הפסד של 8.5 מ' ש' ביולי-אוגוסט למלונות היוקרה של אקירוב

אלרוב נדל"ן, בעלת מלונות ממילא ומצודת דוד בירושלים, מדווחת על ביטולי הזמנות רבים וירידה משמעותית בתפוסה שספגו מלונות היוקרה

השפעותיו הכלכליות של מבצע "צוק איתן" מגיעות גם לבתי-המלון היוקרתיים של אלפרד אקירוב בירושלים. חברת ההשקעות אלרוב נדל"ן שבשליטת אקירוב הצטרפה היום (ד') לחברות המדווחות על פגיעה בהכנסותיהן בעקבות הלחימה הממושכת בעזה.

אלרוב נדל"ן צופה ירידה של 8.5 מיליון שקל ברווח הנקי בחודשים יולי-אוגוסט בשל ביטולי הזמנות רבים, וירידה משמעותית בהיקף ההזמנות החדשות במלונותיה - ממילא ומצודת דוד בירושלים.

עקב כך ביצעה החברה הערכה ראשונית, ממנה עלה כי "תוצאות פעילות המלונות בירושלים יגיעו בחודשים יולי-אוגוסט לאיזון תפעולי (כלומר ללא תרומה לרווח, א' פ'), לעומת עודף תפעולי של כ-11.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד".

בהתאם צופה החברה כי העודף התפעולי ממלונות אלה יעמוד בסוף 2014 על כ-59 מיליון שקל, ירידה של כ-11% בהשוואה ל-2013, וירידה חדה עוד יותר של 28% בהשוואה לרף העליון של תחזיות החברה בתחילת השנה הנוכחית.

ומה לגבי ההמשך? באלרוב נדל"ן, שבראשות המנכ"ל רון גלר, מציינים כי בשלב זה "אין ביכולת החברה לאמוד את השפעת אירועי 'צוק איתן' על החודשים ספטמבר-דצמבר".

הערכתם, נכתב, עשויה להשתנות בהתאם להתפתחויות במסגרת המבצע הצבאי, כמו התקיימות שקט או לחילופין הסלמה, והשפעתם של אלה על התיירות בארץ והחלטות הממשלה ביחס לגובה הפיצוי לענף התיירות.

מלונות ממילא ומצודת דוד של אקירוב נדל"ן הם שניים ממלונות הפאר בירושלים ובישראל בכלל. מלון ממילא הממוקם באזור המסחרי הנושא שם זה כולל 194 חדרים וסוויטות, בעוד מלון מצודת דוד הנחשב למוביל שבמלונות הפאר בעיר, ומארח בתדירות דיפלומטים ואחמ"ים מרחבי העולם, כולל 384 חדרים וסוויטות. השנה דורג מצודת דוד בין "עשרת המלונות המובילים במזרח התיכון", על-ידי המגזין האמריקאי "קונדה נאסט טראבלר".

את הרבעון הראשון של 2014 סיימה אלרוב נדל"ן ברווח נקי של כ-6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 70 מיליון שקל ברבעון המקביל. הכנסותיה הגיעו ל-209 מיליון שקל, עלייה של כ-9% ביחס לתקופה המקבילה, כאשר הרוח התפעולי הגיע ל-28 מיליון שקל. מלונות מצודת דוד וממילא תרמו יחד לעודף התפעולי הרבעוני כ-6 מיליון שקל.

במסגרת הדוחות הרבעוניים ציינה החברה, העוסקת בנוסף למלונאות בארץ ובחו"ל גם בנדל"ן מניב, דיור מוגן ובנייני משרדים, כי היא פועלת להרחבת תחום המלונאות, במטרה להגיע לניהול בתי-מלון בהיקף של כ-1,500 חדרים.

בשבועות האחרונים דיווחו בזו אחר זו חברות מלונאות על הפגיעה הצפויה ברווחיהן בעקבות ביטולי חופשות וירידה בתפוסה עקב מבצע "צוק איתן". בין החברות הללו ניתן למנות את רשת המלונות ישרוטל, שצופה ירידה של 7 מיליון שקל ברווח הנקי שלה בחודשים יולי-אוגוסט - כ-15% מהרווח הנקי שהציגה ברבעון השלישי של 2013; רשת מלונות דן, שבשליטת משפחת פדרמן, שדיווחה על פגיעה צפויה של כ-30% בהכנסותיה; מלונות הכשרה, שמחזיקה ומנהלת את רשת מלונות רימונים, שביצעה הערכה ראשונית לפיה היא צפויה לספוג ירידה של 5-6 מיליון שקל ברווח הנקי, מה שכנראה יאפס את שורת הרווח שלה; ואת מלונות אפריקה ישראל (מאפ"י), המפעילה את רשתות קראון פלאזה והולידיי אין, שדיווחה כי היא צופה ירידה של כ12%-17% בהכנסותיה ברבעון השלישי.

השפעת צוק איתן על חברות המלונאות הציבוריות
 השפעת צוק איתן על חברות המלונאות הציבוריות