היצוא קורס: נתונים מדאיגים במשק לחודשים מארס-מאי

הירידה ביצוא התעשייתי חוצה את כלל רמות הטכנולוגיה ■ גם נתוני היבוא מחזקים את התמונה השלילית: 16% צניחה ביבוא מוצרי השקעה ■ היצואנים קוראים לממשלה להתערב באופן מיידי

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ה') נתוני סחר חוץ מדאיגים במיוחד, המצביעים באופן ברור על האטה במשק הישראלי. חודש מאי מסתמן כחודש שחור עברו היצוא הישראלי: לפי נתונים מנוכי עונתיות, יצוא הסחורות ללא יהלומים אניות ומטוסים ירד מפברואר ועד חודש מאי ב-14%.

נתוני המגמה מטרידים עוד יותר: היצוא התעשייתי, כרייה וחציבה (למעט יהלומים) ירד בחודשים מארס-מאי 2014 בכ-9% בשיעור שנתי, לאחר עלייה של 1% בחודשים דצמבר 2013- פברואר 2014. הירידה ביצוא התעשייתי חוצה את כלל רמות הטכנולוגיה.

יצוא ההיי-טק (המהווה כ-44% מכלל היצוא התעשייתי למעט יהלומים) ירד באותה תקופה (נתוני המגמה) בכ-10% בחישוב שנתי. וזאת לאחר עלייה של 4% בתקופה הקודמת לה. נתוני היצוא לפי ענפים מצביעים על צניחה של כ-17% ביצוא רכיבים ולוחות אלקטרוניים. גם יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית (36% מכלל היצוא התעשייתי) רשם ירידה של כ-9%, וזאת בהובלת ענף הכימיקלים ומוצריהם, שצנח בכ-20%.

בתקופה הנסקרת (מארס-מאי 2014) ירדו גם יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית ב-14% ויצוא תעשיות טכנולוגיה מסורתית בכ-4%.

בעיות ביבוא

בנוסף לחדשות הרעות מצד היצוא, גם נתוני היבוא מחזקים את התמונה השלילית, לפיה חלה ירידה בפעילות הכלכלית במשק. נתוני המגמה מצביעים על ירידה ביבוא מוצרי השקעה (למעט אניות ומטוסים) בכ-16% במארס-מאי 2014 בהמשך לירידה של כ-9% דצמבר 2013- פברואר 2014. ירידה ביבוא מוצרי השקעה הוא סימן מובהק לירידה בפעילות המשקית וסימניה משתקפים בצמיחה בטווח הבינוני-ארוך.

הנתונים מצביעים על ירידה חדה של 25% ביבוא מכונות וציוד (המהווה כשני שליש ממוצרי ההשקעה המיובאים). יתרה מזו, יבוא כלי תחבורה להשקעה כמעט וקפא באותה תקופה.

עוד עולה כי חלה ירידה ביבוא מוצרים לצריכה שוטפת (תרופות, מזון ומשקאות, הלבשה והנעלה) של כ-1% במארס-מאי 2014, כאשר עיקר הירידה הייתה ביבוא הלבשה והנעלה שצנח ביותר מ-12%. סך יבוא מוצרי צריכה עלה בעקבות המשך הגידול ביבוא רכבים.

הנתונים הללו עקביים עם הנתונים האחרונים שפרסמה הלמ''ס, לפיהם חלה ירידה בביקושים ובצמיחה מאז תחילת 2014, שמלווה גם בירידה ברמת המחירים במשק. עם זאת, רק אתמול פורסמו נתוני גירעון ומסים, ומשם עולה כי יש גאות בגביית מסים לרבות מסי קנייה ומסי הכנסה. נתונים אלו אינם עקביים עם נתוני סחר חוץ והופכים את התמונה המקרו-כלכלית ללא בהירה, דבר שמקשה על קבלת החלטות וקביעת מדיניות כלכלית.

היצואנים: על הממשלה לסייע באמצעות מתן הקלות

יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, התייחס היום לנתוני היצוא השליליים שפרסמה הלמ"ס ואמר: "הנתון הזה תואם את כל התחזיות שלנו מהחודשים האחרונים ומבטא את הקשיים הרבים שאיתם מתמודדים היצואנים והתעשיינים: מדובר בקשיים שנובעים מבעיה של ביקושים בשווקים ובעיה מתמשכת של פערי מטבע - עם התחזקות השקל אל מול היחלשות הדולר".

גבאי קרא לממשלה לפעול למען חיזוק היצואנים הקטנים והבינוניים - שהם הראשונים להיפגע מהימשכות המשבר ביצוא. בשיחה עם "גלובס" הוא הוסיף ואמר: "אם לא ניתן להוביל מהלכים לחיזוק הדולר - יש בכוחה של הממשלה לפעול למען הגשת סיוע ליצואנים ולתעשיינים באמצעות מתן הקלות בארנונה, בהורדת מחירי המים והאנרגיה בנקיטת מהלכים נוספים שהם שווי ערך לשער דולר סביר.

"על המדינה לסייע בהרחבת פעולות השיווק של חברות ישראל בשוקי היעד ואסור לה להסתכל רק על סין ועל הודו כיעד: אם נסתכל רק עליהן ובמקביל לא נפעל לחיזוק הפעילות שלנו בשווקים אחרים, כמו אירופה וארה"ב- לא נצליח להגיע גם למזרח הרחוק. הנתונים שמפרסם הלמ"ס רעים מאוד ולא ראיתי כאלה במשך תקופה ארוכה. בשטח הם מתבטאים בצורה של ירידה ברווחיות, קשיי הישרדות של חברות, פיטורי עובדים ודעיכה כללית. המצב הזה מחייב מענה דחוף".

יצוא סחורות
 יצוא סחורות