אחרי הכניסה לעזה: הירידה במכירות בדרום החריפה משמעותית

הפדיונות ביישובים בדרום ירדו בשבוע האחרון ב-21%, בשפלה הדרומית - ב-19%, בת"א - ב-15% ובגוש דן - ב-14% ■ מי ששוטט בקניונים ובבתי-הקפה בדרום, מצא מרכזים כמעט שוממים ■ "הקניות היחידות הן קניות של אין ברירה"

סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock
סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock

סופרמרקטים: ירידה של 1% בשבועיים הראשונים למבצע

מנכ"ל שופרסל: "עם ישראל צריך לאכול והוא אוכל. אני לא רואה דרמות"

סניפי הסופרמרקט הם כנראה העסקים שנפגעו הכי פחות ממצבע "צוק איתן". לפי נתוני סטורנקסט, בשבוע הראשון למבצע נרשמה ירידה כוללת של 2.6% במכירות הסופרמרקטים. בזמן שמכירות הסניפים השכונתיים וחנויות הנוחות עלו ב-2.6% - מכירות סניפי הדיסקאונט ירדו ב-4.1%.

נתוני חבורת האשראי, המסכמים שבועיים למבצע, מדברים על ירידה של 1% בלבד.

לדברי מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, "זה עובד כמו אקורדיון. הסניפים העירוניים יותר טובים, הסניפים האזוריים פחות טובים. האונליין קצת יותר חזק. עם ישראל צריך לאכול, והוא אוכל, ואני לא רואה דרמות. הסלים מלאים. לומדים לעשות קניות יותר מדויקות. מתנהגים כמו בתקופה של מתח, אבל בנושא של האוכל לוקחים את מה שצריך. אני לא רואה ירידה שאני יכול לומר אותה בהדגשה".

- מה באשר לדרום הארץ?

"בתמונה הכוללת זה מתאזן, אין פערים דרמטיים. בסניפים שקרובים יותר לאזורים של 'צבע אדום' ותקריות ביטחוניות יש ירידה, אבל יש סניפים שסוגרים על הפער הזה".

שלום נעמן, מבעלי רשת הסופרמרקטים הדרומית "מחסני השוק", אומר כי "העבודה היא און אנד אוף. אם יש טיל שנופל באזור, העבודה נחלשת. כשיש רגיעה, יש עבודה. יש פגיעה בעבודה אבל לא כל-כך משמעותית. הסניפים השכונתיים עלו חזק, המרוחקים - הדיסקאונט - ירדו מעט, ובסך-הכול אנחנו מאוזנים".

בסוף השבוע קיבלה הרשת חיזוק דווקא מתושבי רמת-אביב. ביוזמה של תנועת "יש עתיד" ביצעו תושבים מהשכונה הזמנות טלפוניות מרשת "מחסני השוק", ואלה (50 במספר) נשלחו אליהם ביום שיש האחרון מסניף הרשת באופקים.

לדברי נעמן, "זה מחמם את הלב יותר מאשר העניין הכספי. זה משרה אווירה מאוד טובה אצל העובדים, לדעת שמישהו חושב עליהם".

הרשת, מצדה, הסיטה את תקציב העזרה לנזקקים לטובת משלוחים לחיילי צה"ל הפועלים בדרום.

תעשייה: 10% מהעובדים נעדרו מהעבודה

תפוקת מפעל יד מרדכי, המרוחק 4 ק"מ מהגדר, נפגעה באופן מועט יחסית

מפעל יד מרדכי של קבוצת שטראוס פועל בקיבוץ יד מרדכי, המרוחק מרחק של 4 ק"מ בלבד מהגדר. למרות הירי הבלתי פוסק, תפוקת מפעל הייצור נפגעה באופן מועט יחסית.

לדברי מנכ"ל יד מרדכי, ניצן ישראלי, "אני מניח שיש ירידה קלה בייצור. יש התייצבות כמעט מלאה של העובדים כל יום, אם כי לא בלי חששות. בוודאי שמכיוון שיש מספר אזעקות במהלך היום, והעובדים צריכים להגיע לשטח הממוגן, הדבר פוגע בתפוקה של יום רגיל. אנחנו משתדלים שזה יהיה במינימום, אבל אין ספק שיש פגיעה. את ההיקף נוכל לאמוד בסוף".

במפעל עצמו מועסקים 30 עובדים מיישובים שונים בדרום כמו באר-שבע, יד מרדכי, שדרות, אשקלון ואשדוד.

כ-10% מהעובדים נעדרו מהעבודה. לדברי ישראלי, "יש שני סוגים של בקשות להיעדרות: עובדים שאין להם סידור לילדים, או שרוצים להיות קרובים לילדים, ואנחנו מאפשרים להם; שנית, עובדים שסובלים מחרדות".

