מלחמת עולם חברתית

אי-השוויון בין משפחות גדל, ו"מלכודת העוני" ממשיכה להעמיק

אלברט איינשטיין אמר פעם: "אינני יודע באיזה נשק ישתמשו במלחמת העולם השלישית, אך ברביעית ישתמשו במקלות ובאבנים". בדבריו אלה רמז המדען הדגול לשימוש בפצצת אטום במלחמת עולם שלישית, אם וכאשר תתרחש, ולאחריה תיאר מלחמה נוספת, מלחמה רביעית שבה נהיה חסרי כל.

לעניות דעתי, איינשטיין לא חזה במדויק את תרחיש מלחמת העולם השלישית ולא הצליח לזהות

את נשק ההשמדה ההמוני במלחמה הבאה, אולי משום שהיה פיזיקאי ולא כלכלן.

אומנם מדובר בסוג של אטום, אבל אטום מסוג אחר המורכב גם כן מהחלקיק הקטן ביותר היוצר ביקוע גרעיני שממנו נוצר נשק להשמדה המונית. שמו של החלקיק : "ריבוי העושר".

התפרצות "החלקיק" גורמת לריכוז עצום של העושר בידי מעטים שברשותם השליטה באמצעי הייצור והמשאבים ליצירת עושר או לחלופין יכולת למנף את ההון שנצבר ובכך להנציח את "מלכודת העוני" בחברה ולהעצים את אי-השוויון.

לצורך הדוגמה נתבונן בשתי משפחות אשר להן הכנסה פנויה זהה, אותו מספר נפשות ורמת צריכה זהה לחלוטין. בתחילת דרכן רכשה כל אחת מהמשפחות דירה בעלות של 1,300,000 שקל.

משפחה א' נזדקקה למשכנתא של 900,000 שקל ל-30 שנה, והיא תשלם משכנתא חודשית של 5,100 שקל, ותחזיר בתום התקופה כ-1,850,000. בני הזוג במשפחה ב' הינם ילדים להורים מבוססים ואמידים אשר רכשו עבורם את הדירה.

בהנחה כי המשפחות מתנהלות ברמת חיים זהה והכנסה זהה, הרי שלמשפחה ב' תהיה אפשרות להשקיע או לחסוך כ-1,850,000 שקל.

לפיכך התוצאה שקיבלנו לאחר 30 שנה, משפחה א' בבעלותה דירה אחת בשווי 1,300,000 שקל. משפחה ב' בבעלותה דירה אחת בשווי 1,300,000 שקל ובנוסף חסכון שלמעלה מ 1,850,000 שקל, שכן חיסכון זה צובר ריבית לאורך 30 השנים.

סך-הכול למשפחה ב' שווי נכנסים של יותר מ 3,136,000 שקל.

אי-השוויון בין המשפחות הלך וגדל "ומלכודת העוני" נמשכת.

תומס פיקטי, הכלכלן הבכיר בדורנו, פרסם לאחרונה ספר וממנו ניתן להסיק כי אנו נמצאים ערב מלחמת העולם השלישית.

בספרו "קפיטל במאה ה-21" (Capital in the Twenty-First Century) כותב פיקנטי על כך שהעושר מתרכז בידי קבוצה קטנה של בעלי הון ומתאר כיצד אנחנו הופכים מחברה קפיטליסטית לחברה אוליגרכית וכיצד אי-השוויון יתעצם. כמה יתעצם אתם שואלים? - כבר היום כ-90% מההון בעולם מתרכז אצל 1% מהאוכלוסייה. בעוד רובנו נאבקים כדי לסגור את החודש, אותם בני המזל זוכים להפנות את רוב הכנסתם לחיסכון והשקעות כך שעם הזמן הונם צפוי רק לגדול ולהכפיל עצמו.

אם נוסיף לזה את העובדה שחלק הארי של האשראי העסקי מתרכז בידי קבוצה מצומצמת של אנשים, נשכיל להבין שאנחנו גם מממנים ואף מאיצים את התוצאה. סטיב סיבולד, מחבר הספר "איך אנשים עשירים חושבים", ראיין במשך 28 שנה כ-1,200 מיליונרים ומצא 21 הבדלים בין אנשים עשירים ל"רגילים". אחד ההבדלים הוא שבעוד אנשים רגילים מאמינים שצריך כסף כדי לעשות כסף, אנשים עשירים משתמשים פשוט בכסף של אחרים.

כמעט 3 שנים אחרי שחצי מיליון איש יצאו להפגין ברחובות תל-אביב - כנגד יוקר המחיה, כנגד אי-השוויון, וכנגד תופעת "אפקט העושר השלילי", שבה עליית מחירי הבתים מחמירה את מצבם של האנשים - ובסך-הכול כמעט ולא השתנה דבר. העושק של מעמד הביניים נמשך, ובני המעמדות הנמוכים יותר כבר מזמן איבדו תקווה.

150 מנהלים בכירים בחברות ציבוריות ישראליות (לעתים חברות מפסידות) מקבלים שכר בעלות כוללת של לא פחות מ־1.01 מיליארד שקל בשנה. העבדות המודרנית שבה התשלום לשכר הדירה מהווה כ-45% מהשכר הממוצע במשק נמשכת, "התספורות" לבעלי ההון שגורמות לאיפה ואיפה ולחוסר צדק מוחלט התעצמו, והמיסוי נותר נטרלי - פערי המיסוי אינם משקפים ולו במעט את פערי העושר בין המשלמים, הטלת מס ירושה לא חוקקה, חברות ה"ארנק" ממשיכות לתפקד כאמצעי לתכנוני מס והתאגידים הגדולים ממשיכות כהרגלם לשלם שיעורי מס נמוכים מאוכלוסיית העוני בישראל.

כל זאת ישתנה ביום שבו תפרוץ "מלחמת העולם הרביעית", כאשר הרוב יהיה חסר כל ללא שום עוצמות כלכליות ובלי נכסים (עם "מקלות ואבנים"). בדומה למהפכת הבולשוויקים ברוסיה (1917). הרוב יאבק מול העושק, השררה, האימפריאליזם והדרוויניזם החברתי שמקדמים את הקפיטליזם הבלתי מרוסן ויבקש להחליפו בחברה הוגנת, צודקת, שוויונית ומוסרית.

המאבק המודרני יהיה זהה במטרותיו אך הפעם נשקו (כך אני מקווה) יהיה הרשתות החברתיות שמאפשרות ביטוי רחב והתאגדות. תאריך המלחמה הזאת אמנם עדיין לא ידוע, גם לא איך והיכן בדיוק היא תתחיל, אבל שם כבר יש לה - מלחמה זו תהיה מלחמת העולם החברתית.

■ הכותב הוא כלכלן, מנהל אגף נוער וצעירים בעיריית פתח-תקווה.