הרחק מהטילים, מהלחץ, מהאזעקות: חופשה בארדנים

חופשה כפרית בחלקה המערבי והפחות-מתויר של בלגיה נראית כמו הדבר הכי רחוק מכאן: מרחבים ירוקים, פרות באחו, שוק קטן ועיירות שלוות ■ למי שמוכרח אורבניות ואקשן, יש עיר סמוכה ואפילו מסלול של מירוצי מכוניות

בלגיה / צילום: דורון הורוביץ

אובל (Aubel) היא עיירה בלגית קטנה בפרובינציית לייז' (Liege) סמוך לגבול עם גרמניה, במרחק כשעה מבריסל. במילים אחרות - חור אי-שם בארדנים. במבט מרכב חולף היא דומה לעשרות כמותה: מקבץ בתי כפר על גבעות ירוקות, כיכר, מזרקה, כמה חנויות ופטיסרי עם כל מה שקונדיטור בלגי יודע לעשות. אבל החזות המנומנמת מסתירה סיבות משכנעות לנטות את אוהלכם דווקא שם, בחבל המזרחי של בלגיה. טוב, לא בדיוק אוהל. למשפחה גדולה ולקבוצת חברים יומלץ כאן הטופ בתחום האירוח באזור - אחוזת בוקה מולאן (Boukai Moulin) שבפאתי אובל.

העמק הוא חלום

אביה של רות סטאסן ידע איפה לבנות. מחלונות חדרי השינה בקומה העליונה יכלו בני המשפחה להתעורר אל מרחבי עמק ירוק, מוקף ביער ובגבעות מתונות - עמק שכולו שלהם. ועכשיו, למשך ארבעה ימים - הוא שלנו. על מדרון אחת הגבעות רועה בתזמון מושלם עדר סוסים יפהפיים, וגשרון עץ מסמן את קיומו של נחל - אחד מיובליו של נהר Berwinne - החוצה את 140 הדונמים עוצרי הנשימה של משפחת סטאסן. השביל לאורך הנחל הוא מסלול נהדר לטיול בוקר, אלא אם כן בוחרים בתוואי מסילת הרכבת הישנה. זו הפכה לרשת של שבילי האופניים RAVel-rout, המובילים בסבך יערות ובשולי כפרים.

בוקה מולאן מוגדרת כ"ז'יט רוראל" (Gite Rural) - לינה כפרית. לינה - כן, בכפר - גם, אבל כאן מסתיים הדמיון למה שאנחנו מכירים כלינה כפרית. לפני עשר שנים הפכו רות וז'אן-פייר סטאסן את האחוזה העצומה שלהם למקום אירוח למשפחות, לקבוצות חברים ולארגונים. שני בתי האבן הגדולים (שבעה חדרים באחד ושניים בשני) כוללים חדרי אירוח, סלון ומטבח מאובזרים להפליא; מחוץ לבית יש פינות משחקים, ובבית השלישי נמצאים הבריכה (המחוממת) והסאונה. אפשר ליהנות מבוקה מולאן רק אם שוכרים את האחוזה כולה. 14 איש שישכרו את הבית בן שבעת החדרים לשבעה לילות (אפריל-אוקטובר) ישלמו 320,5 אירו, 54 אירו לאדם ללילה. מחיר ארוחת בוקר לאדם - 9 אירו, ואפשר להזמין שף לארוחה מפנקת.

אבל בוקה מולאן היא רק אחת מ-1,400 בתי נופש, ברמות שונות, שמציעה חברת ארדן אטאפ (Ardennes-Etape), גוף המרכז בתי נופש (לפרטים, ראו מסגרת בעמוד הבא). מבית כפרי עם גינה ועד לאחוזת ענק עם מנחת מסוקים - כל חופשה בבית נופש של ארדן אטאפ מזכה ב-Ardennes-Pass, חוברת הנחות שימושית לאטרקציות הטובות בסביבה, שמהווה גם כלי עזר מצוין לתכנון החופשה. קחו למשל את עמוד 138 - פרנקורשאן ((Francorchamps.

ספא וטסטוסטרון

פרנקורשאן הוא מסלול מירוצי המכוניות הראשון באירופה ומסלול הפורמולה 1 הארוך בעולם (שבעה קילומטרים). ביום ביקורנו מתקיים שם ה"ספא קלאסיק". זהו שם אלגנטי לתחרות שמשתתפיה הם דור הפלמ"ח של נהגי המירוצים, עם מגוון נדיר של מכוניות מירוץ מרהיבות, שחרכו את המסלולים לפני עשרים ושלושים שנים. כיום הן מתייצבות עם הבעלים-הנהגים שלהן - מכריסים, אפורי שיער אבל מדוגמים עד שרוכי נעליהם ורעבים לטרוף את המסלול.

