"החצי השני של השנה יטיב עם השווקים המתעוררים"

איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל, מסביר בשיחה עם "גלובס", למה השווקים המתעוררים אכן "מתעוררים" בתקופה האחרונה ומה להערכתו צפוי בהמשך השנה

למרות ההאטה שחלקם הגדול של השווקים המתעוררים חוו בשנה וחצי האחרונות, צריך לזכור שהם עדיין מנוע הצמיחה של העולם. למרות זאת, שוק המניות של סין למשל נסחר ברמות של שיא המשבר של 2008, ולמעשה לא מתמחר בכלל את הצמיחה הגבוהה שהיתה בסין בשש השנים מאז.

לאור התמחור הנמוך ועל רקע הריבית האפסית בכל העולם המערבי, ניתן לראות בחודשים האחרונים התעוררות גדולה של משקיעים בשווקים המתעוררים. מתחילת הרבעון השני של השנה, ה-ETF (תעודת סל) המנייתי שגייס את מירב הכספים הוא ה-EEM אשר עוקב אחרי מדד MSCI Emerging Markets. ה-ETF גייס בתקופה הזו כ-4.8 מיליארד דולר, שהם יותר מכפול הגיוס של ה-ETF שנמצא במקום השני.

איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל, מסביר בשיחה עם "גלובס", למה השווקים המתעוררים אכן "מתעוררים" בתקופה האחרונה ומה להערכתו צפוי בהמשך השנה.

- איל, אמנם הכסף מתחיל לזרום לכיוון השווקים המתעוררים, אבל הם עדיין סובלים מהתמתנות בקצב הצמיחה שלהם. זה צפוי להשתפר בהמשך השנה?

"זה נכון שבשנה שנתיים האחרונות קצב הצמיחה של השווקים המתעוררים נפגע וקרן המטבע העולמית אפילו עדכנה את תחזית הצמיחה העולמית כלפי מטה, כשהסיבה העיקרית לטענתה היא חולשה בפעילות הכלכלית בשווקים המתעוררים. למרות זאת, צריך לזכור שעדיין מדובר בקצבי צמיחה גבוהים בהשוואה למדינות המפותחות. רק כדי שנבין, בשנת 2013 קצב הצמיחה הממוצע בשווקים המתעוררים עמד על 4.7% לעומת קצב ממוצע של 1.3% במדינות המפותחות".

"מה שחשוב עוד יותר הוא דווקא פוטנציאל הצמיחה הגבוה. ההערכות של קרן המטבע העולמית הן שהצמיחה שלהן תאיץ ללמעלה מ-5% בשנה הבאה, כך שכבר ברבעון האחרון של השנה אנחנו מצפים לראות סימנים של שיפור בנתונים הכלכליים".

- ממה נובע פוטנציאל הצמיחה של השווקים המתעוררים?

"בראש ובראשונה הפוטנציאל הגבוה טמון בקצב צמיחת האוכלוסיה שלהן ובהרכב הצעיר שלה. חלק גדול של האוכלוסיה הוא בגילאי 25 עד 60, ובגילאים הללו הצריכה עולה, לכן משקל גדול של אוכלוסיה בטווח הגילאים הזה נחשב למנוע צמיחה חזק. דבר נוסף שמניע את הצמיחה הוא כח עבודה זול ביחס לשאר העולם וכמובן שיעור החוב לתוצר הנמוך יחסית, שמאפשר לבצע השקעות נרחבות. נקודה נוספת שבאה לזכות השווקים המתעוררים היא העובדה שרובם בעל מחצבים, כגון נפט, זהב, כסף ומתכות נוספות. הביקוש העולמי הגובר לאנרגיה ומתכות צפוי לתמוך בצמיחה שלהן גם בשנים הקרובות".

- כשנחשפים לשווקים המתעוררים, צריכים גם להבין את הסיכון שכרוך בהם. הרי הם מתפרסים על פני למעלה מעשרים מדינות שונות, ביבשות שונות, והן בעלות תרבויות עיסקיות מגוונות.

"למרות השוני בין המדינות, אפשר לומר באופן כללי שהן מאופיינות בתוצר נמוך לנפש ובשיעורי צמיחה ואינפלציה גבוהים יחסית. דבר חשוב נוסף היא העובדה שחלק גדול מהמדינות מאופיין בתהליכי עיור מואצים שכוללים מעבר של תושבים כפריים אל תוך העיר ובמעבר של הכלכלה מהישענות על הסקטור הציבורי, להישענות על הסקטור העסקי ועל המגזר הצרכני, כלומר מעמד הביניים ההולך ומתרחב. כפי שאמרתי, בשנה-שנתיים אחרונות יש הרעה בנתונים הכלכליים של רוב המדינות, אך למרות זאת הכח העולמי שלהן בכלכלה ובפוליטיקה הבינלאומית ממשיך להתחזק, ואנחנו רואים שבמקרים מסויימים הם משלבים כוחות במטרה לחזק את האג'נדה שלהם".

- מה ההעדפה שלך בחשיפה לשווקים המתעוררים?

"מכיוון שהשווקים המתעוררים מאופיינים יתרונות שונים ובסיכוני מאקרו שונים, כמו המצב הפוליטי ברוסיה או השינויים המבניים בסין, כל שוק והמצב שלו, אנחנו מעדיף כרגע חשיפה רחבה דרך מדד ה- MSCI Emerging Markets. הוא מתפרס על פני 23 מדינות ובאופן טבעי חשוף בעיקר למדינות אסיה, כשהמדינות הגדולות ביותר הן סין ודרום קוריאה שתופסות יחד כ-35% מהמדד ואחריהן טיוואן וברזיל עם כ-11% כל אחת. מדובר במדד מפוזר מאוד אשר כולל למעלה מ-800 מניות, אבל למרות זאת שווי השוק הממוצע של חברה במדד הוא 4.6 מיליארד דולר, כלומר שווי שוק ממוצע שהוא בינוני - גבוה. לצורך השוואה, אם נוריד ממדד ת"א 25 את טבע, אז שווי השוק הממוצע במדד יהיה 4.1 מיליארד דולר. המדד נסחר כיום במכפיל נמוך יחסית של 12.3 כשהמכפיל החזוי לסוף השנה הוא 11.2. לעומתו, המכפיל של מדד המדינות המתפתחות ה- MSCI World Index עומד על יותר מ-18, מה שממחיש את פער התמחור הגבוה יחסית.

- לסיכום, מה צפוי לשווקים המתעוררים בחצי השני של השנה?

"אנחנו חושבים שהחצי השני של השנה יטיב עם השווקים המתעוררים ונראה חזרה של תנועות הון לשווקים המתעוררים. התמחור הזול של המניות והתשואות הגבוהות יחסית באג"ח, מובילים להסתת כספים לשווקים אלו, וניתן לראות את ההשפעה בשוק המט"ח ששינה מגמה ולאחר שנה של ירידות במטבעות השווקים המתעוררים, הם החלו להתחזק. בסופו של דבר, חשוב לזכור שלמרות שהמשקל של המדינות המתפתחות הולך ועולה בכלכלה העולמית, שווקי ההון במדינות האלו מהווים רק 12% מהשווי של שוק המניות העולמי, כלומר יש להן עוד לאן לשאוף".