הצרות של דורי בנייה נמשכות: תשלם יותר ריבית על החוב

דירוג האג"ח הופחת ב-3 דרגות ■ מחזיקי האג"ח, בעלי חוב בהיקף של כ-80 מיליון שקל, מאיימים בנקיטת הליכים משפטיים נגד החברה ובהעמדת האג"ח לפירעון מיידי

חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי
חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי

הצרות של דורי בנייה ממשיכות להצטבר בעקבות הדיווח מתחילת השבוע על צפי להפסד של 250-350 מיליון שקל הצפוי לה ברבעון השני, "עקב סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של הפרויקטים שבהם מעורבת החברה".

מחזיקי האג"ח של דורי בנייה, בהיקף כ-80 מיליון שקל, מאיימים בנקיטת הליכים משפטיים נגדה ובהעמדת האג"ח לפירעון מיידי, וזימנו אסיפה לשבוע הבא, לדיון במצב החברה ובהפסדים הצפויים.

זימון האסיפה מגיע לאחר שאתמול עדכנה דורי בנייה, הנמצאת בשליטת גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל, כי לא תוכל לעמוד בחלק מאמות-המידה הפיננסיות שעליהן התחייבה כלפי הגורמים המממנים, וכחלק מכך עלולה גם שלא לעמוד ביחסים הפיננסיים הקבועים בשטר הנאמנות של האג"ח. מניות דורי בנייה צנחו היום (ד') בכ-10%, והשלימו ירידה של קרוב ל-50% מתחילת השבוע, לשווי חברה של פחות מ-50 מיליון שקל.

בעקבות ההרעה הצפויה במצבה של דורי בנייה, בחברת מידרוג הורידו היום את דירוג האג"ח שלה ב-3 דרגות, מ-A3 ל-Baa3, והותירו אותה ברשימת מעקב (Credit Watch) עם השלכות שליליות. פירעון הסדרה צפוי בין 2015 ל-2021. הורדת הדירוג גובה מחיר מיידי מדורי בנייה, וכעת יעלה שיעור הריבית השנתית על האג"ח ב-0.5%, מ-4.5% ל-5%, החל מהתשלום הבא באוקטובר, ועד לפירעון יתרת הקרן. זאת בהתאם להוראות שטר הנאמנות. אמש (ג') הוכנסו למעקב גם סדרות האג"ח של החברה-האם, קבוצת דורי, בהיקף כ-560 מיליון שקל, ובדירוג A2.

לגבי דורי בנייה, במידרוג ציינו כי הורדת הדירוג "נובעת משחיקה משמעותית בפרופיל העסקי והפיננסי של החברה בתקופה האחרונה".

מידרוג הכניסה כבר במאי את חובה של דורי בנייה לרשימת מעקב, על רקע מצבה, וכעת מציינים כי לאור העדכונים האחרונים "חל שינוי מהותי בתזרים, ברווח וביחסי האיתנות הצפויים של החברה לעומת המידע שהוצג למידרוג בעבר. זאת על רקע הרעה תפעולית שחלה, הכוללת תחלופה ניכרת של כוח האדם בחברה, לכל אורך שרשרת התפעול, ועיכובים בביצוע פרויקטים".

עוד מוסיפים במידרוג, כי הדירוג הנוכחי "אינו משקף אפשרות העמדת האג"ח לפירעון מיידי, וככל שתרחיש זה יתממש, דירוג האג"ח צפוי להיפגע משמעותית". יחד עם זאת, "דירוג החברה מושפע מתמיכת קבוצת גזית גלוב, בעלת השליטה, אשר נכון למועד דוח דירוג זה סיפקה תמיכה תזרימית".

בעקבות הבעיות שצצו בדורי, עדכנה גזית גלוב כי בכוונתה לגבש עבורה תוכנית לחיזוק מבנה ההון ותזרים המזומנים. גזית גלוב הודיעה כי תזרים כ-130 מיליון שקל באמצעות הנפקה פרטית של מניות קבוצת דורי, כך שחלקה בחברה יגדל לכ-85%.

70 מיליון שקל יועמדו על-ידיה לקבוצת דורי מעת לעת, בהתאם לצרכיה, בתנאים שיסוכמו בין הצדדים. סכום זה מצטרף לכ-250 מיליון שקל שהעמידה גזית גלוב בחודשים האחרונים לדורי בנייה כהלוואות בעלים. בגזית גלוב מתכננים להמיר 125 מיליון שקל מההלוואות למניות דורי בנייה.

ההתפתחויות העגומות בדורי בנייה, מחברות הבנייה הגדולות בישראל, כבר גררו שתי בקשות לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה ומנהליה - האחת בהיקף 40 מיליון שקל והשנייה בהיקף 5 מיליון שקל. זאת בטענה כי החברה הטעתה את המשקיעים שרכשו את מניותיה לאורך תקופה ארוכה, על בסיס דוחות כספיים ודיווחים שאינם משקפים את מצבה הכספי האמיתי.

הבדיקה הנערכת בימים אלה בדורי בנייה, שטרם הסתיימה, בוחנת את כל האומדנים הקיימים בפרויקטים שלה. מדובר בפעילות בהיקף כולל של 5 מיליארד שקל, בפרויקטים שבוצעו וכן בכאלה שנמצאים בתהליכי ביצוע.