בתי-קפה: "יש לנו ירידה דרסטית של 90% במכירות"

זכיין קפה קפה בבאר-שבע: "להגדיר עכשיו את המצב כ'חירום'. בעוד שבועיים כאלה נגיע להתרסקות כלכלית"

סניף של "קפה קפה" בבאר-שבע הוא רק דוגמה אחת למה שחווים בתי-הקפה, עסקי המזון המהיר והמסעדות בעיר. לדברי אלי סהר, זכיין של הרשת בבאר-שבע: "הירידה דרסטית, כמעט 90%. אנחנו מנסים לעבוד. הבוקר (א') פתחנו את הסניף, והיו כבר 3 אזעקות. ככל שיש יותר אזעקות - כך הקהל פחות מגיע.

"כבר שבוע לפני מבצע 'צוק איתן' הייתה מתיחות באוויר, והרגשנו ירידה במכירות, ועכשיו היא כמעט מוחלטת. כשיש מטח על באר-שבע, כל בתי-הקפה סגורים. אלה שהיה להם את האומץ לפתוח, עשו זאת מתוך רצון טוב, אבל זה לא כלכלי בעליל".

- כמה לקוחות היו לכם היום בסניף?

"בתחילת הבוקר 10 אנשים. כדי להבין, בשעה הזאת בדרך-כלל אנחנו עם מחזור של כמעט 15 אלף שקל, והיום המחזור הוא מאות בודדות של שקלים. נכון לעכשיו (שעת צהרים) עוד לא הגענו לפדיון של 1,000 שקל. לאורך כל המבצע ובאופן רציף אנחנו מנסים לעבוד, אבל אין שום תקומה. ברגע שיש אזעקה, כל מי שהעז לצאת, לא יוצא.

"אם יש אזעקה, אני יודע שב-4-5 שעות שלאחר מכן אין אף אדם בסניף. אם יש מטח לקראת 17:00-18:00, אני כבר מבין שאף אחד לא ייכנס וסוגר את הסניף. חד-משמעית - כלכלית היה עדיף לסגור את הסניף".

סהר קובל על כך שהממשלה טרם הכריזה על מצב חירום, שמבטיח פיצוי לבעלי העסקים. לדבריו, "אם עוד שבועיים נמשיך בקצב הזה, נגיע להתרסקות כלכלית. אנשים אולי לא מעיזים להגיד את זה. אני דורש שיגדירו את המצב כמצב חירום ולא נחכה לאחרי המבצע. אי-אפשר אחרת, אלא אם רוצים לרסק הכול. אני לא אוכל לשלם משכורות בעוד חודש".

קמעונאות: "רק מי שאין לו ברירה, בא לקנות"

בסוף השבוע האחרון, עם הכניסה הקרקעית לעזה, ספגו עסקי האופנה בדרום צניחה של 50% במכירות - כך לפי נתונים שהגיעו לידי "גלובס".

לדברי בכיר בענף האופנה, "חצי מהחנויות בדרום סגורות, ויש ירידה של 80% בכניסות לקניונים. כולם נפגעו. מי שמספר סיפור אחר - פשוט משקר".

מנכ"ל רשת המשביר לצרכן, אסף בן-דב, אומר כי הירידה מורגשת בכל הארץ. לדבריו, "כל עוד אין אזעקות, זה נראה טוב. ברגע שמתחילות אזעקות, הקונים נעלמים לשעות ארוכות. לאחר מכן יש טפטוף קל של אנשים, ונגמר היום. סניפי הדרום סובלים מירידות של 30%-35%. אנחנו מרגישים את הירידה בכל הארץ ולא רק בדרום, שם זה יותר קיצוני".

המגמה הניכרת בעסקי האופנה משותפת לתחומים קמעונאות רבים נוספים.

לדברי מנכ"ל אופטיקה הלפרין, יעקב הלפרין, "בממוצע בכל הארץ יש ירידה של 20%. באזור הדרום יש ירידות חדות של 35%. ביום שישי האחרון והיום יש החרפה דרמטית בכל הארץ. זה אומר ירידה של יותר מ-50%".

הלפרין אומר כי בכל מקרה מדובר בקניות של אין ברירה: "משקפי שמש ועדשות מגע לא באים לקנות, אבל אם מישהו נתקע בלי משקפי ראייה - אין לו ברירה, והוא בא לקנות. אין את הקנייה השמחה אלא קנייה מאולצת".

חי גאליס, סמנכ"ל ביג מרכזי קניות, אומר כי "עד יום שלישי הפגיעה התאזנה מרמות של 50% לרמות של 30%, אבל החל מהכניסה הקרקעית לעזה הייתה שוב ירידה גדולה".

לדבריו, "יש פחות לקוחות, ואופי הקנייה שונה. אנשים באים רק לקניות מהירות וייעודיות ומתרכזים רק במה שנחוץ. המרכזים שלנו שונים מהקניונים, כי מראש הם באים לענות על צרכים, והם כוללים גם סופרמרקטים. אבל זה משתנה ממרכז למרכז. באזור קריית גת הייתה נפילה ביום שישי בבוקר, אז מרכז ביג היה ריק. אתמול במוצ"ש היה ממש לא טוב לעומת שבת קודמת".

פדיונות
 פדיונות

הירידה בהיקפי הקניות מאז תחילת צוק איתן
 הירידה בהיקפי הקניות מאז תחילת צוק איתן