זיסר מאבד את האחוזה בפ"ת: ביהמ"ש אישר לבנק לאומי למכור

ביהמ"ש אישר ללאומי, נותן המשכנתא לאחוזה שחלקה בבעלות ילדיו של זיסר, לנהל כינוס להשבת חוב של 15.5 מיליון שקל ■ הנכס כולו מוערך ב-71 מיליון שקל

מוטי זיסר מאבד את הבית. בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר לכונס הנכסים מטעם בנק לאומי לפעול למכירת החלק שבו מתגוררים מוטי זיסר ורעייתו ברכה באחוזה בפתח-תקווה, בה מתגוררים גם ילדיהם ומשפחותיהם.

הנכס כולו מוערך בכ-71 מיליון שקל, כאשר החלק שבו מתגוררים מוטי וברכה זיסר מוערך בכ-47 מיליון שקל (לפי הערכת שמאי של לאומי).

משיקולי מס רשומה אחוזתו של זיסר בבעלות חברת מרכזי שליטה, חברה פרטית שבאמצעותה הוא שוכר את ביתו. מדובר באחוזה ראוותנית של 3,000 מ"ר בנויים על מגרש בן 8 דונמים, הכוללת בריכה גדולה באורך 30 מטר, אולם קולנוע פרטי, מקווה, בית-כנסת ועוד.

באוגוסט 2013 פתח בנק לאומי, נותן המשכנתא לרכישת האחוזה, בהליך של הוצאה לפועל, על מנת להשיב לידיו חוב של 15.5 מיליון שקל. בתחילת ספטמבר קיבל השופט איתן אורנשטיין את בקשת בנק הפועלים, לו חייב זיסר באופן פרטי כמיליארד שקל, להעביר הליך זה מידי ההוצאה לפועל להליך של כינוס, שעליו אמון בנק לאומי. זאת, על מנת למקסם את התמורה עבור הנכס.

במסגרת ההליכים ביקשו ילדיו של זיסר, דוד והילה, לפדות את המשכנתא של אביהם. לטענתם, הם רכשו זכויות במקרקעין מחברת מרכזי שליטה, והשקיעו מיליוני שקלים מכיסם לטובת בתי מגוריהם (בהם הם ובני משפחתם מתגוררים הלכה למעשה), כשהמקרקעין שעליהם נבנו הבתים משועבדים לטובת לאומי להבטחת חיוביה של מרכזי שליטה - ולא להבטחת חיובם.

בנק הפועלים, שהינו נושה של חברת מרכזי שליטה (בעלת הנכס), הגיש התנגדות לבקשה זו. הפועלים הגיש נגד החברה בקשה לפירוק, בטענה כי היא חבה חוב של כמיליארד שקל.

צמצום החוב

במהלך הדיון אתמול (ד') התבקש השופט איתן אורנשטיין להורות למוטי וברכה זיסר לשלם לכונס הנכסים שמונה לבקשת בנק לאומי דמי שכירות או דמי שימוש ראויים בגין הנכס בו הם גרים באחוזה, בסך של 60 אלף שקל לחודש בצירוף מע"מ.

לעמדת כונס הנכסים וכן לעמדת הבנק, בני הזוג מתגוררים בנכס, ולכן עליהם לשלם דמי שכירות, בעיקר לאור הסכם שכירות שנחתם בין חברת מרכזי שליטה, בעלת הנכס, לבינם.

מנגד טענו בני הזוג כי יש לראות בסכום ששולם על-ידם לחשבון ההלוואה של החברה - סך של כ-4 מיליון שקל - כתשלום של דמי שכירות.

השופט אורנשטיין ציין בהחלטה כי "כנגד החברה בעלת הנכס הוגשה בקשת פרוק ... שלה לא הוגשה התנגדות. לעמדת מבקש הפירוק, בנק הפועלים, החברה חייבת לו סך של כמיליארד שקל על יסוד פסק דין חלוט".

עוד הוסיף השופט כי הגם שני ילדיהם של בני בזוג זיסר, המתגוררים בחלק מהיחידות בנכס, הגישו בקשה לפדות את המשכנתא לטובת בנק לאומי, יש להמתין להכרעה בבקשתם עד לסיום ההליכים בבקשת הפירוק כנגד אביהם.

"סברתי כי יש מקום להמתין עם בירורה של הבקשה עד לאחר הכרעה בבקשת הפירוק, שכן לטעמי יהיה בה כדי להשליך על מעמדם של ילדי בני הזוג לפדות את המשכנתא, ומתוך ראייה כוללת של ההליך", כתב השופט.

בעניין הבקשה לתשלום דמי השכירות, אורנשטיין קבע כי סך החוב לבנק לאומי עולה על השווי של הנכס, ולכן אין להתעסק בתשלום השכירות, אלא למכור את הנכס לצורך צמצום החוב.