אין חשק לקניות: ירידה של 8.5% בשימוש בכרטיסי אשראי

מנתוני ישראכרט עולה כי בשבוע האחרון נרשמה הירידה החדה ביותר בשימוש בכרטיסי אשראי מאז תחילת מבצע "צוק איתן"

כרטיס אשראי קניות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי קניות / צלם: פוטוס טו גו

היקף השימוש בכרטיסי אשראי רשם השבוע את הירידה החדה ביותר מאז תחילת מבצע "צוק איתן". מנתונים של חברת ישראכרט, החולשת על כמחצית מהשוק, עולה כי היקף השימוש בכרטיסי אשראי ירד בשבוע האחרון בכ-8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

נציין כי בתקופת שגרה הצמיחה השנתית עומדת בממוצע על כ-6%, כך שלמעשה מדובר בירידה של קרוב ל-15% לעומת הנתונים המצופים.

הנתונים בענף כרטיסי האשראי מהווים אינדיקציה טובה למצב הצריכה הפרטית במשק. "בשבוע השני למבצע ראינו התאוששות בנתונים, אבל בשבוע האחרון כשבציבור מבינים שאנחנו נכנסים למערכה ארוכה יותר עם הרבה הרוגים, אנחנו רואים ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי בשאר האזורים בארץ. לאנשים פשוט אין מצב-רוח לקניות בתקופה כזו", אומרת איילת פרבר, מנהלת היחידה הכלכלית של ישראכרט.

כך לדוגמה, באזור הדרום השבוע הייתה ירידה של 12% בשימוש בכרטיסי אשראי, מדובר בנתון הדומה לממוצע הירידה מתחילת המבצע. לעומת זאת, באזור גוש דן נרשמה ירידה של קרוב ל-11% בשבוע האחרון, לעומת ירידה של 4-8% בשבועיים הראשונים למבצע. גם באזור ירושלים נרשמה ירידה חדה של כ-9% בשבוע האחרון, לעומת 1-5% בשבועיים הראשונים למבצע.

באשר לחלוקה לענפי המשק, פרבר אומרת כי "כל הצריכה שנובעת מהנאה ופנאי נפגעת. השבוע אנו רואים את התרחבות הפגיעה באזורים נוספים בארץ מלבד הדרום".

כך לדוגמה, בתחום התרבות, הפנאי והספורט נרשמה בשבוע האחרון צניחה של 20% בשימוש בכרטיסי אשראי לעומת התקופה המקבילה. הירידה בולטת באזור הדרום, שם נרשמה צניחה של 32% בשבוע האחרון וירידה של 36% בשלושת השבועות מאז החל המבצע.

בתל-אביב בלטה במיוחד השבוע הירידה בסקטור זה, כשהיקף השימוש בכרטיסי אשראי צנח ב-19% בשבוע האחרון לעומת ירידה של 8% בשבוע שלפני כן.

ענף נוסף המשקף את מצב-הרוח הוא המסעדות ובתי-הקפה. בסקטור זה נרשמה ירידה של 7% בשימוש בכרטיסי אשראי בשבוע, ושל 6% מתחילת המבצע.

ענף התיירות והנופש ספג מכה קשה, כאשר בכל שבוע נראה כי הפגיעה הולכת ומעמיקה. בשבוע האחרון ירדו המחזורים בכרטיסי אשראי בענף זה ב-34%. הירידה החדה ביותר נרשמה בגוש דן - צניחה של 40%.

מנגד, דווקא בקרב הלקוחות באזור הדרום הירידה מתונה יותר, ועמדה "רק" על 10% בשבוע האחרון. לפי הערכות, הסיבה לכך היא שלא מעט מתושבי הדרום יצאו ל"חופשת התאווררות" בארץ.

לעומת זאת, בתחום המזון ממשיכה להירשם צמיחה, אם כי מתונה יותר לעומת הצמיחה בימי שגרה. השימוש בכרטיסי אשראי בתחום המזון עלה בקרוב ל-3% בשבוע החולף, ובסך-הכול בתקופת המבצע הוא עלה בכ-2%. באזור הצפון מדובר כמעט בשימוש כמו בימי שגרה - צמיחה של 5.6%, ואילו בדרום הצמיחה המתונה ביותר של 0.4%.

מעניין לציין כי גם בתל-אביב הצמיחה ברכישות מזון נמוכה למדי ועומדת על 0.5% בלבד.

הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי
 הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי