מנכ"ל הדסה מאיים להתפטר "כשימונה חשב מלווה לביה"ח"

קפלן הביע תרעומת על הכוונה למנות חשב מלווה לבית החולים והצהיר כי ישקול את המשך דרכו

מנכ"ל הדסה אביגדור קפלן מאיים להתפטר אם ימונה חשב מלווה לבית החולים. בדיון שקיימה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת בעקבות ההסכם להבראת בית החולים הדסה בירושלים, הביע קפלן תרעומת על הכוונה למנות חשב מלווה לבית החולים והצהיר כי ישקול את המשך דרכו.

"אני אשקול את צעדיי ביום שייכנס חשב מלווה. איני מאיים בפיטורין, זה לא איומים אך אי אפשר לנהל בית חולים ואני נושא גם את דברי המנכ"ל הבא והבא אחריו. שום מנכ"ל לא יוכל לתפקד אם ישתקו אותו באופן הזה. זה יסרס את המנכ"ל, תפקיד שאיננו מתאים לבית חולים. חשב מלווה הוא לא איש של בית החולים, מעבר לסכום מסוים, כל תשלום וכל התחייבות תאושר על-ידו, הוא ישתתף בישיבות הנהלה ודירקטוריון".

קפלן הוסיף כי "אני רגיש לכספי ציבור לא פחות מהחשב המלווה. אין צורך בחשב מלווה כשיש ועדת השלושה שיכולה למנוע דברים".

סמנכ"ל תכנון ותקצוב במשרד הבריאות, יאיר אסרף, הבהיר כי במסגרת ההבנות הממשלה תעמיד מימון לפיצויי פרישה בסכום של עד 190 מיליון שקל; הוצבו יעדי הכנסות; יינתן סיוע במימון חדרי לידה בהר הצופים, ותינתן תמיכה על-מנת לייצר הכנסות לבית החולים.

בנוסף, הממשלה תסייע במימון שכבת הגנה נגד תביעות על רשלנות רפואית בסוכם של כ- 100 מיליון שקל וכן הובטחה התמיכה של הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה במרכיב הממשלה במימון האוניברסיטה במסגרת בית החולים. לגבי נכסיי נדל"ן, הממשלה תרכוש מהדסה נכסיי נדל"ן ברחבי ירושלים שנמצאים בבעלותה. בסך הכל, השתתפות המדינה תסתכם בלמעלה ממיליארד שקל. מנכ"לית נשות הדסה בישראל, גב' אודרי שמרון הוסיפה כי ארגון נשות הדסה משתתף אף הוא בכ- 1 מיליארד שקל בתכנית ההבראה של הדסה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן הצהיר כי המשבר בהדסה טרם הסתיים. "זה רק הסוף של ההתחלה. חישבנו את התרומה של הרופאים במהלך המו"מ בכחצי מיליארד שקל על-מנת להציל את הדסה. קרא לוועדת הכספים להמשיך ולעקוב אחר יישום ההסכם, כיוון שמחר מחרתיים האוצר ייסוג מהתחייבותו להשקיע בהדסה", אמר. ואילו חבר ועד רופאי בית החולים הדסה, פרופ' אלון מוזס התריע כי "זה לא מובן מאליו שרופאים ימשיכו לעבוד בהדסה ועדיין רופאים עוזבים וייתכן שכוח אדם איכותי עוד יעזוב את המוסד. מדובר באנשים מחוזרים ע"י מרכזים רפואיים אחרים".

במהלך הדיון הביע ח"כ אילן גילאון (מר"צ) חשש מההסכם שנחתם. "הייתי מצפה שעם 1.3 מיליארד שקל היו עושים קצת יותר למען שירותים בריאות ציבוריים. זו החמצה של הזדמנות בסכום כזה. החשש שלי שזהו פתרון ביניים ואין כאן פתרון כולל. אנחנו לא יודעים איזה בית חולים אחר נמצא זמן קצר לפני משבר דומה. היה צריך לעשות הרבה יותר כמוזרם כסף כה גדול למערכת". ח"כ משה גפני (יהדות התורה) גיבה את חששו של קפלן ממינוי חשב מלווה.

"אי אפשר להחזיק כך מערכת בריאות, כשלא רוצים לתת כסף והתוצאה שבסוף נותנים הרבה יותר כסף כי לא נתנו הרבה פחות בעוד מועד. אני חולק על המהלך של חשב מלווה, מדובר באיזו אובססיה של האוצר, כשנותנים כסף מצמידים חשב מלווה", אמר גפני.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר בתום הדיון כי "ועדת הכספים תמשיך לעקוב אחר יישום הסכם ההבראה ועמידת הצדדים השונים בהתחייבויותיהם. סלומינסקי קרא לאוצר ולממשלה בכלל, להימנע מהישנות משבר דומה בבתי חולים אחרים ולפעול לסייע למרכזים רפואיים מבעוד מועד על-מנת שלא ייקלעו למשברים בהיקף כזה כפי שהיה בהדסה שבסוף יובילו לצורך בהזרמת עוד מיליונים רבים לכיבוי שריפות, שניתן למנוע אותן מלכתחילה".