חיילים מתחת לקו העוני: "לחמתי בעזה, ואין לי כסף לאוכל"

הם סיכנו את חייהם, לחמו נגד מחבלים וסייעו להגן על אזרחי ישראל מאיום הרקטות ■ אבל עם סיום המבצע בעזה ורגע לפני תקופת החגים, מתקשים לוחמים רבים להתמודד עם חזית אחרת: המינוס בבנק, החובות והבטן המקרקרת

חיילים / צילום: רויטרס
חיילים / צילום: רויטרס

חיילים ששירתו במבצע "צוק איתן" ולא יכלו לצאת כדי לעבוד מדווחים על מצוקה כלכלית גדולה וחובות ענק. לדבריהם, בצה"ל מתקשים לסייע להם, והם לא מצליחים להירדם בלילה בשל המצב שמדיר שינה מעיניהם. "אין לנו כסף לאוכל", הם מעידים.

שחר (שם בדוי) הוא לוחם הנדסה וחייל בודד. אמו נפטרה, הקשר עם אביו שעזב לחו"ל נותק, ובארץ אין לו כל סיוע מקרובי משפחה. על מנת לכלכל את עצמו אפשרו לו מפקדיו לצאת לעבוד מדי פעם, אבל בחודשיים האחרונים, בזמן המערכה בדרום, המינוס בבנק תפח והגיע לסכום של 15 אלף שקלים.

מיד כשיצא שחר מעזה הוא גילה עשרות הודעות זועמות על חובות כספיים ואף התבשר כי הוצאו נגדו צווי עיקול. "אני לא יודע מה אני אוכל. אני אבוד ולא יודע אפילו איפה אחגוג את ראש השנה", הוא אמר בשיחה עם חדשות 2 Online מהבסיס. מהצבא הוא מקבל תקציב של כ-700 שקלים בחודש. "זה סכום מבזה", הוא אומר בביטול.

"אין לי אף אחד, המפקדים אמרו לי שאין מה לעשות וביקשו שאפנה לקצינת ת"ש (תנאי שירות מ.ח), אבל הם ביקשו ממני כל מיני אישורים. הכל מתעכב נורא ולוקח המון זמן ובינתיים אני פשוט במצוקה, עני. את הבנקים לא עניין שלחמתי בתוך עזה".

כמו לתת אקמול לחולה לב

ושחר לא היחיד. עידן (שם בדוי) הוא לוחם בכיפת ברזל, בן לאב נכה 100% ולאמא המאושפזת לעתים קרובות במוסדות לבריאות הנפש. הוא אמור לסיים את השירות בעוד מספר חודשים ובבנק הצטברו לו יותר מ-100 אלף שקל חובות.

"הייתי עובד בלילות בתחנת דלק ואז לפנות בוקר חילקתי עיתונים. היה יוצא לי בערך 6,000-7,000 שקל לחודש, אבל בגלל המבצע זה נעצר, אמרו לי שאני לא יכול לצאת ובינתיים החובות והריביות צברו ואני בצרות".

גם לפני המבצע, התקשה עידן לתפקד. הוא היה הולך לאחר לילה ללא שינה לבסיס ונרדם בכל הזדמנות. "לצבא אין כלי לעזור לך חוץ מלשחרר אותך לעבוד מדי פעם, כל השאר זה בולשיט, זה סכומים קטנים, זה לא עוזר לך - כמו לתת אקמול לחולה לב", הוא מלין.

"המפקדים אמרו שיש מבצע ואי אפשר לצאת לעבוד, אין מה לעשות", מספר עידן. "זו תמונת המצב של חייל במדינה הזאת - מנצלים אותו וזורקים אותו לפח - כל מה שהולך לתקציב הביטחון זה משכורות של בכירים אבל לנו לא דואגים. אני משתחרר בעוד כמה חודשים ויוצא לאזרחות עם חובות ענק - בזמן שכל האנשים שיש להם הורים יממנו להם לימודים אני אתחיל רק לחשוב איך להחזיר את החובות - פשוט אין לי עתיד".

צריך לזעוק את הזעקה שלנו

"מישהו צריך לזעוק את הזעקה שלנו", מסכימים שני החיילים. "אנחנו חסרי אונים, אין לנו כסף, כלום. והמבצע הזה, שהיה הכרחי, העיק עוד יותר על המצב הכלכלי שלנו שהוא קטסטרופלי".

בעמותת "בית חם לכל חייל", שמסייעת לחיילים במצוקה, פתחו בימים האחרונים בקמפיין לגיוס תרומות לטובת חיילים ומשפחות מעוטות יכולות של פצועים שאת רוב זמנן מעבירות בבתי החולים לצד יקיריהן.

שפרה שחר, שעומדת בראש העמותה ומקבלת בימים כתיקונים עשרות בקשות לסיוע כלכלי מחיילים, מעידה על כך שמאז "צוק איתן" מספר הפניות עלה למאות ביום.

"שכר החיילים אינו מאפשר קיום בכבוד וחיילים שמצליחים להתקיים הם רק אלה שההורים שלהם מפרנסים אותם ועבור יותר מ-40% מחיילי צה"ל הדבר הזה לא קיים וחיילים נכנסים לחובות כבדים מאוד, והם פונים לעמותות וארגוני סיוע כדי לשרוד את השירות הצבאי", מספרת שחר. "לקראת החגים לא ייתכן שיהיו חיילים שלחמו בצוק איתן ולא יהיה להם או לבני משפחותיהם אוכל על שולחן החג".