גבאי ואולמן חותכים את התביעות נגד בכירים לשעבר באי.די.בי

השניים ביקשו מביהמ"ש לקצוב את היקף התביעות הנגזרות בכ-650 מיליון שקל בלבד - סכום שרובו מתבסס על פוליסת הביטוח של נושאי משרה בחברה

עו"ד חגי אולמן ואייל גבאי / צילום: איל יצהר תמר מצפי
עו"ד חגי אולמן ואייל גבאי / צילום: איל יצהר תמר מצפי

נאמני הסדר החוב באי.די.בי, אייל גבאי וחגי אולמן, ביקשו מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לעדכן ולקצוב את היקף התביעות הנגזרות כנגד בעלי השליטה לשעבר בחברת אי.די.בי אחזקות ודירקטורים שכיהנו בה, על סכום של כ-650 מיליון שקל.

מדובר במחצית מהסכום המקורי שהגישו, שעמד על כ-1.3 מיליארד שקל. הבקשה הוגשה באמצעות משרד עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט.

בבקשה ציינו עורכי הדין כי עדכון הסכום נעשה בשל "הערכת יכולת הגבייה מן הנתבעים והשלכתה על צרכי האגרה, וכן לנוכח הערכת נאמני ההסדר כי סכום זה מגלם מיצוי ריאלי ומשמעותי של זכויות הנושים בהסדר החוב".

ההערכה המעודכנת מבוססת על היכולת לתבוע את פוליסת נושאי המשרה בחברה, העומדת על כ-140 מיליון דולר (כ-490 מיליון שקל), וכן על הערכתם של הנאמנים ועורכי הדין כי יוכלו לתבוע כספים נוספים מהנתבעים - כאמור בעלי השליטה באי.די.בי לשעבר בראשות נוחי דנקנר (באמצעות חברת גנדן) והדירקטורים שכיהנו בחברה.

"אם שלי ברגמן (אחותו של דנקנר ובעלת מניות בגנדן, א' פ') יכולה לשלם לבנק לאומי 25 מיליון שקל במסגרת הסדר אליו הגיעה מולו, אז היא יכולה לשלם גם למחזיקי האג"ח באי.די.בי", ציין עו"ד גרשט, בתשובה לשאלה מהיכן הוא מצפה לגבות את הכספים הנוספים. רק לאחרונה נזכיר הוציא גרשט יחד עם עו"ד נאור צו עיקול בסך 150 מיליון שקל לנכסיו של נוחי דנקנר.

גרשט הוסיף כי "פנינו לתהליך ארוך, אבל בואו לא נשכח שכבר השגנו הסדר פשרה עם משפחות מנור ולבנת (השותפות לשעבר של דנקנר בגרעין השליטה באי.די.בי, א' פ'), שהזרים כ-55 מיליון שקל לקופת החברה. אנו משקיעים מאמצים רבים כדי שהתובענה תביא להשבת מאות רבות של מיליוני שקלים לנושים. העמדת סכום התביעה על 650 מיליון שקל, כשבצידה תשלום אגרה משמעותי, משקפת את אמון הנאמנים בעילות התובענה".

בהקשר לכך, נסביר כי משאושרה תביעה ייצוגית, היא מחויבת באגרה שצריכה להיות משולמת לבית המשפט מקופת החברה. עדכון התביעה לסכום האמור צפוי להעמיד אגרה זו בטווח של 7-8 מיליון שקל.

נזכיר כי בחודש שעבר אישרה שופטת המחוזי, רות רונן, לאחד שתי תביעות נגזרות בהיקף של 1.3 מיליארד שקל. האחת נגד בעלי המניות באי.די.בי (חברת גנדן) - נוחי דנקנר, אחותו שלי ברגמן, רפי ביסקר, האחים שימל, אבי פישר וליאור חנס; והשנייה נגד דירקטורים שכיהנו בחברה.

הטענה המרכזית בתביעות אלה היא כי הנתבעים הללו משכו בין השנים 2008-2010 דיבידנדים בהיקף של 1.8 מיליארד שקל, דבר שהיווה חלוקה אסורה לאור אי-עמידת החברה במבחן יכולת הפירעון.

שלב ב' בהסדר: 72 מיליון שקל לנושים

כ-8 חודשים לאחר חתימת הסדר החוב בקונצרן אי.די.בי, גבאי ואולמן נערכים ליישום שלב ב' של ההסדר, במסגרתו ישולם לנושי אי.די.בי אחזקות עד ה-25 לאוגוסט מזומן בהיקף של כ-72 מיליון שקל.

חלק הארי מסכום זה, כ-62 מיליון שקל, ישולמו למחזיקי האג"ח לשעבר (שהרי במסגרת הסדר החוב נמחקו אג"ח והומרו למניות החברה-הבת אי.די.בי פתוח), כאשר הנהנית העיקרית היא סדרה ד' שצפויה לקבל כ-44 מיליון שקל. הנושים הגדולים בסדרה זו הם קרן ההשקעות ברוש, שבניהולם של אמיר אפרתי ואורי רובין, המשתפת פעולה יחד עם שחקן הנוסטרו דוד אדרי.

היתרה, כ-10 מיליון שקל, תועבר לבנקים הנושים: קרדיט סוויס (יקבל כ-5 מיליון שקל), בנק לאומי (כ-4.5 מיליון שקל) ובנק מזרחי-טפחות (כחצי מיליון שקל).

הסדר החוב המתוקשר באי.די.בי אחזקות שאושר בינואר השנה על-ידי בית המשפט, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, שבו ספגו הנושים תספורת של 70%, כלל בשלב הראשון תשלום מזומן של כ-300 מיליון שקל לנושים, תוך שהם מקבלים 26% ממניות החברה-הבת אי.די.בי פתוח. לאחריו קיבלו מחזיקי האג"ח 12.5% מניות נוספות.

לאחר התשלום הקרוב (72 מיליון שקל) ייוותרו בקופת ההסדר, עליה אחראים גבאי ואולמן, כ-78 מיליון שקל וכ-8% ממניות אי.די.בי פתוח, שאמורים גם הם לעבור לידי הנושים.