"חב' הנדסה ישראליות חייבות פרויקטים בחו"ל כדי לשרוד"

דירוג המהנדסים והאדריכלים של גלובס DUN'S100 מציף מחדש את התלונות על רמות השכר והמחסור בעובדים

לא פחות מ-3,000 משרדי הנדסה פועלים היום בישראל, כך על פי נתוני דן אנד ברדסטריט. ב-20 המשרדים הגדולים בארץ מועסקים בסה"כ 4,121 עובדים מקצועיים, ממוצע של יותר מ-200 עובדים לכל משרד (כ-60% מהם מהנדסים).

את שלושת המקומות הראשונים בדירוג המהנדסים תופסות גם השנה החברות ברן, תהל ולודן, שרשמו אשתקד ביחד הכנסות של 1.75 מיליארד שקל.

אחת הנושאים שמעסיקים היום את ענף הנדל"ן הוא המחסור החמור בכוח אדם, לא רק של עובדי הבנייה אלא גם של המהנדסים המקצועיים. גורמים בענף מציינים כי המחסור בולט במיוחד בהתמחויות ומקצועות ספציפיים, כגון מהנדסי תכנון בתחום התשתית, מתכננים, מפקחי בנייה ומנהלי ביצוע. נכון להיום מהנדסים בתחום התשתיות יוצאים רק מהטכניון, ומספר הבוגרים בתחום זה אינו מספיק.

הבעיה הבולטת שציינו גורמים בענף הוא מוסר התשלומים הנמוך, "המושפע ממוסר התשלומים הנמוך בכל ענף הבנייה". במשרדים רבים הדגישו כי יכולת התשלום של הלקוחות היא אחד הסיכונים המרכזיים, מאחר שהעבודה מבוצעת לפני קבלת התשלום מהלקוח (שמשלם שוטף פלוס 30 ואפילו שוטף פלוס 90).

לדברי יוסי וייס, מייסד, בעלים ומנכ"ל י.ו גליל הנדסה, "התחרות בשוק הפרטי מורידה את המחירים, מכתיבה משכורות נמוכות ואינה מאפשרת להכשיר דור חדש של מהנדסים ובנייה של תשתית צעירה. כמו שזה נראה כרגע, הבעיה רק תלך ותחריף ותיצור פה מחסור חמור בכוח אדם מקצועי".

נכון להיום, מציין וייס, "חברת הנדסה ישראלית חייבת להשיג אחוז ניכר של פרויקטים בחו"ל כדי שתוכל לשרוד".

יחד עם זאת, דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, מדגיש כי ישראל נמצאת בתנופת פרויקטים בתחום התשתיות, לאחר ש"בעשור האחרון אנו חשים שיש הכרה בישראל בפער שנוצר בתחום בהשוואה למדינות המפותחות בעולם".

מריאן מציין כי הממשלה מגדילה כאמור השקעה בתשתיות ומתכננת הגדלת היצע משמעותית בתחום המגורים, אולם כל אלו מחייבים להגדיל את הכוח ההנדסי בישראל בצורה ניכרת. על פי ההערכות האיגוד, לאור הפרויקטים המתוכננים בעשור הקרוב ייווצר מחסור של כ-5,000 מהנדסים אזרחיים. כדי לעמוד בדרישה יש צורך להגדיל את מספר בוגרי הנדסה אזרחית וסביבתית מ-350 כיום, בכל המוסדות, ל-600 בשנה.

"אין נחיתות בשכר"

מריאן מציין כי כבר היום אין נחיתות ברמת השכר של המהנדסים יחסית לענפים אחרים במשק, והצפי הוא שלאור המחסור במהנדסים וכמות הפרויקטים ורמת שכר המהנדסים תמשיך ותעלה. עם זאת, הוא מדגיש, מהנדסים שעובדים במשרדי תכנון משתכרים שכר נמוך יותר מהאחרים, "זאת בגלל שבישראל שכר התכנון נמוך בהשוואה לעולם".

מהדירג עולה כי שלוש חברות ההנדסה המובילות בישראל הן:

קבוצת ברן - חברת ההנדסה המובילה את הדירוג עם 994 עובדים מקצועיים. החברה מספקת פתרונות בכל העולם בתחומי ההנדסה, הניהול וההקמה, ומבצעת פרויקטים משלב בדיקת הרעיון ועד לסיום הביצוע כולל כל שירותי הנתר"ה (ניהול, תכנון, רכש והקמה), תכנון ביצוע ופרויקטי אחריות כוללת (Turn Key).

קבוצת תהל - במקום השני נמצאת תהל עם 830 עובדים מקצועיים. קבוצת תהל, הפועלת מאז 1952, הינה קבוצת הנדסה בינלאומית מובילה, המתמחה בתכנון וביצוע פרויקטים של תשתיות בתחומי המים והבעלות על נכסים הקשורים למים. קבוצת תהל פועלת בכ-25 מדינות בארבע יבשות שונות - אסיה, אפריקה, אירופה (מרכז ומזרח אירופה) ומרכז ודרום אמריקה.

לודן חברה להנדסה - אל המקום השלישי הגיעה חברת לודן עם 661 עובדים מקצועיים. השירותים הניתנים על ידי קבוצת לודן כוללים שירותי הנדסה וניהול פרויקטים: הקמה ושדרוג של מתקנים וקווי ייצור במפעלים תעשייתיים. שירותי ניהול, תכנון, רכש והקמה, שירותי תוכנה ובקרה: שיווק ופיתוח מוצרי תוכנה והתאמתם לצרכי הלקוחות בתחום התעשייה, בעיקר בתעשייה התהליכית. כמו כן, מתמחה לודן בתחום מערכות מכשור ובקרה המשמשות לפיקוד ולבקרה על תפעול מפעלים.

דירוג האדריכלים: "הגירה גברית מהמקצוע"

גם דירוג האדריכלים המשיך לשמור על יציבות בשנת 2014. את שלושת המקומות הראשונים תופסים המשרדים יסקי-מור-סיוון, משה צור וברעלי-לויצקי-כסיף. במבחן הגדול, לפי כמות העובדים הכללית ומספר העובדים המקצועיים, מי שנמצא בראש הוא משרד א.ב מתכננים (125 עובדים ו-107 עובדים מקצועיים).

אלעד יהודה, מנכ"ל משרד ישר אדריכלים (שהגיע למקום החמישי בדירוג), מציין את שחיקת השכר הריאלי המשולם של האדריכלים, "שגורמת להגירה גברית בעיקרה מהמקצוע. זו תופעה ארוכת שנים, שהולכת ומחמירה, על אף הצמיחה החדה בנדל"ן". לדברי יהודה, "בעוד ענף עריכת הדין כדוגמה, הנחשב מוצף, מצליח לשמר רמת שכר גבוהה, בענף האדריכלות, שבו חברים פחות משביעית מכח האדם, רמת השכר נמוכה משמעותית, על אף היוקרה".

מי אשם במצב? לדבריו, "בראש ובראשונה טמון הפתרון בשינוי התפיסה והניהול העסקי אצל המשרדים הקטנים-בינוניים. בנוסף, נדרשת הכרה של הלקוחות כי על מנת לקבל שירות מעולה שיחסוך להם כסף רב וייצר הכנסות גבוהות, עליהם לשלם שכר טרחה ראוי".

טבלת דירוג מהנדסים 2014
 טבלת דירוג מהנדסים 2014

טבלת דירוג אדריכלים 2014
 טבלת דירוג אדריכלים 2014