לא, כי המהות של 'הישרדות' קשורה להישרדות פיזית, לקבוצה נגד קבוצה, ולמקום של הפרט בקבוצה. זה שונה לגמרי. פה המתמודדים מגיעים עם כל החבילה של הקונפליקט מראש. לפני המהלך הקבוצתי, יש את המהלך הזוגי שלהם. אין פה שום דבר מהעולם, חוץ מהמיקום שהוא אקזוטי (הפיליפינים, ל"א)".

- אי-אפשר להתעלם מהאופן שבו נראה היום ערוץ 10. התוכנית מגיעה על ברכי "מעושרות", "מאמא ליגה", "זוג מנצח VIP" - מין טרנד של דוקו-טראש טהור, ואז בא ערוץ 10 ומציג ריאליטי עם 'גרושים וגרושות שנלחמים על כסף בשביל הילדים'. אי-אפשר להאשים את מי שחושד בצהוב.

"נכון, הדבר הכי קל היה לעשות מהתוכנית הזאת תוכנית טראש. אני אישית לא יודע לעשות טראש, פחות אוהב לעשות את זה, ולא בשביל זה אני עושה את התוכניות. מאוד כיוונתי לא לעשות את זה טראש, כך גם הצוות שעבד איתי. האם הצלחתי? זה הצופים ישפטו. אני יודע שכוונותיי הן טובות.

"אני יכול להגיד לך שהיו כל-כך הרבה משברים בתוך הזוגות, שאמרתי 'בואו תנסו לעבור מהפיק הזה של הפיצוץ לשלב הבא'. מי שראה את הפרק הראשון, יבין כמה אני מנסה לחבר את האנשים ולהראות את האמת כמו שהיא. אני מאוד מקווה שהצלחתי, כי אם לא אני ארגיש מאוד רע עם עצמי. אני ארגיש מאוד רע עם עצמי אם ייצא טראש".

- למה להחליט שהפרס הוא עבור הילדים, למה בכלל לשרבב לשם את הילדים, עד כדי כך שיש דמות של ילד בתוך הלוגו?

"כי אז אנשים יבואו עם כוונות אמיתיות. יש פה ריב על הילדים בזמן שהם בני שנתיים. את הפרס הם יראו בעוד 16 שנה. אלה מיליון שקל שנסגרים בחשבון בנק, בקרן נאמנות, עד גיל 18. ההורים לא יכולים לקנות בזה מכונית".

- כלומר אנשים נאבקים על עתיד ילדיהם - זה מאוד קשה וציני. זו כבר לא תחרות כיפית.

"אני ממש לא מסכים. אין תחליף לחדווה של לעשות את זה למען הילד שלך. אתה רואה איך בזמן משימה, כשהם צריכים לטפס, המתמודדת אומרת 'תדמיין שהילדה שלנו למעלה', והם מקבלים מזה כוחות. הרי רובם אומרים לעצמם 'אני איתה/איתו לא הייתי הולך לתוכנית טלוויזיה, אבל למען הילד שלי אני מוכן לעשות כל דבר - כולל את זה'. נורא קל לעשות ניצול מהדבר הזה. אבל עוברים הרבה פרקים עד שרואים ולו פריים מהילדים. זה נורא מפתה לרגש ולשים את הילדים ב'תעודת הזהות' של המתמודדים כבר בפתיחה, אבל צילמנו אותם והחלטנו להשאיר את זה בצד".

- הביקורות פוגעות בך?

"יש מבקרים שאתה מרגיש שהם כתבו את הביקורת עוד לפני שהם ראו, 'כי זה ריאליטי'. זה מאוד מפריע לי. אני מזמן הפסקתי להגדיר תוכניות לפי הז'אנר שלהן. יש לי הגדרה אחת - טוב או רע. יש דרמות מצוינות ויש איומות, וכך גם לגבי ריאליטי.

"זה שעדיין יש מבקרים שמתייחסים לז'אנר, זה נורא מיושן. ואם אתה לא אוהב ריאליטי, אתה לא יכול להיות מבקר טלוויזיה. היו גם ביקורות מעולות ב'גלובס', ב'הארץ' וב'עכבר העיר', ושמחתי עליהן מאוד. אני שמח מכל עניין סביב התוכנית - לטוב ולרע, כל עוד זה ענייני".

- אתה מרגיש שיש לחץ מיוחד בערוץ 10 סביב התוכנית הזאת?

