"עמי סגל העביר 8 מיליון דולר שהשקעתי לחברה בשליטתו"

שמואל ‎‎מנדזיצקי, מבעלי רשת מחסני חשמל לשעבר, שהיה בין המשקיעים באלפא פלטינום של עמי סגל שכספם נעלם, הגיש תביעה מחודשת נגד חברת ההשקעות ובכירים בה וכן נגד בנק הפועלים והבנק הבינלאומי

עמי סגל / צילום: תמר מצפי
עמי סגל / צילום: תמר מצפי

איש העסקים שמואל מנדזיצקי, מבעלי רשת מחסני חשמל לשעבר, שחשף את פרשת המעילה לכאורה בבית ההשקעות אלפא פלטינום, הגיש היום (א') תביעת ענק חדשה כנגד חברת סופריור בית השקעות - לשעבר אלפא פלטיניום ניהול השקעות בע"מ - שהייתה בשליטת איש העסקים עמי סגל, וכן נגד שורת נתבעים נוספים, בהם בנק הפועלים והבנק הבינלאומי, שלטענתו אחראים לכך שכספי משקיעים באלפא פלטיניום נעלמו כלא היו.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין תומר ברם ואסף ברם ממשרד ברם-סלוקי ועו"ד יהודה ברמי, נטען כי נכון להיום, "מאות מיליוני שקלים (וביניהם כספם של מנדזיצקי וחברה שבבעלותו) עברו תחת ידיו של סגל ופוזרו בחברות שונות ובעסקים שונים שבבעלותו. כספים אלה הועלמו, ואין כל קצה חוט לשעלה בגורלם".

בתביעה נטען כי סגל העביר את כספי המשקיעים באלפא לקרנות זרות, וכספים אלה חזרו לכיסו בדמות הלוואות שנתנו הקרנות לחברות בשליטתו, מבלי לקבל כל ביטחון או עירבון להחזר הכסף.

בסך-הכול, טוען מנדזיצקי, במקרה שלו מדובר בהעברות כספים מחשבונות קרנות הנאמנות הזרות לחשבון חברה בשליטת סגל, בפרק זמן של כ-10 חודשים בלבד, בסך של כ-15.6 מיליון דולר.

לדבריו, במסגרת הבירורים שעשה עם נציגי בנק הפועלים בניסיונותיו לפזר את הערפל באשר להימצאות כספו, נמסר לו מפי נציגי הבנק כי הם אינם יודעים להסביר מדוע טרם מומשו החזקותיו בקרנות הזרות, בניגוד לבקשותיו, וכי "האינדיקציות רומזות לכך שמדובר במעין מעשה 'מיידוף'".

עורכי דינו של מנדזיצקי מנסים לשרטט בתביעה את "מסלול זרימת הכסף והפעילות בחשבונותיהם של המשקיעים אל בנק הפועלים וממנו החוצה, לכאורה אל קרנות הנאמנות הזרות או חשבונות שבשליטת סגל - ומשם - מקרנות הנאמנות הזרות או מחשבונות בשליטת סגל בחזרה לבנק הפועלים והלאה אל אלפא ולחברות אחרות שבשליטתו של סגל.

לפי התביעה, לאחר ביצוע הרכישות, חשבונותיו של מנדזיציקי חויבו בסכומי הרכישות, ובנק הפועלים זיכה את החשבונות ביחידות בקרנות הנאמנות הזרות, וזאת בהתאם לסכום וכמות הרכישה שבוצעה. נטען כי מסלול דומה בוצע גם אצל הבנק בינלאומי.

"לאחר בחינה של עשרות אלפי המסמכים שנתפסו, עולה כי מחשבון קרנות הנאמנות הזרות הועברו חזרה לבנק הפועלים סכומי כסף המסתכמים בעשרות מיליוני דולרים, ומשם נותבו לחשבונותיו של עמי סגל או חברות בשליטתו", כותב מנדזיצקי.

עובדות אלה, נטען, היו בפני בנק הפועלים בעת ביצועם בזמן אמת. "בנק הפועלים ידע או היה עליו לדעת על מסלול העברת הכספים בזמן אמת. בנק הפועלים ידע או היה עליו לדעת שסגל או חברות בשליטתו מקבל מהקרנות הזרות עשרות רבות של מיליוני דולרים, אותם הוא מעביר לחשבונותיו הפרטיים או לחשבונות של חברות בשליטתו", כותב התובע בתביעה, ומוסיף כי "בפועל היה לבנק הפועלים אינטרס לעצום עין או להתעלם מעובדות אלה, היות וככל הנראה בדרך זו סגל והחברות בשליטתו ביצעו התנהלות כלכלית ענפה המטיבה עמם, וכיסו את חובותיהם מול בנק הפועלים או לכל הפחות הקטינו אותם".

חשד למעילה

פרשת אלפא פלטיניום התפוצצה בשלהי 2013, במסגרת תביעה שהגיש מנדזיצקי למחלקה הכלכלית בבית משפט המחוזי בתל-אביב נגד בית ההשקעות ובעליו, בטענה כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות החברה בקרנות נאמנות זרות המנוהלות על-ידי סגל נעלמו מחשבונו.

