דיווח: מצרים מכריזה בשם חמאס על הפסקת אש שתיכנס לתוקף בשעה 9:00

(עדכון) - מדובר ביוזמה העוקפת את הזרוע הצבאית של חמאס מצידה של מצרים ולא בהבנות בין ישראל לחמאס ■ כיפת ברזל יירטה היום מספר רקטות בישובי הדרום וגוש דן ■ שתי אחיות נפצעו קשה מפגיעת רקטה

בנימין נתניהן - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

מבצע "צוק איתן" מתקרב לסיום? ערוץ 10 דיווח הערב (ב') על הכרזה של מצרים בשם חמאס על הפסקת אש, אשר תיכנס לתוקף בשעה 9:00. ההכרזה לא נובעת מהבנות בין ישראל לחמאס. משמעות המהלך היא שמצרים פועלת מעל לראשה של הזרוע הצבאית של חמאס. גם ארה"ב הייתה מעורבת בתיווך.

מוקדם יותר הערב שוגר מטח רקטות לעבר גוש דן: אזעקות נשמעו היום אחר הצהריים בערים רבות, בהן תל אביב, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות. טרם דווח על נפגעים או על נזק.

בסביבות שעה 17:45 ארגוני הטרור ירו טיל נ"ט לעבר כוח של צה"ל ששהה סמוך לצפון רצועת עזה. לא דווח על נפגעים. במסגרת המטח לעבר יישובי הדרום נפצעו קשה שתי אחיות בגילאי 11 ו-13 מפגיעת רסיסים. הן פונו לבית החולים סורוקה. במסגרת הירי, יורטו שתי רקטות בשמי באר שבע. בשטח פתוח ברמת הגולן נפלו שתי רקטות.

מוקדם יותר, התפוצצה רקטה בשדרות. אין נפגעים, אך נזק נגרם לכמה כלי רכב ובתים. במקביל, חמש רקטות נוספות התפוצצו במועצה האזורית אשכול: שלוש מהן התפוצצו בשטח מיושב וגרמו נזק ושתיים נוספות התפוצצו מחוץ ליישוב. שתי רקטות נוספות התפוצצו במועצה האזורית שער הנגב. אחת מהן גרמה נזק לבית. בכל המקרים לא היו נפגעים. מאז תחילת היום נורו לעבר ישראל יותר מ-80 רקטות, 17 מהן יורטו. כשעה לפני כן, נפצע חייל באורח קל מרסיס של פצצת מרגמה ששוגרה מרצועת עזה והתפוצצה באזור המועצה האזורית אשכול. הוא קיבל טיפול רפואי. חמאס קיבל אחריות לשיגור הפצמ"ר.

בצהריים נפצע באורח קל מאוד ילד בן שמונה כתוצאה מפגיעת רקטה בחצר בניין מגורים באשדוד. הילד שהה בביתו יחד עם סבתו. עם הישמע האזעקה, הוא סייע לסבתו המתקשה בהליכה להיכנס לממ"ד. הוא נפגע בידו משברי זכוכית לאחר שלא הספיק לסגור את דלת הממ"ד טרם ההתפוצצות.

צוות מגן דוד אדום העניקו לילד טיפול רפואי במקום. כמה אנשים הוגדרו נפגעי חרדה, ונזק נגרם לכלי רכב. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, קיבלה אחריות לירי והודיעה כי שיגרה עשרה גראדים לעבר אשדוד. העירייה הקימה חפ"ק שמטרתו לספק מענה לתושבים.

רקטה נוספת התפוצצה בצהריים בחניה של בית ספר במועצה האזורית אשכול, סמוך למבני המועצה ולאולם התרבות. איש לא נפגע, אך נזק נגרם לכביש. התלמידים שהיו במקום המתינו להסעות ונכנסו למרחבים מוגנים עם הישמע האזעקה.

כשעה קודם לכן יורטו שלוש רקטות בשמי אשקלון באמצעות מערכת "כיפת ברזל", אחרי שאזעקה נשמעה בעיר וכן במועצה האזורית חוף אשקלון. בצהריים התפוצצה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול, ללא נפגעים או נזק. אזעקות נשמעו בתחומי המועצה פעמים רבות בשעות האחרונות.

