המשנה ליועמ"ש: כך קק"ל תעביר 2.5 מיליארד שקל למדינה

אבי ליכט: ראוי שקק"ל תעביר את הכסף למשרד השיכון, אך בצורה תקינה על ידי הקמת ועדה לתיאום בין קק"ל למדינה ובאישור משרד האוצר

אבי ליכט / צלם: גיא אסאייג
אבי ליכט / צלם: גיא אסאייג

התייחסות רשמית של משרד היועץ המשפטי לממשלה להעברת 2.5 מיליארד שקל מקק"ל למדינה לצורך הקמת פרויקטים לאומיים. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקלי), אבי ליכט, שיגר מכתב ליועצים המשפטיים של משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון בו נכללות המלצותיו בנוגע להעברת הסכום האמור ודרך קביעת היעדים לשימוש בכסף.

"הצעתנו היא כי תוקם ועדת שרים לתיאום בין ממשלת ישראל לבין קק"ל ברוח האמנה ובדומה לוועדות הקיימות לתיאום פעולות בין הממשלה להסתדרות הציונית ובין הממשלה לסוכנות היהודית", כך במכתב, "אנו מציעים כי ועדה זו היא שתרכז את עבודת המטה הממשלתית ותביא את המלצותיה לאישור הממשלה. בשל אופיין התקציבי של ההמלצות והשפעתן על סדרי העדיפות של התקציב, מתחייב כי שר האוצר יהיה לפחות חבר בוועדה".

עוד במסגרת המכתב האמור מציין ליכט: "קק"ל אינה עושה מעשה נאצל בחלוקת רווחי הקרקע חזרה לציבור. חובתה לעשות כן לשם הגשמת תכליותיה. הצטברות מיליארדי השקלים בידיה מבלי שהם משמשים לקידום מטרותיה הציבוריות מעוררת קושי. עתה מבקשת קק"ל לייעד חלק מכספיה לציבור אותו היא נועדה לשרת, וזאת בשיתוף עם הממשלה. על מהלך זה יש לברך. השאלה העומדת בפנינו היא כיצד ליצור את המנגנון הראוי להעברת הכספים. על פי בקשת קק"ל ברצוננו להבהיר כי החלטתה להעביר את התקציב היא מהלך ראוי ואין בכוונת המכתב לעוצרו".

התייחסות היועץ המשפטי לממשלה לנושא העברת הכסף מקק"ל מגיע לאחר שרק לפני כשבועיים קבע היועץ המשפטי כי יש להקפיא את המהלך להעברת 2.5 מיליארד שקל מקק"ל למשרד השיכון. הקפאת המהלך נעשתה לאחר התנגדות שהציבו לעניין במשרד האוצר שטענו כי מדובר במהלך שאינו תואם את הדין.

גם לכך התייחס ליכט במכתב וקבע: "שני חששות קיימים בהעברת כספים מעין זו. הראשון נוגע לטוהר המידות. השני נוגע להתערבות בקביעת סדר העדיפויות הממשלתי". עוד מדגיש ליכט כי יש לדאוג באופן ברור לכך שהעברת סכום הכסף מקק"ל איננה נעשית בתמורה להבטחות או התחייבויות שאינן מפורסמות בציבור או שאינן חוקיות.

עוד במכתב קובע ליכט מנגנון ברור להעברת הכסף מקק"ל למדינה בו ראוי שייעשה שימוש גם במקרים דומים אחרים בעתיד. "אין בכוונתנו להכתיב לממשלה נוהל עבודה קשיח. אולם כל מנגנון שייבחר חייב לעמוד במספר עקרונות".

עקרונות אלו, המתייחסים להעברת הסכום מקק"ל כעת, כוללים את הסעיפים הבאים: הליך שיסתיים בהחלטת ממשלה המבוססת על קריטריונים ברורים לקביעת הפרויקטים ולחלוקת התקציב בין הפרויקטים הלאומיים שייבחרו; הליך קבלת ההחלטות חייב להיות שקוף; אין להעניק כל תמורה או הבטחה לתמורה לקק"ל ולנושאי משרה בה; החלטת הממשלה חייבת להתבסס על תקציב המדינה באותה שנה ועל סדרי העדיפויות שקבעה הממשלה בתקציב; משרד האוצר, כמי שאחראי מכוח דין על גיבוש תקציב המדינה, חייב לקחת חלק מרכזי בגיבוש ההצעה לממשלה בדבר סדרי העדיפויות; ההחלטה על הפרויקטים תקבע במשותף עם קק"ל בהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה; על מנת להבטיח שקיפות, טוהר מידות והיעדר ניגוד עניינים, הליך קביעת הקריטריונים וחלוקת הפרויקטים ילווה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנעשה לגבי כל החלטת ממשלה.

השר אורי אריאל התייחס היום למכתב ולהמלצות היועץ המשפטי לממשלה ואמר: "המלצות היועמ"ש הינו ראויות ואני מברך עליהן. אני שמח להיות שותף בהשגת הסיכום בין קק"ל לממשלה. התקציב הנוסף יאפשר מימון פרויקטים לאומיים חשובים לצד הסרת חסמים מרכזיים בדיור ואני מצפה שהפעלתו של התקציב תצא לדרך בהקדם האפשרי".