אנחנו מלווים אותם מה"שוחות", המוסכים שמתחת למסלול עד לשער נקודת הזינוק, לקול נהמת מנועים שאינה נרגעת לרגע. מפלטפורמת תצפית קטנה אפשר לראות אותם לוקחים את "הפינה העיוורת" - עיקול חד בעיצומה של עלייה תלולה, שהוא הקטע המפורסם של המסלול. "הנהגים חייבים לבצע כאן פנייה ימינה, שמאלה ומיד שוב ימינה, במהירות של מאתיים קמ"ש ויותר", מכניס אותנו גאיטן פליין, מדריך מקומי, אל רזי הסצנה.

לפני שבועיים נהרג על "הפינה" נהג "לוטוס" שוויצרי. לא צריך להיות מומחה כדי לראות שהסיבוב הזה ממש לא בריא. הנשימה נעתקת עם כל מכונית שמעכסת את הימינה-שמאלה-ימינה הזה. כולן מפספסות את שולי הדשא ואת קצה המסלול המקווקו באדום-צהוב. נהגי השיירה הקלאסית הממתינים לתורם למטה נראים פתאום כמו שיות המובלות לטבח. אבל היום ישובו כולם בחתיכה אחת אל שלוות הגמלאות.

גם מי שאין לו שמץ עניין במירוצי מכוניות יכול להתאהב בפרנקורשאן. הכניסה חינם (ובימי תחרויות 10 אירו), והיא כוללת צפייה מקרוב בשכיות החמדה האווירודינמיות והתחככות חופשית למדי עם הנהגים - בונוס רציני לחובבי הז'אנר. יום תמריץ שעורכים ארגונים וחברות בפרנקורשאן כולל גם נסיעה לצד נהג מירוצים, שיכולה להגיע למהירות של 300 קמ"ש.

סמוך לעיר ספא אנחנו עוצרים להתפעל מהספא של ספא, שווה לכל נפש ומפנק ביותר. לפי החוק מגיעים לעיר תמלוגים על כל שימוש בשם, אבל לך תאכוף את זה. 165 אלף מבקרים בשנה באים לשכשך במי המרחצאות, המצטיינים בתכולה גבוהה של ברזל. לפני עשר שנים הועתקו המרחצאות מהבניין ההיסטורי מ-1853 אל משכנם החדש על הגבעה המשקיפה על העיר. תמורת 20 אירו תוכלו לבלות חצי יום בבריכות ובסאונות, ותמורת 31 אירו - יום שלם, תצטרכו רק להחליט אם לעשות את זה בעירום או בבגד ים. יש התעמלות מודרכת בבריכה וציפה לצלילי מוזיקה. הטיפול הפופולרי הוא "ב**ן קרבוגאזה", טבילה במים מוגזים עשירים בברזל באמבט נחושת, ש"מורידים את המתח הוורידי ומאיטים את קצב הלב".

גורמה מלוא הסל

העיירה אובל מתגלה כהפתעה קולינרית. זה התחיל בבוקר בעוגת הדובדבנים בפטיסרי של ז'אן-פייר בכיכר, ונמשך בערב במסעדת Le Panier Gourmand, שפירושו - דברים טובים מלוא הסל. ואלה עלו על השולחן זה אחר זה, כמו מנה נפלאה של אספרגוס עם סלמון מעושן ומרק תותים בנענע על קרם מסקרפונה וגלידת תותים. רק בשביל זה צריך לבוא. 30 אירו כולל יין.

אחד היתרונות של חופשה בארדנים הוא בכך שהכול קרוב. נסיעה קצרה של שלושים עד חמישים קילומטרים מפרידה בין כל אחד מבתי הנופש ובין שפע המקומות שכדאי לטייל ולבלות בהם. בעיירה אופן (Eupen), במרחק עשרים דקות נסיעה מה"בית", נמצא מפעל השוקולד ז'אק (Jacques) - 118 שנים של ייצור שוקולד בלגי. בדרך, בין בתי חווה עם צמד הגגות המשופעים הטיפוסי לאזור, מבקיעים מתוך הפסטורליה קנה של תותח, שרידי בונקרים ואנדרטות זיכרון קטנות לחיילים אמריקאים, קנדים ובני המקום, שמזכירים שגם בלגיה שילמה את המחיר בשתי מלחמות העולם.

