מה קורה כשרופא ערבי עובר ועדת קבלה ביישוב קהילתי בצפון?

הסיפור הזה, שנחשף באתר "המקום הכי חם בגהנום", מוכיח שגילויי הגזענות בישראל עמוקים ורחבים יותר מכמה התבטאויות של "הצל"

מיכאל בן ארי / צלם: אריאל ירוזלימסקי
מיכאל בן ארי / צלם: אריאל ירוזלימסקי

עזבו אתכם מ"האריות של הצל", מגילויי הגזענות של ארגון להב"ה או של "כנופיית אל יהוד". ברוכים הבאים אל היישוב נורית שבגליל, יישוב "קהילתי אקולוגי" ששוכן למרגלות הר הגלבוע. במקום הירוק הזה, שהוקם מחדש בשנת 2005 ומשווק את עצמו תחת סיסמאות כמו "קיימות" או "טיפוח חיי קהילה", מתנהל בימים אלה קרב מכוער וגזעני נגד רופא ילדים גם אחרי שעבר את ועדת הקבלה של היישוב. למה? כי קוראים לו ד"ר עלי זועבי, ערבי.

הסיפור הזה, שנחשף אתמול (ה') על ידי נעה שפיגל במגזין המקוון "המקום הכי חם בגיהנום", מספק הצצה נוספת ומרתקת אל מעמקי הגזענות בחברה הישראלית, ומוכיח כי לא מדובר בתופעת שוליים. "כל ערבי שיהיה ביישוב יסבול, וככה כל מי שתומך במשפחה ערבית", נכתב באחת משורה ארוכה של תכתובות בין תושבים שבונים בימים אלה את ביתם בנורית. "אמרתי לו שכדאי לכולם להיות אתנו נגד ערבים כי מצדנו כל היום יהיו מלחמות ופיצוצים - הוא יכול לשכוח מלחיות בשקט", נכתב עוד.

ד"ר זועבי עובד כרופא בין היתר ביישוב היהודי גן-נר הסמוך לנורית, שם מתגוררים רבים מבעלי הבתים העתידיים של נורית המתנגדים לשכן החדש שלהם. זה היה בסדר כשהוא בדק אותם במרפאה, אבל עד כאן. מהרגע שנודע כי רכש אדמה בנורית ועבר את ועדת הקבלה, הטונים השתנו: "שיפסיק לטפל בילדים ושיחזור לעזה", כתבו חלק מהם בפורום של היישוב. קצפם של רבים מהם יצא כשראו תמונה של בנו בן ה-13 של ד"ר זועבי, מנופף בדגל פלסטין על רקע מגדל אייפל בפריס.

חלק מהתושבים הביעו הסתייגות ואף זעזוע מקולות המתנגדים, אבל מול המתינות הזו שהופגנה התחדדו דווקא המסרים הקשים מצד אלה שמבקשים למנוע מד"ר זועבי להפוך לשכניהם. כך נפתחה לה קבוצת וואטסאפ תחת השם "צו 8 - אנשי נורית", בה נכתב בין היתר: "צריך להתיש אותו באמצעות פחד מהתושבים, שיבין שלא יהיה לו יום אחד של שקט... שידע שיש חשש גדול לגדל את הילדים שלו". וגם: "יותר חשוב שכל המתונים יבינו שבגלל זועבי היישוב יהיה מפורק". אותם מתונים, אגב, הזכירו כי גילויי הגזענות מופיעים אפילו בעמודי הפייסבוק של חלק מילדי גן-נר. "אתם לא תאמינו שחלק מהכותבים הם חברים של הילדים שלכם", כתב אחד התושבים, לוטן טובי.

בצד ניסיונות ההפחדה, קבוצת המתנגדים מנסה לפעול גם במישור המשפטי והפוליטי. כך נשלחו מכתבים לחטיבה להתישבות, לסוכנות היהודית ולמועצה האזורית, בקריאה לשלול את חברותו של ד"ר זועבי ביישוב נורית בגין מה שהוגדר "אי-התאמה למרקם החברתי-תרבותי של היישוב". איזה מרקם בעייתי יש לרופא שמטפל בילדים שלהם, אתם שואלים? נו, ערבי.

דווקא פנייה לחברת הכנסת מירי רגב (ליכוד) זוכה לכתף קרה ממנה. רגב משיבה כי אם חברותו של ד"ר זועבי נעשתה בהתאם לחוק, אין דבר שהיא יכולה לעשות בעניין. המתנגדים מחליטים לנוע ימינה יותר, אל עבר פעילי הימין הקיצוני, איתמר בן-גביר וחבר הכנסת מיכאל בן-ארי.

"מרגיש במלכוד"

ד"ר זועבי נשוי לרופאה גם כן, מומחית לגריאטריה. השניים מגדירים את עצמם כחילוניים, כאלה שבחרו להתגורר בנורית בגלל שמדובר ביישוב אקולוגי וכדי להעניק חינוך טוב לילדיהם. "אני מרגיש במלכוד", הסביר זועבי לכתבת "המקום הכי חם בגיהנום". "בארץ הזאת הטילים לא מבחינים בין יהודים לערבים. כשאני נפגש עם חברים רופאים שגרים בשטחים הם קוראים לי משת"פ ועכשיו בנורית אני נחשב לא מספיק נאמן למדינה. הייתי רוצה להגיד לשאר המתיישבים שלפני שהם מחליטים לפעול גם במלים וגם באיומים, היה עדיף לשבת ולדון ולהכיר, ולא ללכת ולתקוף", הוא הוסיף.