הנפקת הענק יוצאת לדרך: עליבבא הסינית הגישה תשקיף

תונפק לפי שווי מקסימלי של 121 מיליארד דולר ■ החברה שואפת לגייס 20 מיליארד דולר ■ הכנסות עליבבא ב-9 החודשים האחרונים של 2013 הסתכמו ב-5.66 מיליארד דולר והרווח הנקי עמד על 2.85 מיליארד דולר

תשכחו מפייסבוק. או מטוויטר. או מלינקדאין. או אפילו מטסלה, יצרנית המכוניות החשמליות שמשגעת את שוק ההון האמריקאי. הכוכבת הבאה של וול סטריט היא בכלל סינית, עליבאבא (Alibaba) שמה, וההנפקה הראשונית שלה בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות עומדת כנראה להותיר בצל את אלו של פייסבוק ודומותיה.

עליבאבא, שהיא למעשה אמזון של סין וקצת יותר, הגישה אתמול (ג') לרשות לני"ע האמריקאית את טיוטת התשקיף הראשונה שלה לקראת הנפקתה הראשונית בוול סטריט. החברה, שתנפיק תעודות פיקדון (ADS) ולא מניות רגילות (כפי שחברות זרות שמונפקות בארה"ב נוהגות לעשות), לא ציינה כמה תגייס ואיזה תג מחיר היא שואפת שיצמידו לה, אך לפי ה"פייננשל טיימס", שווי החברה יכול לנוע בין 96.9-121 מיליארד דולר. בטיוטה ציינה עליבאבא כי תגייס עד מיליארד דולר, אך לפי ההערכות מדובר במספר שצוין רק לצורך הגשת הטיוטה וכי בפועל תנסה עליבאבא לגייס 20 מיליארד דולר.

גיוס זה עשוי להפוך את ההנפקה לאחת הגדולות בהיסטוריה. לפי נתוני חברת המחקר Dealogic, ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר היא זו של הבנק הסיני Agricultural Bank of China, ואחריה מדורגת ההנפקה של עוד ענק בנקאות סיני, ICBC (כל אחד גייס מעל 20 מיליארד דולר). הנפקת ויזה ממוקמת רביעית (קצת מתחת ל-20 מיליארד דולר), ואילו פייסבוק ממוקמת שמינית (מעל 16 מיליארד דולר).

עליבאבא מפעילה אתרי מסחר באינטרנט ובסלולר, ולפי מה שהיא מציינת - היא חברת המסחר המקוון הגדולה בתבל (במונחי מחזורי מסחר ולא במונחי הכנסות). אמזון, לצורך ההשוואה, שווה כעת 137 מיליארד דולר, והכנסותיה עמדו אשתקד על 74.5 מיליארד דולר, פי עשרה מאלו של עליבאבא.

ולמרות זאת, השורה התחתונה של עליבאבא הרבה יותר קרובה לזו של אמזון, וקצב צמיחתה הרבה יותר גבוה, ומכאן כנראה השווי הענק שיוצמד לה. אמזון רשמה אשתקד EBITDA של 4 מיליארד דולר, בעוד זה של עליבאבא רק בגין 9 החודשים שהסתיימו בדצמבר 2013 - עמד על 3.8 מיליארד דולר.

הכוח של עליבאבא נובע מהיותה מונופול בתחומה בסין. סין הרי חוסמת כמעט כל אתר אינטרנט מערבי, ובאין אופציות זרות, הצרכן הסיני מבצע את רכישותיו באינטרנט בזירות מקומיות. עליבאבא מפעילה זירות מסחר תחת השמות Taobao Marketplace, Tmall, Juhuasuan וכמובן - Alibaba.com.

עליבאבא הוקמה לפני 15 שנה על ידי ג'ק מא (שהיה בעברו מורה לאנגלית), וכעת יהפוך למיליארדר כבד, ואולי יגיד תודה שלא בחר להמשיך בקריירת ההוראה. למא (49), שמכהן כיו"ר החברה, יש 8.9% מההון, וזה אומר ש"על הנייר" הוא שווה לפחות 9 מיליארד דולר. בעלת המניות הגדולה בחברה היא ענקית הבנקאות היפנית SoftBank לה החזקה של 34.4%. בעלת מניות מפורסמת לא פחות היא יאהו, שלה החזקה של 22.6%. יאהו, אגב, מתכננת לנצל את הנפקת עליבאבא כדי לממש חלק מהחזקותיה בעוד SoftBank לא מתכננת למכור מניות.

הצלחת החברה באה לידי ביטוי חד בתוצאותיה הכספיות. מהכנסות של 1.1 מיליארד דולר ב-2010 צמחה החברה להכנסות של 5.6 מיליארד דולר ב-2013 הפיסקלית שלה). חלק מצמיחה זו נובע מכך שהחברה דואגת לגוון את מקורות ההכנסה שלה, ולמרות שחלקן הגדול עדיין נובע מפעילות המסחר, חלקן הקטן נובע מהספקת פתרונות של מחשוב ענן והספקת תשתית לאינטרנט. כמו כן, החברה לא מזניחה אסטרטגיית רכישות (כדי להגדיל את סל הפתרונות שלה), והשנה לדוגמה רכשה 16.5% מההון של ענקית אחסון קבצי הווידאו הסינית Youku Tudou תמורת 1.09 מיליארד דולר.

המספרים של עליבאבא
 המספרים של עליבאבא

מה עומד מאחורי הצלחת עליבאבא
 מה עומד מאחורי הצלחת עליבאבא