אנס את בתו החורגת - ויפצה אותה ב-1.5 מיליון שקל

בית המשפט: "זכר האירועים שחוותה לא יעזבוה לעד. תחושת הפגיעה בגוף בנפש, הבגידה באמון שנתנה באותו קרוב, ילוו אותה לכל אשר תלך"

אלימות נשים אונס פשע  / צלם: פוטוס טו גו
אלימות נשים אונס פשע / צלם: פוטוס טו גו

"הייתה קורבן לעבירות מין במשך שנים רבות מצד מי ששימש לה כדמות אב": צעירה שחוותה התעללות מינית ממושכת בילדותה מצד בן הזוג של אמה, סבלה מנזקים נפשיים וגופניים ארוכי-טווח ולא הצליחה לשמור על מקום עבודה קבוע - כך קבע בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בחיפה, שחייב את התוקף לפצות אותה ב-1.5 מיליון שקל.

"הכאב והסבל הרב היו מנת חלקה של התובעת כמעט מדי יום מאז החל הנתבע בביצוע מעשיו השפלים, מאז היותה בת 6", פסק השופט רון סוקול.

בן הזוג של האם הורשע לפני 6 שנים בעבירות מין, ונגזרו עליו 12 שנות מאסר בפועל, ולאחר ההליך הפלילי תבעה אותו הצעירה בהליך אזרחי.

"דווקא מי ששימש לה כדמות אב ואשר היה אמור להיות לה משענת בעת צרה, שהיה אמור לחנך, לאהוב ולטפח אותה בעת שהחלה לעצב את חייה - הוא שהיה מקור לסבל הרב אותו עברה", קבע השופט.

"בהיותה של התובעת כבת 3 התגרשו הוריה, והתובעת ביחד עם כל אחיה נשארו לגור עם האם", נכתב בפסיקה. "זמן קצר לאחר מכן התפתח קשר זוגי בין האם לבין הנתבע". בגיל 18 הגישה התובעת תלונה למשטרה, בה טענה כי במשך שנים רבות ביצע בה הנתבע עבירות מין.

בן הזוג של האם הורשע במעשים מגונים שביצע בה במקומות רבים: במקלחת, בחדר השינה, במקום עבודתו, ברכב המשפחתי ובמספר מקרים בהם נותרו השניים לבדם. "מעשים אלה כולם נעשו לשם גירוי וסיפוק מיני", קבע השופט.

על-פי חוות-הדעת הפסיכולוגית, מאז האירועים סבלה הצעירה מדיכאונות, פחדים, סיוטי לילה קשים, התפרצויות זעם והתקפי, בכי עד כדי קושי ליצור קשרים חברתיים.

"בשל מעשיו של הנתבע היא נקלעה למצוקה נפשית קשה שמלווה ותלווה אותה כל חייה", נכתב בפסק הדין. "בשל מצב נפשי זה היא לא סיימה את לימודי התיכון, לא התגייסה לצה"ל, והיא מתקשה לתפקד באופן רגיל. מצבה הנפשי פוגע בכושרה להשתכר ולפתח מערכות יחסים עם בני זוג וגורם לה סבל יום יומי".

"התקשתה להתמיד בעבודה בגלל התפרצויות זעם"

בית המשפט הכיר בשנות הסבל הרבות של הצעירה בהן לא היה לה עם מי לחלוק את הקשיים, עד שאזרה עוז ואספה את כוחותיה הדלים כדי להתלונן.

"לאחר הרשעתו של הנתבע, ניסתה התובעת להתחיל לעבוד ולשקם את חייה, אולם היא פוטרה מרוב מקומות העבודה תוך זמן קצר", נכתב בפסיקה. "לדבריה, היא התקשתה להתמיד בעבודות אלה בגלל בעיות התנהגות והתפרצויות זעם".

בית המשפט דחה את טענת הנתבע, לפיה "לתובעת היו חיים קשים גם ללא קשר למעשים שיוחסו לו, ועל כן יש לייחס כל פגיעה בתפקודה של התובעת לחיים אלה ולאו דווקא למעשים בהם הורשע".

בן הזוג של האם טען כי הצעירה ספגה אלימות ותקיפות מיניות מצד אביה הביולוגי, אך בית המשפט הטיל את האחריות למצבה הנפשי של הצעירה על הנתבע. "זכר האירועים שחוותה לא יעזבוה לעד", קבע השופט. "תחושת הפגיעה בגוף, בנפש, הבגידה באמון שנתנה באותו קרוב, ילוו אותה לכל אשר תלך".

בית המשפט העריך כי הפסדי ההשתכרות של הצעירה בעבר ובעתיד עומד על 637,370 שקל. הוא קבע כי הוצאותיה הרפואיות של הנתבעת, שעברה טיפולים נפשיים ארוכים, הן כ-160 אלף שקל. הנזק הלא ממוני שנגרם לה בגין הסבל והמצוקה מעבירות המין נאמד בכ-700 אלף שקל - כלומר כ-1.5 מיליון שקל בסך-הכול, בנוסף לשכר-טרחת עורך הדין.