תביעה: אזורים הפעילה עבריינים נגד תושבי כפר שלם

תושבי כפר שלם טוענים: אזורים כבר סגרה איתנו על 72 דירות - ופתאום התחלף מנכ"ל, והוצעו לנו רק 27 דירות ■ אזורים: התושבים השתמשו בראש ארגון פשע; "הפולשים יקבלו 0 דירות - הולכים על פינוי בכוח"

שכונת כפר שלם / צילום: תמר מצפי
שכונת כפר שלם / צילום: תמר מצפי

תביעה כזו לא רואים כל יום, גם לא כל שנה. תושבים בכפר שלם שבדרום תל-אביב הגישו לבית המשפט המחוזי בעיר, באמצעות עורכי הדין ד"ר אבי וינרוט ואריאל דינובצקי, תביעה נגד חברת הנדל"ן הבורסאית אזורים , בטענה כי ניסתה לסגת מסיכום עמם, ולצורך כך השתמשה בעבריינים ש"ישכנעו" את התושבים לוותר על זכויותיהם.

לפי כתב התביעה, אזורים הבטיחה לאותם עבריינים 15 דירות בפרויקט שהיא מתכננת להקים באזור.

בכתב התביעה מתוארת ההסכמה אליה הגיעו לכאורה הצדדים, אזורים ותושבי כפר שלם, בשנת 2011 באמצעות המנכ"ל לשעבר דוד נצר, בדבר מועדי הפינוי וגובה הפיצוי. לפי כתב התביעה, סוכם כי הדיירים במקום יקבלו 72 דירות מתוך 480 דירות שאזורים תבנה.

אולם, טוענים התושבים, חילופי מנכ"לים באזורים הביאו לחילופי גישה קיצוניים לפרויקט. לפי התביעה, אזורים החלה להעסיק גורמים עברייניים, כדי לזרז את התושבים לוותר על זכויותיהם. אזורים, נטען בתביעה, העסיקה את יוסי סעדון, שהתפרסם בעבר כחבר ב"חבורת אלפרון" ומרצה מאסר בפועל; וכן את צבי נמני, המוכר כמקורב של יוסי הררי, מבכירי העולם התחתון.

התושבים טוענים כי אזורים הבטיחה לאותם גורמים עבריינים 15 דירות בגין פעילותם. לתושבים הוצעו כעת 27 דירות בלבד, לעומת 72 בהסכם המקורי.

בכתב התביעה צוין גם כי באחת מהפגישות שקיימו סעדון ונמני עם נציג התושבים של כפר שלם, הם אמרו לו לכאורה בשם אזורים: "חזיר קטן מגדלים, וחזיר גדול שוחטים. ואתה חזיר גדול".

33 תושבים מכפר שלם חתומים על התביעה, ובראשם בני משפחת כהן, צאצאיהם של יפת וג'מילה כהן ז"ל שעלו לישראל מתימן בשנת 1949 והקימו את "חוות יפת", המהווה מתחם מקרקעין בשטח של כ-22 דונם. במוקד עומדת כאמור תוכנית פינוי-בינוי לבניית 480 יחידות דיור תוך פיצוי התושבים.

התובעים טוענים, בין השאר, כי אזורים, באמצעות שליחיה בשטח, ניסתה לאשפז את יהודה, אחד מתשעת האחים לבית משפחת כהן, בבית-חולים לחולי נפש. יהודה, צוין בכתב התביעה, היה לוחם ביחידה מובחרת ולקה בהלם קרב במהלך שירותו הצבאי, ולא היה מוכן להסכים להצעת אזורים.

"על כן החליטו נציגי הנתבעות לשלוח אליו בריון ביחד עם מכתבי הפינוי, וכאשר יהודה יגיב בהיסטריה, יצלמו אותו בקלקלתו. לאחר מכן יפנו עם הדברים ויבקשו אשפוז שלו בבית-חולים פסיכיאטרי, וכך למעשה הוא יפונה מן המקרקעין" - כך לפי כתב התביעה.

אזורים: גם התושבים השתמשו בראש ארגון פשע

מאזורים נמסר בתגובה ל"גלובס" כי החברה מחזיקה בהסכם חתום מלפני כשנה בו הסכימו התושבים לפיצוי של 27 דירות, וכי החברה הופתעה מהתביעה. לדברי החברה, היא מתכוונת ללכת כעת לפינוי בכוח של ה"פולשים" לקרקע, כדבריה: "לא יהיו 72 דירות ולא 27 דירות - אפס דירות. הולכים על פינוי בכוח".

בתגובה של אזורים לתקשורת נמסר: "מדובר בתביעה צינית ומקוממת, וחברת שיכון ופיתוח תשיב לתביעה זו ותפרט את טענותיה בפרוטרוט בפני בית המשפט חברת שיכון ופיתוח לישראל הינה הבעלים הרשום בטאבו של מקרקעין בכפר שלם, בהם עושים שימוש משך עשרות שנים התובעים, שהינם פולשים, ללא תשלום כל תמורה בגין כך. מרבית התובעים לא עושים שימוש בקרקע לצורך מגוריהם אלא משכירים אותה לעובדים זרים, שטחים לאחסנה וכיוצ"ב, ומשלשלים רווח לכיסם על חשבונה של שיכון ופיתוח.

"לאורך השנים התקיימו מספר משאים-ומתנים מול הפולשים לטובת פינויים מהקרקע, אשר אף אחד מהם לא בשל לכדי הסכם מחייב. באשר לטענות על ייצוג של החברה באמצעות גורמים עבריינים, הרי שמדובר בבדיה מוחלטת. החברה נעזרה בנושא זה במפנים מקצועיים בעלי רקע בטחוני משטרתי אשר טיפלו לגופים רבים אחרים בתחום הציבורי, הממשלתי (כגון הרכבת הקלה, נתיבי איילון, מע"צ, חלמיש וכיוצ"ב) ובתחום הפרטי בהצלחה רבה בפינוי פולשים במקרים אחרים.

"יש לציין כי דווקא הפולשים לוו בחלק מהמשאים והמתנים על-ידי לא אחר מאשר מאחד מראשי ארגוני הפשע הבכירים בארץ.

"המשא-ומתן האחרון נוהל בין באי-כוח הצדדים עד אתמול בערב, כאשר הפולשים היו מיוצגים בידי עורך דין בכיר בתחום. בין הצדדים גובש הסכם מוסכם לפינוי המקרקעין לאחר קבלת הערות עורך דינם של הפולשים, שהועבר לחתימת הפולשים.

"לתדהמת החברה, מתברר כי הפולשים ניהלו משא-ומתן בחוסר תום-לב משווע ובמקביל שקדו על הכנת התביעה המופרכת והצינית נגד החברה. חברת שיכון ופיתוח מתכוונת להגיש בימים הקרובים כנגד הפולשים צווי פינוי בצרוף תביעה לתשלום דמי שימוש ראויים".