זה מתווה ההסדר המסתמן בחברת קרדן NV

דחיית התשלומים, מתן בטוחות, תוספת ריבית והקצאת מניות ■ המנכ"ל: "נשלם את מלוא החוב, תהיה דחיה מסוימת במועדי התשלום, אבל הוא ישולם בתנאים משופרים"

שוקי אורן / צלם: איל יצהר
שוקי אורן / צלם: איל יצהר

הנהלת קרדן NV לא מבזבזת זמן, והיום - רק יום אחד לאחר שהביעה את נכונותה להיכנס למו"מ - היא כבר הגישה לנציגות מחזיקי האג"ח שלה מתווה להסדר חוב בחברה. עקרונות מתווה ההסדר כוללים את דחיית מועד התשלומים למחזיקים; מתן בטוחות ושיעבודים עבור האג"ח שכיום הן ללא בטוחות כלל; תוספת בשיעור הריבית שתוענק למחזיקים כפיצוי על הדחייה; וכן הקצאת נתח ממניות החברה עבורם ללא תמורה. כל זאת ללא תרומה מצד הבעלים.

בנציגות מחזיקי האג"ח רואים במתווה שהציגה בפניהם החברה הצעת פתיחה, שתוכל לשמש כבסיס למו"מ שכעת ימשיך להתנהל בין הצדדים. שוקי אורן, מנכ"ל קרדן NV, אמר היום כי "הדבר החשוב ביותר במתווה שהצגנו הוא שהחברה מראה איך היא פורעת את החוב במלואו. החברה מתכוונת לשלם את מלוא החוב. תהיה דחיה מסוימת במועדי התשלום, אבל החוב ישולם בתנאים משופרים - עם ביטחונות, שעבודים, פיצוי בריבית ופיצוי בהקצאת מניות. דחיית התשלום תאפשר לנו להשביח את הנכסים שבידינו".

אורן הוסיף כי "כל מה שהחברה עשתה עד היום היה בסופו של דבר לטובת המחזיקים, והיום נשארנו עם נכסים רווחיים. אני מאמין שעקרונות ההסדר שהצענו יכולים לייצר מצב של ווין-ווין, משום שהוא יוכל לשפר את מצבם של מחזיקי האג"ח, ואם המחזיקים יפעלו בצורה שקולה אפשר להגיע מהר להבנות. צריך לקחת בחשבון שאם החברה נכנסת להסדר, אז הוא חייב להיות בראיה ארוכת טווח, לכן דחיית התשלומים בכמה חודשים לא תייצר ערך".

ההסדר שמנסה קרדן לגבש מול המחזיקים צפוי להיות אחד הגדולים בשוק ההון המקומי, בהיקף כולל של כ-350 מיליון אירו (כ-1.65 מיליארד שקל). המגעים להסדר בין הצדדים החלו באחרונה, לאחר שחששות המשקיעים בנוגע ליכולתה של קרדן לעמוד בתשלומי החוב בזמן גברו. זאת, בעקבות הצמדת הערת "עסק חי" לדוחות הרבעון השני שלה, והורדת דירוג החוב של החברה בשתי דרגות, ל-CC - דרגה אחת לפני חדלות פירעון.

על הפרק עומד תשלום ענק של 101 מיליון אירו למחזיקי האג"ח הצפוי בפברואר הקרוב, כשעוד לפני כן, בדצמבר השנה, היא נדרשת להשיב הלוואה של 28 מיליון אירו לבנק דיסקונט.

"צירוף הערת 'עסק חי' לדוחות חייבה אותנו לקחת בחשבון את האפשרות של הסדר", אומר אורן, "וברגע שיש הערה כזו בדוחות, מסתכלים על החברה בצורה אחרת וגם המחזיקים לא יכולים להתייחס לפעילות החברה באותו אופן שהיה לפני כן. לכן קיבלנו החלטה להיכנס להסדר".

"המבחן - ביכולת להביא הכסף"

קרדן אנ.וי עוסקת כיום בשלושה תחומים מרכזיים, כולם בשווקים שמעבר לים: נדל"ן בסין, תשתיות מים (באמצעות חברת תהל) ושירותים פיננסיים במדינות מזרח אירופה. מאז משבר 2008 שהיכה בשווקים בכלל ופגע קשות בשוקי מזרח אירופה, שם היו מרוכזים עיקר עסקיה של קרדן, סובלת חברת ההחזקות של גרינפלד ושנור מהפסדים כבדים, שהצטברו בחמש השנים האחרונות לסכום עתק של כ-400 מיליון אירו (2 מיליארד שקל).

לגבי התשלום הקרוב אורן מבקש להזכיר כי "גם בשנה שעברה היה לנו תשלום דומה ולחץ גדול מצד המחזיקים להגיע להסדר, ואז את העסקה שהבטיחה את התשלום ביצענו בנובמבר. המבחן הוא ביכולת להביא את הכסף.

"גם היום אנחנו ממשיכים לעבוד על עסקאות, אחת מהן היא עסקת אשראי שהמחזיקים התנגדו לה, וכל עוד אנחנו בדיונים איתם לא נפתיע אף אחד בעניין הזה. נשארנו עם נכסים רווחיים, יש לנו חברות טובות, ודחיית התשלומים תוכל לאפשר לנו להשביח את הנכסים".