אותו ז'אק, חושף בדרך רובי הרשקוביץ, מנכ"ל בריסל איירליינס בישראל, הוא-הוא ממציא הקונספט של מטיל השוקולד - החטיף האישי המחולק לקוביות. לי אין שום ציפיות מז'אק. מפעלי שוקולד הם בתי חרושת לכל דבר, ורבים מהם לא שווים ביקור למרות הטעימות בסוף. אבל מרכז המבקרים של ז'אק הוא מוזיאון ממש, עם אוסף יפהפה של אריזות, כרזות ותבניות יציקה עתיקות, שפרט לחן הווינטג'י שלהן פורסות היסטוריה קטנה של השוקולד הבלגי והאירופי.

בגלל השוק, בגלל החתונות

הפסטורליה הגיעה לכם עד פה?! לייז' (Liege), העיר השלישית בגודלה בבלגיה, מציעה קבלת פנים אורבנית תוססת, שמתחילה בתחנת הרכבת. התחנה, שעיצב האדריכל סנטיאגו קלטראווה, היא כל מה שגשר המיתרים שלו בירושלים הוא לא. זהו מבנה עוצמתי, מרהיב ביופיו, עשרת אלפים טונות פלדה, שלושים אלף מטרים רבועים זכוכית ובטון, תשע שנות בנייה, 320 מיליון אירו, 600 רכבות וכשלושים אלף נוסעים ביום. כל זווית בתחנה הזאת יוצרת תמונה מרתקת חדשה. מגנט לצלמים.

במרכז העיר, מאחורי חזיתות הבתים של רחוב Hors Chateau שלמרגלות גבעת המצודה (הסיטאדל) מסתתר מבוך מצודד של בתים עתיקים ושל חצרות אחוריות, שנשתמרו וטופחו להפליא. מתוכן מטפס Montagne de Bueren - גרם מדרגות תלול מ-1881 עם 375 מדרגות, שמוביל אל המצודה במרומי הגבעה ולתצפית היפה על העיר.

שבת הוא יום החתונות בלייז', ועליצות מידבקת אופפת את מרכז העיר. עשרות זוגות צעירים, קבוצות נגנים, חבורות במסיבות רווקים ודודות במיטב שמלות אם-הכלה, הופכים את Place du Marche, את Place Saint Lambert ואת הסמטאות שסביב הכיכרות לאחד המקומות השמחים ביותר שהייתי בהם. בחצר בית העירייה, בין מסעדות הומות ובתים מהמאות ה-17 וה-18, מצטופפים הזוגות הנישאים ופמליותיהם, כשממול, במיקום אסטרטגי הולם, נמצא בית ה-Peket.

הבר הזה מוקדש כולו ל-Peket, משקה אלכוהולי מקומי דמוי ג'ין. Crista - שוט נקי של 40% אלכוהול או 20% מעורבבים במיץ תאנים, קסיס, קינמון, סיגליות ועוד. ג'ינו נאלה, הנספח הכלכלי משגרירות בלגיה בישראל, ממליץ על גרסת הטורבו של ה-Peket, המכונה "צוללת": "מטביעים את כוסית השוט בתוך כוס בירה. שתיים כאלה, ואתה רץ להתחתן שם עם מי שלא יהיה".

אם שבת היא היום של לייז', יום ראשון הוא היום של אובל, בגלל השוק שיצרני האזור מציעים בו את מיטב הטעמים המקומיים. היו שם גם דוכני תכשיטים, תיקים ובגדים במחירים זולים להפתיע, ואנו השקענו בשמחה בכלכלה המקומית כדי לקחת הביתה עוד כמה מזכרות מה"חור" המקסים הזה בארדנים.

הכותבת הייתה אורחת הנספחות הכלכלית-מסחרית של בריסל וולוניה ושל חברת בריסל איירליינס

מידע מעשי

אתר שמרכז בתי נופש באזור הארדנים, ברמות מחיר שונות, שמציעה Ardennes-Etape: www.Ardennes-Etape.com. חשוב לבדוק אם המחירים, כולל כלי מיטה ומגבות!

אחוזת בוקה מולאן www.boukai-moulin.be, מסלול מירוצי המכוניות בפרנקורשאן www.spa-francorchamps.be

מרחצאות הספא בעיירה ספא: www.thermesdespa.com.

מסעדות מומלצות: Le Panier Gourmand, www.lepaniergourmand.be

ארוחת שלוש מנות מתפריטי בחירה: 30-35 אירו. Aux Berges de la Bel, שממוקמת על גדות נחל בל הציורי, ארוחת שלוש מנות מתפריטי בחירה: 30-40 אירו. www.aubergedelabel.be