אקסל שפרינגר הגרמנית מציעה 140 מיליון שקל עבור דפי זהב

הסכום גבוה ב-75% מההצעה שהגישו באחרונה הקרנות פימי וסקיי לקבוצת אתרי האינטרנט ■ לפני כחודש רכשה אקסל את יד2 ביותר מ-800 מיליון שקל

ניר למפרט / צלם: איל יצהר
ניר למפרט / צלם: איל יצהר

איזה ערך חבוי רואה ענקית המדיה הגרמנית אקסל שפרינגר באתרי תוכן הפועלים בשוק הישראלי, שאף גורם אחר לא ראה עד היום? חודש לאחר ששילמה סכום פנטסטי של יותר מ-800 מיליון שקל עבור אתר הלוחות יד2, שבה והפתיעה אתמול אקסל שפרינגר, כשהגישה הצעה לרכישת קבוצת אתרי האינטרנט "זאפ גרופ" (לשעבר דפי זהב) תמורת 140 מיליון שקל - מחיר הגבוה ב-75% מהצעה משותפת שהגישו לאחרונה קרנות ההשקעה פימי וסקיי.

5 שנים אחרי שעברה לשליטת גופים מוסדיים במסגרת הסדר חוב תקדימי, צפויים בעלי המניות בדפי זהב להתכנס לאסיפה כללית מיוחדת שמטרתה להאיץ את הליך מכירת החברה, הנושאת על גבה חוב של כ-80 מיליון שקל.

באסיפה ידונו בעלי המניות בקבוצת אתרי האינטרנט בפרטי שתי ההצעות שהתקבלו עד כה לרכישתה. הראשונה, זו המשותפת של קרנות פימי וסקיי, משקפת שווי חברה של 80 מיליון שקל (לפני הכסף). על-פי מתווה זה יושקע הכסף בתוך החברה, כאשר בעלי המניות הקיימים יוכלו להצטרף להשקעה או למכור את מניותיהם לקרנות.

מול הצעה זו, שנחשפה לאחרונה ב"גלובס", עומדת כעת ההצעה שהגישה אתמול אקסל שפרינגר לרכישת דפי זהב במלואה תמורת כ-140 מיליון שקל. כאמור, ענקית המדיה הגרמנית היא זו שרכשה בחודש שעבר את אתר הלוחות יד2 תמורת סכום-עתק של 806 מיליון שקל מידי חברת האינטרנט וואלה, המשתייכת לקבוצת בזק.

על-פי גורמים בשוק, רכישת יד2 עלולה לעמוד לתאגיד המו"לות הגרמני לרועץ בבואה לרכוש את דפי זהב, שכן ספק אם הממונה על ההגבלים יאשר לה להחזיק בשתי חברות אינטרנט ישראליות מרכזיות, שבין פעילויותיהן קיימת חפיפה.

קבוצת דפי זהב כוללת 20 אתרים, ובראשם אתר השוואת המחירים ZAP, אתר זאפ-דפי זהב ופורטל המסעדות Rest.

בעלי המניות חלוקים

בניסיון לקדם אחת משתי העסקאות המוצעות, אמורים מחזיקי המניות בדפי זהב, שהגדולים שבהם הינם מנורה מבטחים, פסגות, כלל ביטוח ובנק הפועלים, למנות מחר (ג') נציגות מטעמם שתנהל את המשא-ומתן מול המציעים, עד לגיבוש הסכם סופי ומחייב שיובא לאישור בעלי המניות. בנוסף, הם צפויים להורות לדירקטוריון החברה לפתוח חדר מידע, על מנת שהמציעים יוכלו לבצע בדיקות נאותות.

בעלי המניות בדפי זהב, המנוהלת בידי ניר למפרט, חלוקים בדעתם באשר לעתיד החזקותיהם בחברה. לפחות שניים מהם מעוניינים לשמור על החזקתם, ומוכנים להזרים את ההון הנדרש (ולכן נוטים לכיוון ההצעה של פימי וסקיי), בעוד שאחרים מוכנים למכור את מלוא מניותיהם בחברה במחיר המתאים.

בין בעלי המניות שוררת תמימות דעים כי דפי זהב, הגם שכיום רווחיותה זניחה למדי, היא חברה טובה ובעלת פוטנציאל צמיחה - מה שהביא אותם להתנגד להצעות קודמות שקיבלו, ואשר נקבו במחירים נמוכים יותר, מצד קרן סקיי (טרם החבירה לפימי) והפרסומאית יפית גרינברג (ג. יפית).

"המחיר שאקסל שפרינגר מציעה - 140 מיליון שקל - משקף את השווי של דפי זהב. אני מעריך שזה מחיר שיאושר על-ידי בעלי המניות", אמר היום (ב') ל"גלובס" אחד ממחזיקי המניות הגדולים בחברה.

גורם בקרן סקיי, המנוהלת על-ידי צבי יוכמן וניר דגן, ציין כי אין בכוונת הקרנות להעלות את הצעתן. "במקרה שאקסל שפרינגר, שקנתה את יד2 במחיר מנופח, תקבל אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים - אז שתתכבד ותרכוש גם את זאפ", אמר.

את השליטה בחברה קיבלו המוסדיים בשנת 2009 בעקבות הסדר החוב שבוצע בדפי זהב, לאחר שהודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויות של כחצי מיליארד שקל (למחזיקי האג"ח ולבנק הפועלים).