קבוצת משקיעים בראשות ג. יפית במו"מ לרכישת סטימצקי

קבוצת הרוכשים כוללת את עפרה מיתר, רו"ח גדעון הירש ורו"ח רז שפירא וכן בעלי הוצאת "קוראים", אבנר פחימה ■ סכום הרכישה לא נמסר ■ אם הרכישה לא תתממש בסופו של דבר, הרשת תגיע להקפאת הליכים

ג.יפית / צילום: תמר מצפי
ג.יפית / צילום: תמר מצפי

לפחות 3 גורמים החלו במשא-ומתן לרכישת רשת הספרים סטימצקי שנקלעה לקשיים, אבל בסופו של דבר היא תעבור כנראה דווקא לידי זה שהצטרף אחרון למערכה.

הערב (ד') נודע כי קבוצת משקיעים - בהם קבוצת הפרסומאית יפית גרינברג (ג. יפית), עפרה מיתר, רו"ח גדעון הירש ורו"ח רז שפירא וכן בעלי הוצאת "קוראים", אבנר פחימה - עשויים להיות מי שירכשו את רשת סטימצקי מידי קרן מרקסטון.

סכום הרכישה לא נמסר, אולם ניתן לשער כי מרקסטון לא תראה ממנה כסף, ובעיקר תיפטר מהשקעה מפסידה מאוד שעלתה לה גם בהרבה כאב ראש.

אמנם הדיווחים מהצדדים המעורבים בעסקה נראים כאילו אפשר לברך על המוגמר, אבל כדאי להמתין ולראות כי כך אכן יהיה, בוודאי על סמך תקדים המשא-ומתן עם ארלדן וקרביץ. כזכור, גם המשא-ומתן עמם נפתח בהכרזות אלה, אך התארך עוד ועוד, עד שהתפוצץ, כשארלדן וקרביץ הבינו, לדבריהם, שלא תהיה דרך להימנע מהקפאת הליכים.

אם אכן תהיה רכישה, גורם בענף העריך כי התספורת לספקים תהיה בשיעור של 30% - הרבה פחות מההערכות שעלו בשבועות האחרונים סביב המשא-ומתן למכירה עם הגורמים השונים וכמובן פחות מאשר במצב של הקפאת הליכים. החובות לספקים, בעיקר הוצאות הספרים, נאמדים ב-50-70 מיילון שקל.

בשנת 2005 רכשה מרקסטון את סטימצקי מידי ערי סטימצקי תמורת לא פחות מ-55 מיליון דולר ומינתה את איריס בראל, שבאה מתחום הביטוח, לעמוד בראש הרשת.

לפני חודשיים, לאחר מותו של אמיר קס, המנהל המשותף בקרן מרקסטון, בעלת השליטה בסטימצקי, לא הועבר הצ'ק הקבוע עבור דויטשה בנק מהקרן לרשת, שבתורה לא יכלה לשלם לספקים, קרי הוצאות הספרים, והחל המשבר הגדול לפרוץ החוצה.

גם כך ניסתה סטימצקי בשנתיים האחרונות להימכר לכל המעוניין, ולמעשה מותו של קס גדע משא-ומתן שקיימה עם "ידיעות ספרים" לרכישת הרשת. לאחר מותו של קס החלו ארלדן וקרביץ לנהל משא-ומתן לרכישת סטימצקי, כאשר המוטיבציה העיקרית של ארלדן לכך היתה כנראה להקדים את "ידיעות" לטובת הוצאות כתר שבשליטתה. כשגם במשא-ומתן זה התגלו קשיים, והוא התארך שוב ושוב, חזרה "ידיעות" למאבק על הרשת יחד עם חברת "משחקי יצירה", ובשבוע שעבר הצטרפה גם גרינברג לניסיונות יחד עם פחימה.

הבונוס של אראל

כל זה כשברקע מתרבות החדשות הרעות על סטימצקי - על הבונוס הנאה שתקבל המנכ"לית איריס בראל במקרה של מכירה; הבונוסים של משכורות לנוספות לכל ההנהלה למרות תקופה קשה ולא מוצלחת בלשון המעטה; קופת פיצויים לעובדים למקרה של פיטורים שהתרוקנה; וקושי גובר לשלם לספקים את החוב כלפיהם.

מהלך המכירה, אם ייצא לפועל, מחלץ את הרשת לעת עתה מהסכנה של הקפאת הליכים - מצב שכאמור הוא עדיין בעל היתכנות גבוהה.

במצב של מכירה, השאלות הבאות שיעלו הן, ראשית, האם הממונה על ההגבלים יאשר את העסקה, כאשר בקבוצת הרוכשים נמצאת הוצאת הספרים "קוראים". התשובה לכך היא כנראה חיובית. אחרי הכול, "קוראים" אמנם גדולה יותר ממה שנוטים לחשוב (בין 10 הגדולות בשוק ולא בסוף הרשימה), אבל מגיעה כחלק מקבוצת משקיעים ובוודאי קטנה יותר ממתעניינות אחרות מהענף שהיו מעורבות במשא-ומתן - כתר באמצעות ארלדן ו"ידיעות".

שנית, יהיה מעניין לראות מי ינהל את הרשת, וכמובן אם יעשה עבודה טובה יותר מזו של מי שעמדה בראש הרשת בשנים האחרונות, ונכון לציין בהקשר הזה כי מצבה הקשה של הרשת השפיע לרעה על כל הענף ובמידה רבה גם "חוק הסופרים" נחקק בגללו.

ולבסוף, סטימצקי צפויה לצאת, רגע אחרי המכירה, למהלך של התייעלות, שיכלול קיצוץ בהנהלה ובשכר המנהלים, סגירת חנויות וגם פיטורים של עובדים.

ברוח זו, בהודעה שמסרה הקבוצה הרוכשת הערב נמסר כי "הרוכשים ביקשו מאיריס בראל להישאר בתפקידה תוך ויתור משמעותי בתנאי העסקתה הנוכחיים. בראל נענתה לבקשתם מתוך אחריות ומחויבות לעובדים ולספקים". אולם, לא מן הנמנע כי בין רשימת העוזבים את החברה בזמן הקרוב תימנה גם היא.

עוד נמסר בהודעה כי "לבקשת הנהלת סטימצקי, ולמרות שלא קיימת חובה משפטית לעשות זאת, הסכימו הרוכשים להשלים במהלך השנים הבאות לפחות 50% מהשלמת כספי הפיצויים".

מסטימצקי נמסר כי "הנהלת החברה רואה בקבוצת הרוכשים אנשים מוכשרים ובעלי יכולות אמיתיות להצעיד את סטימצקי לעתיד יציב ומבטיח. הרוכשים גילו אנושיות ורגישות, וסטימצקי מוקירה להם על כך".