מהי הסיבה האמיתית מאחורי פיצוץ עסקת וודסייד?

השותפים בלוויתן הגיבו בשוויון נפש ובתחושת הקלה על ביטול העסקה הענקית עם חברת האנרגיה האוסטרלית ■ העילה המיידית לביטול: סירוב וודסייד להשתתף בהוצאות פיתוח לוויתן עד לקבלת מלוא האישורים הדרושים

רצונה של וודסייד לעכב החלטה על השקעת מאות מיליוני דולרים בפיתוח מאגר לוויתן היה הסיבה הישירה שהובילה לביטול העסקה בינה לשותפים במאגר. ל"גלובס" נודע כי השותפים, קבוצת דלק, נובל אנרג'י ורציו, ביקשו מוודסייד להתחייב לתשלום חלקה בהוצאות בהיקף מאות מיליוני דולרים שבכוונתם להוציא כבר השנה, על מנת להשלים את פיתוח המאגר בלוחות הזמנים שהתחייבו להם.

ואולם וודסייד ביקשה לדחות את ההחלטה על ההוצאה עד להשגת מלוא האישורים הדרושים ובכללם רישיון יצוא מהמדינה. הבקשה עוררה התנגדות מצד השותפים שהזהירו כי ללא השקעת הכסף עלולות לרדת לטמיון עסקאות מול לקוחות בישראל, קפריסין ומדינות נוספות. תוכנית הפיתוח של לוויתן, בהיקף 5 מיליארד דולר, מבוססת על מתקן הפקה והזרמה צף (FPSO) שימוקם מעל המאגר וממנו ניתן יהיה לחבר בצנרת לקוחות בישראל, טורקיה, קפריסין ומצרים. שותפי לוויתן שבו והצהירו לאחרונה כי הפיתוח יושלם לא יאוחר מהרבעון האחרון של 2017.

בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה הגיב היום בשוויון נפש להודעת החברה האוסטרלית אתמול על חזרתה מכוונתה לרכוש 25% מהזכויות בלוויתן תמורת עד 2.71 מיליארד דולר. בפתיחת המסחר בבורסה הבוקר, לרגל תחילת המסחר באג"ח שהנפיקה דלק למימון חלקה בפיתוח לוויתן, אמר תשובה כי "אנו ממשיכים במרץ הפיתוח של המאגר בהתאם ללוח הזמנים המתוכנן". מנכ"ל נובל צ'רלס דיווידסון אמר אמש כי "אנו ממשיכים להתקדם עם שותפינו ועם ממשלת ישראל בתוכניות לפתח את המאגר, הנמצא בליגה העולמית, לטובת בעלי המניות". גורמים במשק האנרגיה אמרו כי בקרב השותפים מורגשת "הקלה" בעקבות ביטול העסקה לאחר מו"מ הפכפך ורצוף חיכוכים.

בהודעה שפורסמה אתמול באוסטרליה אמר מנכ"ל החברה פיטר קולמן כי המגעים בין הצדדים שהחלו בסוף 2012 לא הביאו לתוצאה המקווה. "כל הצדדים עבדו קשה, אבל לאחר חודשים רבים הגיע הזמן להודות שלא נגיע לשם בתנאים הנוכחיים", אמר קולמן.

מניית וודסייד הגיבה הבוקר בעלייה של 1.4% על ביטול עסקת לוויתן. למרות שמחלוקות עקרוניות על אופן פיתוח המאגר היו כנראה הגורם העיקרי לפיצוץ העסקה, בחרו האנליסטים לציין בסיפוק את העובדה שוודסייד בחרה שלא להיכנס למקום עתיר סיכונים גיאו-פוליטיים כמו השוק הישראלי. "היינו מצפים שהשקעה בישראל תגלם פרמיית סיכון גבוהה לאור האי ודאויות האופפות אותה", אמר האנליסט מרק סמטר מקרדיט סוויס, "אנחנו רואים בחיוב את החלטתה של הנהלת החברה שמפגינה משמעת עצמית כשהיא מחליטה לצאת מעסקה לא כדאית, למרות שאין לה כרגע אופציות אחרות לצמיחה ביד", הוסיף.

דובר וודסייד מסר כי החברה תהיה מוכנה לדון בעתיד ברכישת חלק מלוויתן בתנאי "שתנאי ההשקעה הנוכחיים ישונו מהותית". ברויטרס ציינו כי קולמן הביע כבר באפריל אכזבה מכך שתוכנית הפיתוח של לוויתן ממוקדת בהקמת צנרת לשווקים אזוריים במקום בפיתוח מתקן הנזלה ליצוא גז למזרח אסיה.

סופו של רומן
 סופו של רומן