בקרוב: סלולרי ואינטרנט במטוסים; ומה עם הקרינה?

פרופ' סיגל סדצקי: "מטוס הוא כלוב סגור עם קירות מתכתיים, ויש בו פוטנציאל לקרינה גבוהה מזו המומלצת ע"י המשרד להגנת הסביבה"

רשות התעופה האזרחית (רת"א) אישרה אתמול (א') לחברות התעופה הישראליות (אל-על, ארקיע וישראייר) להתקין רשת אלחוטית במטוסים ולאפשר שימוש במחשבים ובטלפונים ניידים במהלך הטיסה.

האישור ניתן בעקבות הודעה של סוכנות בטיחות התעופה האירופית EASA מסוף השבוע, לפיה ניתן להפעיל מכשירים אלקטרוניים ניידים בזמן טיסה, מאחר שהם אינם מהווים סכנה בטיחותית.

נכון להיום, חברות התעופה הישראליות, בניגוד ללא מעט חברות זרות, לא מציעות WiFiבמטוסים, אולם הן צפויות ליישר קו עם הטכנולוגיה ולחמש את מטוסיהן במערכות לווייניות שיאפשרו לנוסעים להתחבר לאינטרנט. באל-על הבטיחו ליישר קו במהלך 2015, ובארקיע ובישראייר עדיין בוחנים את הנושא.

גלישה באינטרנט או שיחה בטלפון סלולרי (שלפי שעה נראה שאיננה רלבנטית בשל בעיות טכניות של קליטה מספקת) יכולה להוריד את מפלס השיעמום במהלך טיסה, במיוחד בטיסות טרנס-אטלנטיות. אולם, האם היא מעלה את מפלס הקרינה ומסכנת את הנוסעים?

פרופ' סיגל סדצקי העומדת בראש "תנודע" - מרכז ידע לאומי להשלכות לקרינה הבלתי מייננת על הבריאות, אומרת ל"גלובס" כי הבשורה הצרכנית מדאיגה מבחינה בריאותית. "מטוס הוא כלוב סגור עם קירות מתכתיים. בדיוק כמו מעלית ורכבת, גם פה יש פוטנציאל לקרינה גבוהה מזו המומלצת על-ידי המשרד להגנת הסביבה, לצד חשיפה פסיבית של נוסעים שאינם רוצים בכך".

לדבריה, "צריך לבדוק את הנושא כאן ועכשיו. יש לבצע מדידות ספציפיות כדי לדעת את רמת הקרינה, ולא לחכות עם זה שנים כמו עם העישון. אחרי שנים רבות שאנשים עישנו במטוסים, הבינו שזה מסוכן. צריך לתת את הדעת לפני מעשה ולא לאחר מעשה".

ד"ר ערן שנקר, ראש מרכז מחקר רפואת תעופה וחלל במכון פישר, משיב לשאלות בנושא:

- האם קרינה סלולרית או אלחוטית במטוס מסכנת אותי כנוסע?

"כל קרינה כרוכה בסיכון בריאותי. עם זאת, הסיכון היחסי של גלישה אלחוטית בטיסה נמוך בהרבה מסכנות אחרות במהלך כל טיסה, כולל החשיפה לקרינה קוסמית הנחשבת בעיני רבים למסוכנת יותר".

- היכן הקרינה מסוכנת יותר - במעלית או במטוס?

"קרינה במקומות סגורים, דוגמת מעלית, עולה משמעותית על קרינה ברחוב. במעלית הטלפון שלנו מחפש את תחנת השידור הסלולרית הקרובה שלעיתים נמצאת רחוק, וצריך לעבור דרך קירות ומתכות, ולכן המכשיר משדר בעוצמות קרינה גדולות יותר מאשר אצל אדם שהולך ומדבר ברחוב. במטוס, לעומת זאת, אין קירות ומתכות, ומערכות הקליטה והשידור ממוקמות קרוב לנוסע, מרחק מטרים בודדים, ולכן הקרינה נמוכה יותר".

- היכן ממוקמות מערכות השידור במטוס?

"מטוסי נוסעים מאובזרים במספר רב של מערכות שידור - חלקן בגחון המטוס ומכוונות לכיוון הקרקע במטרה לתקשר עם תחנות קרקע, אחרות על הדופן החיצוני העליון של המטוס ומכוונות כלפי מעלה לתשדורת לוויינית. המערכות תוכננו כך שניתן להימנע כמה שניתן מפגיעה בנוסע".

- האם נוסע שגולש באינטרנט לידי מסכן אותי, בדומה לעישון?

"לגבי גלישה באינטרנט בטלפון או במחשב, הקרינה הנפלטת במהלך שיוט לא מסכנת את הנוסעים, בזכות מערכות שידור וקליטה הממוקמות בתוך המטוס במרחק עד מטרים ספורים מהנוסעים. כלומר, המכשירים הניידים משדרים למרחק קצר, ולכן עוצמת הקרינה שהם פולטים נמוכה. ככל שהמכשיר יונח רחוק מהגוף - יורדת הקרינה משמעותית".