בהמשך לחשיפת "גלובס": הוקפאה הענקת הרישיון לדוראד

תחנת הכוח הפרטית, שאמורה להיות הגדולה בישראל, הייתה אמורה להיחנך בטקס חגיגי ביום שלישי הקרוב ■ גורמים במשק החשמל אמרו הערב ל"גלובס" כי מדובר ב"ניצחון גדול לחברת החשמל"

ברגע האחרון: הענקת רישיון לתחנת הכוח הפרטית דוראד נדחתה עד להודעה חדשה. תחנת הכוח, שאמורה להיות הגדולה בישראל, הייתה אמורה להיחנך בטקס חגיגי ביום שלישי הקרוב, ואולם, יזמי דוראד הודיעו לפני שעה קלה על דחיית האירוע המתוכנן. הסיבה לדחייה היא ככל הנראה הנחיית משרד המשפטים לעכב חתימה על רישיונות יצור חשמל חדשים בשל פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, שהמדינה מתכוונת לערער עליו. גורמים במשק החשמל אמרו הערב ל"גלובס" כי מדובר ב"ניצחון גדול לחברת החשמל".

רשות החשמל החליטה לאשר את בקשת דוראד לרישיון החשמל הקבוע ב-13 לאפריל והעבירה אותה לחתימת שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום. ואולם מתברר כי ב-3 לאפריל קיבל בית הדין האזורי לעבודה החלטה הקובעת כי גורמים ממשלתיים צריכים להימנע מכל פעילות העשויה לשנות את המצב במשק החשמל. בעקבות החלטה זו הנחה משרד המשפטים את משרד התשתיות שלא לחתום על הרישיון של דוראד.

במשרד התשתיות הלאומיות הוחלט לפיכך שלא להעביר את הרישיון לחתימת השר עד לקבלת חוות דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט. גורמים במשק החשמל אמרו ל"גלובס" כי הבירור אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה חושף את דוראד לנזקים כבדים, העלולים להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

נזכיר כי בימים האחרונים חשף "גלובס" תוצאות בדיקה שהראתה כי ביצועיה של תחנת הכוח החדשה יהיו נחותים לעומת תחנות הכוח המקבילות של חברת החשמל. כמו כן נמתחה ביקורת על ההסדר שמעניק לתחנה תשלומים בגין נכונותה לספק גיבוי למערכת בשעות השפל בביקוש לחשמל - לפי בדיקת "גלובס" מדובר בהטבה ששוויה עשוי להגיע ל-100 מיליון שקל לשנה, למשך כ-20 שנה.

מעל מיליארד דולר הושקעו עד כה בהקמת תחנת הכוח דוראד, שתוכל לספק כ-6.5% מיכולת ייצור החשמל של ישראל. הבעלות על התחנה היא בידי חברת קצא"א הממשלתית (37.5%), חברת זורלו הטורקית (25%), קבוצת אדלקום של משפחת אדלסבורג (18.75%), ודורי אנרגיה המוחזקת על-ידי גזית גלוב (11.25%) ואלומיי של שלמה נחמה, רני פרידריך וחמי רפאל