אלן גרינספן: "מתישהו אנחנו הולכים לקבל תיקון משמעותי"

עם זאת, נגיד הפדרל ריזרב לשעבר אמר כי לדעתו אין המניות "נסחרות במחיר מנופח מאוד מעל שוויין האמיתי"

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב), טוען כי מתי שהוא יירדו שוקי המניות לאחר הגאות שרשמו בשנים האחרונות.

"שוק המניות רשם התאוששות מאוד חדה במשך זמן מאוד ממושך, ולפיכך יש להניח כי מתישהו אנחנו הולכים לקבל תיקון משמעותי", אמר אתמול (ד') גרינספן בן ה-88 בריאיון לתוכנית The Loop בערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "מתי זה יהיה - אני לא יודע".

גרינספן אמר כי לדעתו אין המניות "נסחרות במחיר מנופח מאוד מעל שוויין האמיתי", אך דבריו נאמרו על רקע החשש הגובר ששיעורי הריבית הנמוכים באופן חסר תקדים, ושרמתם מתקרבת לאפס אחוזים, יוצרים בועות במחיריהם של נכסים פיננסיים. בעדות בפני קונגרס ב-16 ביולי אמרה יו"ר הפד הנוכחית, ג'נט ילן, כי למרות שהיא רואה סימנים לכך שמניות אכן נסחרות מעל שוויין האמיתי בכמה שווקים, עדיין אין חריגת מחירים באופן כללי - כולל במחירי המניות האמריקאיות - ביחס לנורמות ההיסטוריות.

גרינספן אמר כי הוא אומד את שווי המניות על בסיס שיעור התשואה שלהן בהשוואה לתשואה על אג"ח ריבוניות. "הייתי אומר שזה קרוב לנורמלי, אחרי שזה היה גבוה באופן יוצא דופן, ושפירוש הדבר הוא שאנחנו עדיין לא במצב של מצוקה", אמר גרינספן, שכיהן כיו"ר הפד במשך יותר מ-18 שנים ופרש ב-2006.

גרינספן אמר עוד, שצמיחתה הכלכלית של ארה"ב, והלחץ הגובר בשוק העבודה "מצביעים על כך שבשלב הנוכחי אנחנו ניתקל בלחצים כלפי מעלה בשוקי ההון ובקצב האינפלציה, ושזה יקרה מהר יותר מציפיותיהם של מרביתנו".

פסימי, למרות הנתונים החיוביים

מדד S&P 500 התחזק ב-17% בשנה האחרונה, וכמעט ושילש את עצמו מאז המשבר הכלכלי ב-2009.

ברבעון השני רשם התמ"ג צמיחה גבוהה מהמצופה של 4% לעומת אשתקד - הצמיחה החדה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2013, לאחר שהתכווץ ב-2.1% ברבעון הראשון של השנה הנוכחית, על פי נתוני משרד המסחר אתמול.

למרות זאת, חושש גרינספן שהשקעות ההון ארוכות הטווח נחלשו, ושהדבר עלול לפגוע בהתאוששות.

"שוקי ההון צומחים בקצב איטי בהרבה ממה שהיינו מצפים בשלב הזה", אמר גרינספן. "זה אומר לנו שהפריון יתקשה לצבור תאוצה".

גרינספן הוסיף כי ההוצאות העתידיות של הממשלה, הנובעות חלקית מהגידול בהוצאות על הגנה ועל ההתמודדות עם התחממות כדור הארץ, עלולות ליצור לחץ על התקציב הפדרלי, וכי לכך עשויות להיות השלכות על הדולר. "הדולר זוכה להערכה כל כך יוצאת דופן ברחבי העולם. הדולר הוא מקור הערך האולטימטיבי", אמר גרינספן. "ייתכן שלא נוכל להמשיך כך אם נלך בנתיב הפיסקלי שעליו אנו נמצאים היום".

גרינספן גם העריך כי לולא הזעזועים במזרח התיכון, היו מחירי הנפט צונחים ב-15-20 דולר לחבית.