20% מחברות ההיי-טק בישראל: נפגענו מ"צוק איתן"

חברת אנשים ומחשבים: ב-75% מהחברות גויסו עובדים למילואים ■ אתוסיה: "תעשיית ההיי-טק בעת המלחמה אינה מתואמת עם שאר המשק. המשק כולו סובל מהאטה, וההיי-טק פורח עוד יותר מאשר לפני 'צוק איתן'"

צוק איתן  / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

העוסקים בענף ההיי-טק תרמו תרומה משמעותית במבצע "צוק איתן". כ-75% מחברות ההיי-טק מדווחות שעובדים שלהן נקראו לשירות מילואים. הנתונים מופיעים בסקר שערכה חטיבת המחקר של אנשים ומחשבים בימים האחרונים.

כ-25% מהחברות ציינו שאף אחד מהעובדים שלהן לא גיוס. בסקר השתתפו כ-100 חברות מתוך מדגם מייצג של 500 חברות היי-טק. ב-30% מהחברות שהשיבו על השאלון עובדים יותר מ-200 עובדים, 23% הן חברות בינוניות שבהן 50 עד 200 עובדים ובשאר החברות (45%) מועסקים פחות מ-50 עובדים.

מוקדם לדעת

האם הלוחמה בעזה צפויה להשפיע על התוצאות העסקיות של חברות היי-טק בשנת 2014? 80% מהחברות אמרו שמוקדם לדעת אם הן ישנו תוכניות ותחזיות בעקבות המבצע. 20% מהחברות הצהירו שיצמצמו את פעילותן. נציין כי רוב החברות שהשיבו לסקר אינן פעילות בתחום הביטחוני.

החברות נשאלו לגבי השוק העיקרי שלהן. 23% מהחברות מבצעות את רוב המכירות שלהן בחו"ל ומתוכן 65% דיווחו על האטה בהזמנות. 30% מהחברות שמתמקדות ביצוא דיווחו שהפעילות מול חו"ל מתעכבת. לא מעט נציגים שהיו אמורים להגיע לישראל - משקיעים, שותפים וכו' - דחו את הגעתם לארץ. 25% מהאורחים ביטלו את בואם.

למבצע "צוק איתן" כמעט ולא הייתה השפעה על תוכניות גיוס העובדים. כמעט 30% מהחברות תכננו לגייס עובדים טרום המבצע ורק כשליש מהן טענו שעתה, בעקבות המבצע, לא יגייסו עובדים. פלי הנמר, מנכ"ל קבוצת אנשים ומחשבים אומר כי "מגמת ההאטה הנובעת מהסקר אינה בהכרח קשורה ישירות למבצע 'צוק איתן'. ניתן לראות האטה בענף ההיי-טק מזה זמן מה. חברות גלובליות חזקות כבר הודיעו על פיטורים נרחבים בחודשים האחרונים - בעולם וחלקן גם בישראל.

"יתרה מכך, מעבר לנושא הפיטורים, ההאטה בענף ההיי-טק החלה כבר לפני צוק איתן ותימשך לאחריו, שכן באופן כללי ענף ההיי-טק מושפע יותר ממגמות ואירועים גלובליים וממה שקורה בענף בעולם ולא מהאירועים בישראל. עם זאת, אין ספק שהמבצע הוא גורם משפיע נוסף. חשוב לציין כי למרות הקושי לאורך המבצע הענף המשיך לתפקד, החברות המשיכו לייצר ולייצא וככל הנראה גם לא תהיה השפעה מבחינת גיוסים והשקעות בישראל. זו לא הפעם הראשונה שיש תקופות קשות בארץ, והחברות האלו מוכיחות כל פעם מחדש שהן מתגברות וממשיכות לתפקד. מהיכרותי רבת השנים עם הענף מדובר בחברות חזקות ונחושות ואני רוצה להיות אופטימי ולחשוב שגם על המשבר הזה נתגבר".

התחום פורח

גוף נוסף שבחן את מצב תעשיית ההיי-טק לבקשת "גלובס" הוא אתוסיה, חברת ההשמה בהיי-טק ובביוטק. אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה אומר כי: "תעשיית ההיי-טק בעת המלחמה אינה מתואמת עם שאר המשק. בעוד המשק כולו סובל מהאטה, תחום ההיי-טק פורח עוד יותר מאשר לפני 'צוק איתן'. הפרמטרים העיקריים שבהם מתבטאת אי-ההתאמה הם מספר המשרות לצורכי צמיחה (הגדילה במספר העובדים), מספר הסטארט-אפים המגייסים כספים ומספר הצעות השכר שמקבלים מחפשי עבודה בתחומי התוכנה".

