עו"ד אלי זהר תוקף את השופט רוזן: "זכויות הנאשם הולכות ונאכלות"

סנגורו של אולמרט בכנס לשכת עוה"ד: "במשפט הולילנד קרו תקלות בתחום היעילות שלא היה להן אח ורע; מעולם לא נפגעו כך זכויותיו של אדם שהורשע"

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה זכויות הנאשם הולכות ונאכלות" - כך אמר היום (ב') עו"ד אלי זהר, יו"ר משרד גולדפרב-זליגמן ושות', בכנס לשכת עורכי הדין באילת, במסגרת פאנל בנושא "יעילות ההליך הפלילי מול זכויות נאשמים".

לדברי זהר, "צריך לזכור שלמשטרה יש כיום את כל הזמן לחקור, ולפרקליטות יש את כל הזמן לבחון ולהחליט. רק כשהנאשם וסנגורו נכנסים לתמונה - או-אז נכנס ההליך לסד זמנים בלתי אפשרי. אז נכון שעכשיו אומרים שרוצים לצמצמם את משך החקירה לשנה אחת, אבל בינתיים זה נמשך ונמשך... לכל זה גם מצטרפת הקריאה של הנשיא גרוניס לייעל את ההליכים, שדוחפת את השופטים להאיץ את הדיון. הלחץ על ההגנה והרדייה בה גורעים מיעילותה ומיכולת היצירתיות שלה".

"תקלות בתחום היעילות"

עו"ד זהר, פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, תקף בדיון את שופט המחוזי בתל-אביב דוד רוזן, שגזר על לקוחו 6 שנות מאסר בפועל בגין הרשעתו בקבלת שוחד בפרשת הולילנד.

לדבריו, "אנחנו יוצאים כרגע מדיון 'יעיל' כזה שזכה לאהדת הציבור. אני, אין לי אלא את הדוגמאות שיש לי. במישור היעילות, היעילות הייתה 10. יוצאת מן הכלל. המשפט הענק שנגמר אחרי 20 חודשים היה הישג נדיר בתחום היעילות. אבל קרו בו כמה תקלות בתחום היעילות שלא היה להן אח ורע. אני אומר זאת לצורך הדגמה בלבד. לא בא חשבון, אלא מביא הדוגמאות.

"סוף מעשה היה כאשר ב-15 במאי נאשמת 9 (שולה זקן) עמדה לומר את דברה האחרון לפני הכרעת הדין. כשהפרקליטות ביקשה את העדתה, בית המשפט סירב ואמר שייתן את הכרעת הדין. למרות הכול כשנגזר עונשה, התנהלה באולם חקירה שלא עסקה בדבריה האחרונים של נאשמת 9, או בהקלה על עונשה, אלא בדברים שנוגעים לנאשם אחר שלא היה באולם ולא חקר ולא הגיב, וזה הכול מכוח היעילות. אירוע כזה לא התרחש מעולם במחוזותינו. מעולם לא נפגעו באופן כה חסר תקדים זכויותיו וכבודו של אדם שהורשע".

לדברי זהר, "זה היה אקורד הסיום של הליך משפטי שבאמת נוהל ביעילות, אבל בשם היעילות התקבלו, לצערי, במשך כל ההליך, החלטות רבות שפגעו בצורה משמעותית בזכויות הנאשמים.

"זה התחיל בהחלטת נשיאת בית המשפט המחוזי שהחליטה שלא להרחיב את מותב השופטים, אף שהתיק כלל 3 פרשות, כתב אישום שהוגש נגד 16 נאשמים, עשרות אלפי מסמכים, 1,300 קלסרים ו-76 הודעות שמסר עד המדינה במשטרה.

"יעילות הדיון תתאפשר רק כשיתווספו למערכת 300 שופטים נוספים, ייקבע גישור לפני הליכים אזרחיים, ותינתן לשופט האפשרות לחייב את הצדדים ללכת לבוררות. לפני שפוגעים בזכויות נאשמים, אלה 3 דברים שהייתי רוצה לראות".

"עיקרון היעילות צריך לסגת"

עו"ד אורלי בן-ארי, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז (פלילי), אמרה בדיון: "ערך היעילות אינו חזות הכול, וצריך להעמיד את זה מול עניינים כבדי-משקל. כשעומדות זכויות הנאשמים מול עיקרון היעילות, עיקרון היעילות צריך לסגת. אין ספק בכך שגם התביעה צריך לעשות התבוננות פנימית".

לדבריה, "אנחנו לא צריכים לקבל את האמרה ש'תחנות הצדק טוחנות לאט'. לעשות את העבודה זה להגיע להכרעות מקצועיות בזמן מהיר. זה מחייב את כל גורמי האכיפה בבדק-בית פנימי.

"אנו לוקחים ברצינות את הנוהל הזו, הגם שהוא מקשה עלינו. הרי לא קיבלנו תקנים חדשים - ובאותה מצבת כוח-אדם נאלצים להתמודד עם הצרכים החדשים, משום שזה רצונו של הציבור - צדק יעיל ומהיר".