תפנית בפרשת אלפא פלטינום: לאן נעלמו 23 מיליון שקל?

איש העסקים שחשף את פרשת הונאת המשקיעים לכאורה מתכוון להגיש תביעה חדשה וחריפה יותר נגד עמי סגל ■ מתבסס על דוח המתאר שיטת הזרמת הכספים לכאורה מקרנות אלפא פלטינום לכיסו של סגל - ללא שום ערבונות

איש העסקים שמואל מנדזיצקי, מבעלי רשת מחסני חשמל לשעבר, שחשף את פרשת המעילה לכאורה בבית ההשקעות אלפא פלטינום, מתכוון להגיש תביעה חדשה וחריפה יותר כנגד עמי סגל וגורמים שונים נוספים, במסגרתה יטען כי סגל העביר את כספי המשקיעים באלפא לקרנות, וכספים אלה חזרו אל כיסו של סגל בדמות הלוואות שנתנו הקרנות לחברות בשליטתו, מבלי לקבל כל ביטחון או עירבון להחזר הכסף.

פרשת אלפא פלטיניום התפוצצה בשלהי 2013, במסגרת תביעה שהגיש מנדזיצקי למחלקה הכלכלית בבית משפט המחוזי בתל-אביב נגד בית ההשקעות ובעליו, בטענה כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות החברה בקרנות נאמנות זרות המנוהלות על-ידי סגל נעלמו מחשבונו.

עשרות לקוחות נוספים של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה שרכש מנדזיצקי, טענו באותה תקופה כי אף הם לא מצליחים למשוך את כספם, ורשות ניירות ערך החלה לחקור חשדות להונאה באלפא פלטינום.

הכלכלן שלמה מעוז, ששמו נקשר לאחרונה שלא בטובתו גם בפרשת קריסתה של קרן אור, הינו נתבע נוסף בתביעה המקורית שהגיש מנדזיצקי, היות ושימש ככלכלן הראשי של בית ההשקעות אלפא פלטיניום.

היום (ד') הגיש מנדזינצקי, באמצעות באי-כוחו, עורכי הדין אסף ברם ורועי סלוקי, בבקשה למחוק את תביעתו המקורית (בהמלצת בית המשפט), לצורך הגשת תביעה חדשה וחריפה יותר על בסיס הנתונים שהתגלו בפרשה עד כה.

מנדזינקי מסתמך, בין היתר, על דוח שמסר לבית המשפט רו"ח חיים סקאל, אשר מונה כבעל תפקיד להוצאת צווי חיפוש ותפיסת נכסים של סגל, במסגרתו צוין כי סגל טוען כי הקרנות בהן הושקע הכסף של המשקיעים הינן קרנות גידור, וזאת בניגוד לאופן בו מופיעה האחזקה בקרנות בדפי חשבון הבנקים (הפועלים והבינלאומי) וברישומיה של חברת ניהול התיקים, אלפא פלטינום ניהול השקעות בע"מ.

בדוח מתוארת שיטת הזרמת הכספים לכאורה אל כיסו של סגל באופן הבא: הקרנות הזרימו כספים בסך של כ-93 מיליון דולר, המהווים למעלה מ-90% מן הסכומים שהועברו לקרנות, בחברות בשליטתו של סגל, בצורת הלוואות, מבלי לקבל כל ביטחון או ערבון להחזר הכסף. השקעה מסוג הלוואה שניתנת לחברות האמורות שבשליטת סגל אינה נזילה במושגי שוק ההון.

הכספים הועברו לחברות שבשליטתו של סגל, עברו דרך חשבונותיו האישיים, עד כדי מצב בו לא ניתן להפריד בין סגל האדם לבין ההשקעות שביצעו הקרנות שבניהולו או ההשקעות שבוצעו בחברות שבשליטתו (אם כהשקעה ואם כהלוואה).

"אלה הם אך חלק קטן מסימנים מטרידים (לשון המעטה) לאופן בו נוהלו הכספים שהועברו לשליטת הקרנות, בהם כספי התובעים עצמם", כתבו באי-כוחו של מנדזיצקי בבקשה למחיקת תביעתו לצורך הגשתה מחדש.

לטענת מנדזיציקי, במהלך החודשים האחרונים הוא מנסה לשחזר ולשרטט לכדי מפה קוהרנטית את "דרכיו הפתלתלות של סגל", ומדובר ב"ניסיון לפרום פקעת חוטי צמר, אשר שימשה משך שנים משחק בכפות חתול נמרץ במיוחד".

בניגוד לגורמים אחריפ בפרשה, שאינם מסייעים, טוענים עורכי הדין ברם וסלוקי כי סגל עצמו מסר באחרונה מיוזמתו מידע שיש בו כדי לקדם במעט את הבנת מנגנון פעולת הקרנות והמערכת שעטפה אותן, וכך, לטענתם, "הסבך הולך ומותר וכבר עכשיו ניתן להבחין בעובדה, כי לאורך דרך העקלתון בה נהג סגל, בצמתים רבים מספור בהם ניצבו גורמים האמורים להוות שומרי סף - אם מכוח רישיון: מנהלי תיקים, בית השקעות, חברי בורסה ויועצי השקעות בבנקים וכדומה; אם מכוח הגדרת תפקידם: חברי ועדות השקעה, דירקטורים וכו', כל אלה בישראל ומחוץ לה - כשלו אלה (למצער ברשלנות) מלמנוע את המעשים או המחדלים שהובילו לנזקי התובע".

עוד צוין כי חשיפת הפרשה העגומה הובילה לכך ש"גיבורה הראשי" של הפרשיה, עמי סגל, נתגלה כאדם השקוע עד צווארו ואף עמוק מכך כבעלים של מספר חברות להן ערב באופן אישי בהיקף חובות עצום כלפיי מספר תאגידים בנקאיים, אשר מיהרו לנקוט כנגדו בהליכי פשיטת רגל. במסגרת הליכים אלה מונו ה"ה עו"ד אמיר פלמר ורו"ח יהודה ברלב כמנהלים מיוחדים לנכסיו של סגל וכן לנכסי חברות בבעלותו. אלה עתידים להגיש בקרוב דוח בנוגע לממצאים שנחקרו על-ידם ולמסקנותיהם עד כה.

כך, נטען בבקשה, במהלך השבועות הקרובים תתבהר התמונה די הצורך, לשם הגשת תביעה כספית כנגד סגל וכנגד אחרים.