עשרות לקוחות נוספים של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה שרכש מנדזיצקי, טענו באותה תקופה כי אף הם לא מצליחים למשוך את כספם, ורשות ניירות ערך החלה לחקור חשדות להונאה באלפא פלטינום.

בחודש שעבר הודיע מנדזיצקי לבית המשפט כי הוא מושך את תביעתו הקודמת, ובמקומה בכוונתו להגיש תביעה חדשה וחריפה יותר כנגד עמי סגל וגורמים שונים נוספים.

התביעה, בהיקף של כ-70 עמודים, הוגשה הבוקר לבית המשפט הכלכלי נגד שורת גורמים שמילאו תפקידי מפתח באלפא, בהם ערן נוטע, שכיהן כמנכ"ל חברת הניהול וחבר בוועדת ההשקעות של אלפא פלטיניום; שי פיימן, שהיה מנהל השקעות בחברת הניהול וחבר בוועדת ההשקעות שלה; רן שחר, שהיה מנהל השקעות ראשי בחברת הניהול וחבר ועדת ההשקעות שלה; וכן רם וילנר, יונתם ליפו ואמיר גב, ששימשו כאחראים על ניהול ההשקעות בקרנות הנאמנות הזרות.

נתבעים נוספים בחברה הם הפניקס, שביטחה את אחריות החברה ובכיריה בכל הנוגע לפעולותיהם בניהול תיקי השקעות של לקוחותיהם; ובנק הפועלים והבנק הבינלאומי, שבו נוהלו חשבונותיו של מנדזיצקי, ודרכם - בהמלצתם ובייעוצם, כנטען בתביעה - נרכשו ניירות הערך השונים של אלפא, ובין היתר גם הקרנות הזרות.

"קונגלומרט חברות סבוך"

בתביעה צוין כי סגל הקים בשנת 1993 את קבוצת "פורום" בישראל, כשהוא משמש כנשיא הקבוצה, וכי נכון למועד הגשת תביעה זו מונו לסגל מנהלים מיוחדים במסגרת הליכי פשיטת-רגל בבית משפט מחוזי מרכז.

לטענת התובע, "סגל הקים קבוצת חברות פירמידאלית ומסועפת, בעלת חברות-בנות רבות שכולן בשליטתו... קונגלומרט חברות סבוך ומורכב, ולא בכדי. הכול כדי לקדם את פעולות המירמה שלו, בחסות יתר הנתבעים, ולהסתיר את רכושם של התובעים, כמו גם רכוש של קורבנות אחרים".

מנדזיצקי טוען כי ככל שמנסים להתחקות אחר הרכבי החברות בבעלות סגל, מתגלים "עצי" חברות נוספים בשליטתו. "כל אלה מקימים חשד (שהתאמת בסופו של יום) שמא כל מטרתו של מבנה ההחזקות המורכב היא להסתיר רכוש ולקדם פעולות הונאה ומירמה. אין כל ספק כי ראשית מעשה במחשבה תחילה".

עוד נטען כי "כתוצאה מפעולות ההונאה של סגל, אשר הפיל ברשתו קורבנות רבים שכל חטאם היה אמונתם במצגיו השקריים, ננקטו נגדו וכנגד החברות שבשליטתו תביעות בהליכים משפטיים. כל אלה הובילו להכרזתו כפושט-רגל, ומונו לו מנהלים מיוחדים. כמו כן ננקטו הליכי פירוק כנגד חברות שבשליטתו, ומונו להם מפרקים ובעלי תפקיד שונים".

בתביעה מגולל מנדזיצקי את סיפור היכרותו עם סגל, קצת לאחר שמכר את החזקותיו ברשת מחסני חשמל בשנת 2008. מהתביעה עולה כי במהלך עבודתו במחסני חשמל הכיר מנדזיצקי את איש העסקים מומי נחום, עמו שמר על קשרי ידידות. במהלך הפגישות שקיימו, נטען, חשף נחום בפניו מיזם עסקי בחברה בשם "קוונטום" (מיזם לייצור טלפונים סלולריים ייעודיים לכל העולם), שבו היה סגל מושקע גם כן. על הרקע הזה החלה ההיכרות בין השניים, שהובילה להשקעותיו של מנדזיצקי באלפא פלטיניום.

"אחריות רואי החשבון"

פרק נכבד בתביעה מוקדש גם לאחריותו של רו"ח יורי אביאל, שהיה, כנטען, רואה החשבון של הקרנות הזרות שבהם הושקעו כספי המשקיעים של אלפא, וכן כיהן כרואה החשבון של סגל והחברות בשליטתו.

לטענת מנדזיצקי, רו"ח אביאל, הנתבע גם הוא, "היה חשוף לכל העברות הכספים שבוצעו בין החשבונות השונים הקשורים לסגל וחברותיו, והוא השתתף בניווטן, ניהולן ורישומן. הוא ידע כי בפועל לא מתבצעת כל השקעה או פעילות ריאלית והגונה בחשבונות של הקרנות הזרות, אלא הן משמשות כפלטפורמה להלבנת כספים, הונאת משקיעים ועבירות רבות, כל זאת בחסות בנק הפועלים. רו"ח אביאל ביצע עם סגל עבירות חמורות אלה, באמצעות הדוחות הכספיים הכוזבים שיצאו תחת בית מדרשו".

טרם הוגשו כתבי הגנה בפרשה.