בבוקר התפוצצה רקטה ליד בית בקיבוץ במועצה האזורית חוף אשקלון. איש לא נפגע, אך נזק נגרם למבנה. רקטה נוספת יורטה באמצעות "כיפת ברזל" בשמי אשקלון. שמונה רקטות נוספות ששוגרו כחלק מאותו מטח התפוצצו בשטחים פתוחים ולא גרמו לנפגעים או לנזק: שלוש בחוף אשקלון, שתיים בשדות נגב, אחת בנתיבות ושתיים נוספות במועצה האזורית שער הנגב. בבוקר הכריז צה"ל על אחד היישובים הישראליים שמצפון לרצועת עזה "שטח צבאי סגור" בשל סיבה ביטחונית. הכניסה ליישוב אסורה לכל מי שאינו מתגורר ביישוב.

קודם לכן, בתוך כחצי שעה בלבד הבוקר, נשמעו שלוש אזעקות במועצה האזורית אשכול, ואחת נוספת במועצה האזורית שער הנגב. לפחות 18 רקטות התפוצצו בתחומי המועצות הללו מחצות הלילה עד שעות הבוקר המוקדמות מבלי שגרמו לנפגעים או לנזק. "כיפת ברזל" יירטה הלילה חמש רקטות ששוגרו לעבר העיר אשקלון והמועצה האזורית חוף אשקלון. כ-30 רקטות יורטו ביממה האחרונה באמצעות "כיפת ברזל".

שר הביטחון משה יעלון התייחס היום להתקדמותו של מבצע "צוק איתן", שזהו יומו השביעי. "אנחנו ממשיכים בכתישה של חמאס ותשתיותיו", אמר יעלון. השמדנו עד עתה נכסים רבים מאוד של חמאס, בהם אמצעי לחימה, מתקני ייצור, רקטות, מנהרות, בתי מחבלים ומוסדות שלטון, ונמשיך בפעילות הזו גם היום". לדברי שר הביטחון, "הפלת המזל"ט של חמאס הבוקר על ידי מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר הוא דוגמה לניסיונות להמשיך לפגוע בנו בכל דרך ולמוכנות של צה"ל".

חמאס שיגר מזל"ט

חיל האוויר יירט הבוקר כלי טיס בלתי מאויש שהמריא מרצועת עזה וחדר לשטחה האווירי של ישראל. היירוט היה מעל חופי אשדוד ונעשה באמצעות טיל פטריוט. כוחות חיל הים הוקפצו כדי לערוך סריקות ולמצוא את שיירי הכלי. גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות לפעולה והודיעו כי שלחו "כמה מטוסים ללא טיס לשם ביצוע משימה מיוחדת בעומק השטח הציוני".

היירוט הביא להפעלת האזעקה שנשמעה הבוקר בעיר אשדוד. כמה מתושבי העיר דיווחו כי הבחינו בכלי הטיס באזור החוף וושמעו אותו במשך זמן רב באזור החוף, אולם לא הבינו במה מדובר. בצה"ל עורכים כעת תחקיר ובודקים כיצד הצליח עצם גדול כל כך לחדור לשטחה האווירי של ישראל, ומדוע לקח זמן רב עד שהבחינו בו ויירטו אותו.

צה"ל המשיך ביממה האחרונה בתקיפות נרחבות בעזה. ב-24 השעות האחרונות תקף צה"ל 204 יעדים, בהם 28 משגרים מוטמנים, 18 פתחים של אזורים החשודים כפתחי מנהרות ו-11 מתחמים צבאיים. מתחילת המבצע תקף צה"ל כמעט 1,500 מטרות.

כמו כן, במהלך הלילה נהרגו 11 פעילי טרור מתקיפות צה"ל, בהם שישה פעילי הג'יהאד האיסלאמי, שני פעילי חמאס, ושלושה אנשים נוספים שהשתייכותם הארגונית אינה ברורה. בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי מניין ההרוגים מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן" בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר עלה ל-173. מספר הפצועים עלה ל-1,230.

גם הגזרה הצפונית הייתה מתוחה הלילה, אחרי ששתי רקטות שוגרו לעבר נהריה ויישובי הגליל המערבי בסביבות חצות הלילה, ככל הנראה מלבנון. אזעקות נשמעו באזור, ואחריהן דיווחו תושבים על הדי פיצוצים. כוחות צה"ל והמשטרה החלו בסריקות, ודווח כי הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מנפילת הרקטות. ירי דומה היה יממה קודם לכן, בלילה שבין שבת לראשון. אתמול אחר הצהריים הופעלה האזעקה באזור בשל ירי רקטה מרצועת עזה - זו נחתה בשטח פתוח בחיפה.