"חוק הפופקורן" אושר בוועדת הכלכלה; מה הבשורה האמיתית?

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן תוכל להטיל קנסות על בתי עסק שהפרו את החוק להגנת הצרכן במקרים של המתנה של יותר מ-3 דקות במוקדים הטלפונים, אי-כיבוד חוק ביטול עסקה והחזרת מוצרים ועוד ■ ‎התיקון לחוק ייכנס בינואר 2015

‎‎ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (ג') תיקון לחוק הגנת הצרכן, שיאפשר לרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן להטיל קנסות כספיים על עסקים שעוברים על חוק הגנת הצרכן. התיקון ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2015, והוא עבר היום אחרי תהליך ממושך שהחל עוד בכנסת הקודמת, ביוזמת הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן.

החוק כולל סעיף נוסף שבגינו הוא זכה לפרסום כ"חוק הפופקורן", שיאפשר למבקרים בבתי הקולנוע, מגרשי ספורט ואולמות בידור להכניס מזון ושתייה מבחוץ (מסוגי המזון שנמכרים בתוך המתחם). אולם, הסעיף העיקרי של החוק הוא כאמור הטלת עיצומים כספיים על בתי עסק שלא מכבדים את חוק הגנת הצרכן.‏

עד כה, באופן אירוני למדי, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן לא יכלה להטיל סנקציות על בתי עסק שהפרו את החוק, בשעה שכלי הענישה נותר בערכאות המשפטיות על-ידי צרכנים שיכלו לתבוע בתי עסק כאלה, או באמצעות תביעות מצד המדינה.

מהלך של הטלת סנקציות מטעם הרגולטור אמור לייצר הרתעה בקרב עסקים שלא מכבדים את החוק ולשמש ככלי אכיפה יעיל. הכוונה היא שעם אישור התיקון לחוק, תקבל הרשות גם סמכויות מינהליות שיאפשרו לה להטיל עיצומים כספיים מבלי לעבור בבתי המשפט.

אילו הפרות יאפשר את הטלת העיצומים הכספיים? המתנה של יותר מ-3 דקות במוקדים הטלפונים, אי-כיבוד חוק ביטול עסקה והחזרת מוצרים ועוד.

אילו עיצומים תהיה הרשות רשאית להטיל? 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקל לבעל עסק יחיד על עבירות חמורות, ו-22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל לבעל עסק יחיד על עבירות פחות חמורות.

‏התיקון לחוק קובע אפוא עיצומים כספיים לכל הפרה, בטווח שבין 7,000 שקל ועד מעל 50,000 שקל, בהתאם לחומרת ההפרה ולגודל העסק. עם זאת, כיוון שחלק מההפרות יכולות לעסוק במספר עסקאות, עסק שפוגע באופן שיטתי בצרכנים רבים יהיה חשוף לעיצומים של מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים.‏

שר הכלכלה, נפתלי בנט, מסר כי "הגינות בין הסוחרים לצרכנים היא תנאי הכרחי לכלכלה בריאה. בישראל התפתח חוסר אמון בין הצדדים, וצריך לטפל בו. החוק שעבר היום יבטיח טיפול מהיר ואיכותי יותר בהטעיות צרכניות ויקטין את התמריץ של הסוחרים לנצל את הצרכנים. החוק יסייע לשיקום האמון ולהורדת המחירים".

באשר ל"חוק הפופקורן" אמר שר הכלכלה: "לא צריך לחתום על משכנתא כדי לראות סרט, הופעה או כדורגל. אלה בדיוק המקרים בהם המדינה צריכה להתערב, במקומות שבהם יש כשלי שוק, ולשים סוף לניצול של קהל שבוי".

‏הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס, מסבירה כי "תיקון החוק יאפשר לרשות למקד את האכיפה הפלילית בהפרות החוק הקשות ולספק מענה כמעט מיידי בתחום האכיפה המינהלית, תוך הפעלת מנגנון מהיר, גמיש ויעיל של עיצומים כספיים מרתיעים כלפי מפרי חוק. מדובר בהצעת חוק מהפכנית שתחזק את מעמדו של הצרכן ותשנה את פני הצרכנות בישראל".

‏מנכ"לית ארגון אמון הציבור, מירב כהן, בירכה על המהלך: "על עבירות כלכליות חייבות להיות סנקציות כלכליות מיידיות. ברגע שעסקים יפנימו שלא משתלם להם כלכלית לעבור על החוק, הם ילמדו לכבדו. לאחר השלמת החקיקה הכדור עובר למגרשה של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, שצריכה להפוך את התיאוריה למציאות וליישם את המהלך בצורה יעילה והוגנת".

‏הצעת החוק אושרה כאמור בוועדת הכלכלה ותועלה בקרוב לקריאה שנייה ושלישית.