בזמן שרוב המשק חווה ירידה ניכרת בהכנסות - הענפים הבולטים שנפגעו הם התיירות, המסעדנות והמדיה - הרי ששוק התעסוקה בתחום ההיי-טק בימים אלה הוא, בצורה מפתיעה, שוק של מועמדים.

"רבות מחברות ההיי-טק הפועלות בארץ הן חברות בינלאומיות, הממוקמות בחו"ל ומפעילות מרכזי פיתוח בישראל. גם מוצריה של תעשייה זו מיועדים לשווקים בחו"ל, שלא נפגעו מן הסתם מהלחימה כאן. הכלכלה העולמית משתפרת, ולכן לא רק ששוק ההיי-טק אינו סובל, אלא שהוא אף נמצא בהאצה", אומר סולומון.

כמה אינדיקטורים עיקריים מתארים היטב את המצב: מספר המשרות החדשות המבטאות צמיחה של החברה (כלומר לא נוצרו עקב טיוב - פיטורים ושכירת עובדים מתאימים יותר). "מדובר במספר חסר תקדים, ועוד היד נטויה" אומר סולומון, "חברות מבוססות וסטארט-אפים חדשים החלו בתהליך גיוס אגרסיבי מאז תחילת מבצע 'צוק איתן'. היקף המשרות שנפתחו בשוק עלה ב-12% מאז תחילת המבצע, לעומת צמיחה של 3% עד 4% בחודש ממוצע".

דוגמא לכך אפשר למצוא כאשר בוחנים את מצבו של מהנדס תוכנה המתמחה בתחומי הווב והמובייל. מהנדס כזה שמחפש עבודה בימים אלה, מקבל 3 עד 8 הצעות מחברות שונות. לפני תחילת המבצע, קיבל עובד כזה עד 3 הצעות בלבד. "לאור הביקוש הגבוה לעובדים, אנו רואים שהלקוחות מפגינים יצירתיות רבה בגיוס עובדים: חברות מציעות מענקי חתימה של 3-2 משכורות וחבילות אופציות נוספות בגובה 30% מעל המקובל במצב שגרה. אפשר להבחין גם בתופעה נוספת האופיינית ל'שוק של עובדים' - מספר העוזבים מרצון (לצורך שיפור תנאים) מרקיע שחקים".

עוד פרמטר הוא גיוסי כספים לסטארט-אפים: מספר הסטארט-אפים שגייסו כספים בחודש יולי ממשיך את המגמה המרשימה של הרבעון השני של 2014. במקום הירידה הצפויה בהיקף הגיוסים עקב המצב הביטחוני, ההאצה בגיוסים במשיכה גם במהלך צוק איתן.

כמה מהגיוסים הבולטים: חברת מובילאיי, העוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של מערכות התרעה למכוניות נגד תאונות דרכים, גייסה 890 מיליון דולר ויצאה להנפקה ראשונית של מניותיה בבורסת ניו-יורק, לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר. חברת טנגו, המפתחת אפליקציה לשיחת וידאו בלא תשלום מן הטלפון הנייד, גייסה ביולי 42 מיליון דולר, זמן קצר לאחר גיוס קודם של כ-28 מיליון דולר מענקית המסחר המקוון הסינית עלי באבא.

ביקוש לעובדים

חברת אטוקס ביו, שמפתחת תרופה לזיהום בחיידקים אלימים, הודיעה לאחרונה על גיוס של 23 מיליון דולר. חברת Zooz, המספקת פלטפורמת תשלומים סלולרית לאפליקציות, גייסה בחודש יולי 12 מיליון דולר. חברת אינטיגואה, המפתחת פלטפורמת תוכנה לווירטואליזציה של מערכות ניהול תשתיות, השלימה בשבועות האחרונים סבב גיוס שני של 10 מיליון דולר ואתמול הודיעה גט טקסי על גיוס של 150 מיליון דולר.

השגשוג, המתבטא בשלושת הפרמטרים האלה ובאחרים, הוא בלא ספק בגדר הפתעה דווקא בחודש שנערך בו מבצע צבאי נרחב. נציין כי חודש יולי "רוכב על הגל" של הרבעון השני המצוין של 2014. ברבעון זה נרשמה קפיצה בביקוש לעובדים, בעיקר בתחומים החמים. "הרבעון השני של 2014 היה אפוא המוצלח ביותר זה כמה שנים. אף על פי כן, המשך השגשוג של ההיי-טק גם ביולי ובראשית אוגוסט, על רקע מבצע צבאי הנמשך קרוב לחודש ימים, הוא מרשים לא פחות משהוא מפתיע" אומר סולומון.

ההשפעות של צוק איתן עלענף ההיי טק
 ההשפעות של צוק איתן עלענף ההיי טק