"יש ציפיות מאוד גבוהות. זאת תוכנית דגל של הערוץ, הם הלכו איתנו יד ביד, ואם זה ייכשל, אני מניח שתהיה אכזבה מאוד גדולה, לא רק לי אלא גם לערוץ".

מפקח מקרוב על הפורמט בעולם

בינתיים אפשר לקרוא לזה הצלחה - 26.6% צפייה (במשקי-בית יהודיים) בפרק הבכורה ועסקת מכירה לאנדמול, שמתכננת הפקה ב-11 מדינות בעולם. גלאם ואנשיו מפיצים בעצמם את הפורמט ודרשו חיבור ישיר עם כל חברה שהביעה בו עניין, מחשש שיתייבש על מדפים מעבר לים.

"חברות ענק רדפו אחרינו כדי לקחת את הפורמט", הוא אומר, "לא בכל יום נולד פורמט ריאליטי גדול בשוק".

שלשום (ה') יצא גלאם לטורקיה כדי לפקח על ההפקה המתגבשת שם, והפקות צפויות לצאת לדרך במדינות נוספות.

"חלומי", מכנה גלאם את רייטינג ההשקה. "אבל עוד לא התחלנו. עכשיו צריך להתחיל לעבוד, והפחדים רק גדלים. אנשים כתבו לי שזה מספר מקביל לפתיחה של 35%-37% בערוץ 2".

- מה סימס לך אבי ניר?

"בירך. פירגן".

- רפי גינת שלח פרחים?

"הוא לא צריך לשלוח פרחים, אנחנו צריכים לצאת יחד לקטוף אותם במהלך הדרך", גלאם צוחק. "הוא כתב שעם הצפייה הנדחית זה כבר הגיע ל-28%".

- ההצלחה ברייטינג הייתה לא טבעית, לנוכח העובדה שהערוץ החליט להשיק את הריאליטי מיד לאחר חופשת הפסח, שהיא שממה טלוויזיונית ומקפצה בעייתית לרייטינג.

"בערוץ לקחו החלטה חכמה לנסות ולהעלות לפני ש'מפלצות התהילה' מגיעות למסך".

- למה אתה מתכוון?

"'האח הגדול', 'The Voice', 'מיזם'. הכוונה היא לעלות שבוע-שבועיים לפניהן. הרבה אנשים לא מבינים כמה זה קשה ומסובך לשווק ולהביא למודעות פורמט חדש. שבוע של מודעות קטנה אצל הצופה זה רווח עצום לערוץ כמו 10, שהוא לא הערוץ המוביל, ולפורמט שהוא חדש. יש פה סיכון מאוד גבוה, אבל גם סיכוי קטן שאם תצליח לעלות לפני כולם, תצליח לייצר מודעות. אף אחד לא מאמין שאתה תנצח מישהו מהריאליטי הגדולים בערוץ 2, וזו לא הכוונה".

- אתה מרגיש שבערוץ 10 יודעים מה הם עושים?

"כן, בהחלט. עבדתי 8 שנים בערוץ 2, ועבדתי הרבה מאוד שנים ב'לרסק' כל מה שעולה בערוץ 10. יחד עם זה, תמיד חשבתי שהערוץ הזה חייב להתקיים, ולנו כיוצרים הערוץ הזה הכרחי. שמחתי מאוד לגלות חבורה מקצוענית ביותר, עם מודעות מאוד גדולה לכוחו של הערוץ".

- כלומר המוטיבציה היא אחרת לגמרי.

"אני יודע שבערוץ 2 לא היה לי ספק בכלל אם תוכנית כמו זו תצליח או לא. לא היה לי ספק בכלל שזה יוציא מספרים מאוד גבוהים. אני יודע לאילו מספרים אפשר להגיע אחרי שבוע אחד של פרומואים בערוץ 2. בערוץ 10 רף הציפיות שלי הוא לא כמה גבוה להגיע, אלא כמה נמוך לא לרדת".

עמי גלאם

תפקיד: מנכ"ל ובעלים "סטודיו גלאם"

גיל: 45

השכלה: למד קולנוע, פילוסופיה וספרות ("לא סיימתי שני תארים")

מגורים: תל-אביב

מצב משפחתי: נשוי+4

תעסוקה: שימש כמנהל הבידור והריאליטי של קשת במשך 5 שנים ולפני כן כמנהל פיתוח בזכיינית ערוץ 2 רשת

עוד משהו: משמעות השם "גלאם" אינה "זוהר" כמו שנוהגים לחשוב - אלא דווקא באה מהמילה רועה צאן בערבית, ועל כן לוגו החברה החדשה של הזוג גלאם הוא כבשה