חשיפה: החוזה בין המינהלת וההתאחדות לכדורגל

המינהלת התחייבה להעביר בכל עונה בין 18 ל-20 מיליון שקל להתאחדות מהסכמי השיווק עם הטוטו, זכויות השידור ומכירת החסויות

יורם באומן, עופר עיני / צילומים: יוסי כהן, תמר מצפי
יורם באומן, עופר עיני / צילומים: יוסי כהן, תמר מצפי

מינהלת הליגה בכדורגל השאירה לא מעט נכסים כלכליים עתידיים בידי ההתאחדות לכדורגל על מנת לצאת לדרך. כך עולה מתוך ההסכם החמש-שנתי שנחתם בתחילת חודש יולי בין ההתאחדות לכדורגל ומינהלת הליגה, ופרטיו הגיעו לידי ל"גלובס". הנכסים הללו, מהם תכניס ההתאחדות עשרות מיליוני שקלים מדי עונה, עלו לאחרונה לדיון במסגרת דרישה של המינהלת לקבל בתמורה חלק מכספי השיווק שמעביר הטוטו להתאחדות לכדורגל. כזכור, פנתה המינהלת לטוטו בשבוע שעבר בדרישה לשנות את אופן חלוקת כספי השיווק, ולהגדיל את חלקה של המינהלת שעומד על 2 מיליון שקל בלבד בעונה.

מה בעצם התחייבה המינהלת להעביר מדי עונה להתאחדות? ובכן, תחת סעיף "כספים" נקבע כי המינהלת תעביר מדי עונה להתאחדות לכדורגל "10% מכל ההכנסות מזכויות שידור של משחקי הליגה (טלוויזיה, אינטרנט, סלולר וכל פלטפורמת שידור נוספת) בישראל ובחו"ל". יש לציין כי בשלב זה אין למינהלת זכויות טלווזיה למכור בשנתיים הקרובות, מאחר והן כולן נמכרו על-ידי ההתאחדות עד תום עונת 2015/16.

בנוסף נקבע כי 10% מכל הסכם חסות שעליו תחתום המינהלת בחמש השנים הקרובות ילך גם הוא להתאחדות לכדורגל. בסעיף הבא יש התייחסות להסכמי השיווק העתידיים שתחתום המינהלת עם הטוטו, מהם תקבל ההתאחדות נתח של 15%.

בכל מקרה נקבע כי ללא כל קשר לגובה ההסכמים שעליהם תחתום המינהלת עבור הסעיפים שהוזכרו (זכויות שידור, הסכמי חסות, הסכמי שיווק) - "הסכום שתקבל ההתאחדות מהמינהלת לא יפחת מ-18 מיליון שקל ולא יעלה על 20 מיליון שקל בכל אחת מעונות המשחקים". כלומר, להתאחדות מובטחים 18 מיליון שקל מדי עונה מהמינהלת בעבור הסכמים עתידיים שתחתום המינהלת עבור זכויות שידור, חסויות והסכם עם הטוטו.

מה תקבל ההתאחדות מהמינהלת / עיקרי ההסכם:
1. זכויות שידור:
10% מכלל
ההכנסות מזכויות שידור הליגה בארץ ובחו"ל
2. טוטו:
15% מהכספים שתחתום המינהלת מול הטוטו במסגרת הסכמי שיווק
3. ספונסרים:
10% מכל הסכם חסות שתחתום עם גורם מסחרי
4. כרטיסים א':
10% מהכנסות הקבוצות ממכירת כרטיסים ומנויים לליגה, גביע, וגביע הטוטו
5. כרטיסים ב':
5% מהכנסות הקבוצות ממכירת כרטיסים במשחקים במסגרות האירופיות

*בכל מקרה, הסכום הכולל שתקבל ההתאחדות עבור סעיפים 1, 2, ו-3 יעמוד על לפחות 18 מיליון ש' בעונה, ולא יותר מ-20 מיליון.

בנוסף לאותם 18 מיליון שקל, מתחייבת המינהלת על-פי ההסכם להעביר כספים נוספים להתאחדות לכדורגל - למשל 10% מההכנסות של הקבוצות ממכירת כרטיסים ומנויים למשחקי הליגה ולמשחקי הגביע ולכל תחרות אחרת. לדוגמה, קבוצה כמו מכבי ת"א שמכניסה בעונה למעלה מ-15 מיליון שקל מכרטיסים ומנויים - כ-1.5 מיליון שקל מהסכום הזה אמור ללכת דרך המינהלת לקופת ההתאחדות. ממכבי חיפה שנכנסה לסמי עופר אמורה ההתאחדות לקבל סכום שעולה על 2 מיליון שקל בעונה כמו זו הנוכחית.

ההסכם גם קובע כי במידה וקבוצות יגדילו את ההכנסות ממכירת כרטיסים ב-10% מעבר לממוצע של שלוש העונות האחרונות, הנתח של ההתאחדות יגדל. לדוגמה: אם הגידול בהכנסות ממכירת כרטיסים של קבוצה מסוימת יהיה בין 10%-20% בהשוואה לממוצע שלוש העונות הקודמות, תקבל ההתאחדות לכדורגל שיעור של 9% מתוך התוספת. זאת בנוסף ל-10% המובטחים גם ככה.

הסעיף האחרון בפרק הכספים שבהסכם קובע גם כי ההתאחדות תקבל מהמינהלת 5% מההכנסות של הקבוצות ממכירת כרטיסים במשחקים במסגרות האירופיות.

תקופת ההסכם נקבעה לחמש עונות - עד תום עונת 2018/19. עוד נתון מעניין קשור למחלוקת באם תתגלה בעתיד לגבי פרשנות ההסכם או ביצוע ההסכם - אם תהיה כזו, היא תידון בפני בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל.