כך פספסה הלמ''ס כשליש מהצמיחה ברבעון הראשון

אומדן שלישי של נתוני התמ"ג: המשק צמח ב-2.9% ברבעון הראשון ולא ב-2.1%

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה היום (ד') את אחד העדכונים החדים שנראו זה זמן רב לגבי נתוני הצמיחה: לפי האומדן השלישי לחשבונות הלאומיים, התמ''ג הישראלי גדל ברבעון הראשון של השנה ב-2.9% ולא ב-2.1% (מחירים קבועים, נתונים מנוכי עונתיות) כפי שדווח באומדן הראשון. את התיקון הגדול הלמ"ס עשתה כבר באומדן השני, כאשר עדכנה את הצמיחה ל-2.7%.

לפיכך, מדובר בפער של כמעט נקודת אחוז בין הדיווח הראשון לדיווח השלישי ובכך משתנה משמעתית תמונת המקרו הפסימית למדי שהצטיירה אז. הנתונים המעודכנים מצביעים על האטה מתונה יותר בקצב הצמיחה לעומת הרבעון הקודם (הרבעון האחרון של 2013), אז נרשמה צמיחה של כ-3.3%.

הלמ''ס, ועמה אזרחי ישראל, יכולים להתנחם אולי בעובדה הבאה: הלמ''ס האמריקנית נאלצה לפרסם באותה תקופה עדכון משמעותי עוד יותר, ובכיוון הפחות נעים: מצמיחה של כ-0.8% באומדן הראשון, לצמיחה שלילית של 2.9%- באומדן השלישי, עקב מדידה שגויה (כלפי מעלה) בצריכה הפרטית וביצוא.

תיקונים נוספים

תיקון חשוב אף יותר שפרסמה היום הלמ''ס קשור בתוצר העסקי - המנוע העיקרי של המשק. לפי האומדן הראשון, נתון זה עלה בתקופה הנסקרת ב-0.4% בלבד, אך לפי האומדן השני נרשמה עלייה של 1.8% (עלייה של 1.5% באומדן השני) - גידול משמעותי ביותר לעומת האומדן הראשוני. גם כאן, מדובר עדיין בהאטה בצמיחת התוצר העסקית, שכן ברבעון האחרון של 2013 נרשמה עלייה של 2.5% (עודכן כלפי מעלה בחודש הזה).

גם הנתונים על הצריכה הפרטית - שמתארים את רמת החיים של האזרחים - תוקנו בחדות: אם האומדנים הראשונים הצביעו על ירידה של 4% בצריכה הפרטית לנפש (המכונה רמת החיים), הרי שהאומדנים המעודכנים יותר מצביעים על ירידה של 1.8% בצריכה הפרטית לנפש - ירידה מתונה בהרבה. כאמור, גם כאן מדובר בהחרפת האטה, אך לא בממדים שהצטיירו לפני כחודשיים.

לעומת זאת, הירידה בהשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד ובכלי תחבורה) בשיעור של יותר מ-14% לא עודכנה, וגם לא הירידה המטרידה בהשקעה בבנייה למגורים, שנותרה 4.4% כפי שכבר דווח. למרות התלונות של היצואנים, גם נתוני היצוא עודכנו כלפי מעלה: יצוא הסחורות והשירותים עלה ברבע הראשון של 2014 בכ-11%, שיעור כמעט כפול מזה שדווח לפני חודשיים (6%).

תמג
 תמג