הפסד לאלביט: זיכיון רשת מנגו עובר לקבוצת פוקס

זיכיון נוסף עובר לידי קבוצת האופנה הגדולה בישראל: בעלת המותג הבינ"ל מנגו החליטה על העברתו לפוקס מידי אלביט הדמיה, אך ההסכם טרם נחתם רשמית ■ פוקס מחזיקה כיום ב-11 רשתות אופנה, כלי בית, טיפוח והנעלה

מנגו / צלם: בלומברג

חברת פונטו העולמית, בעלת המותג מנגו (MANGO), החליטה להעביר את הזיכיון למותג האופנה מחברת אלביט הדמיה לידי קבוצת פוקס בראשות הראל ויזל - כך נודע ל"גלובס". המשמעות היא כי רשת מנגו תעבור לידי קבוצת פוקס החל מאמצע השנה הבאה.

עוד נודע כי פונטו העולמית וקבוצת פוקס הגיעו להסכמות על תנאי הפעלת הזיכיון למותג בישראל, אך ההסכם בין הצדדים טרם נחתם רשמית.

על המשא-ומתן בין פוקס ומנגו דווח לאחרונה ב"גלובס".

כיום נמצאת מנגו ישראל בבעלות קבוצת אלביט הדמיה, שמוחזקת על-ידי קרן יורק. פונטו העולמית הודיעה אמש (ב') לאלביט הדמיה על ההחלטה שלא להאריך לחברה את הזיכיון להפעלת המותג בארץ, זיכיון שאמור לפוג בחודש מאי 2015. מדובר במכה לאלביט, שעשתה בחודשים האחרונים מאמצים כבירים להאריך את הזיכיון.

רק לאחרונה מסר יו"ר מנגו, רון הדסי, ל"גלובס" כי "מנגו מהווה נכס חשוב ביותר לקבוצת אלביט", וכי במקביל לניהול משא-ומתן להארכת הזיכיון, החברה שוקדת על המשך פיתוח הרשת בישראל.

מנגו ישראל אף החלה לאחרונה במשא-ומתן מול קניונים להגדלת חנויות הרשת בישראל, כדי לאפשר את המעבר למודל פעילות רחב בדומה למודל באירופה. המותג באירופה פועל במודל פעילות חדש של החברה העולמית ומציע חנויות ענק משולבות לבגדי גברים, נשים, ילדים וכן אקססוריז. המעבר למודל החדש יעשה כעת על-ידי קבוצת פוקס.

שאלת העברת הזיכיון תהיה כרוכה גם בשאלה כספית. אלביט הדמיה דורשת פיצוי כספי על העברת חנויות הרשת בישראל. חוזי השכירות לרוב חנויות מנגו בישראל הוא עד מאי 2015 בלבד - מועד פקיעת הזיכיון - ועובדה זו אינה משחקת לטובתה של אלביט. ואולם, לחלק מהחנויות חוזי שכירות עד לשנים 2016 ו-2017.

הכנסותיה של רשת מנגו עלו במחצית הראשונה של השנה ב-24.5% והסתכמו ב-82 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 65.8 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. הפעילות הניבה רווח תפעולי של 4.8 מיליון שקל (5.8% מההכנסות), וזאת לעומת הפסד תפעולי של 218 אלף שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

פוקס נכנסת לנעלי הילדים

עבור קבוצת פוקס, קבלת הזיכיון לרשת מנגו מהווה חיזוק נוסף, במיוחד כשמדובר במותג בינלאומי מוכר, רווחי ועם פוטנציאל התפתחות גדול בישראל. בנוסף, מדובר במותג שלא צפוי לעשות קניבליזציה לקבוצת פוקס, המחזיקה גם ברשתות האופנה אמריקן איגל, פוקס ו-The Children's Place.

קבלת הזיכיון לרשת מנגו תכתיר את פוקס באופן ודאי כקבוצת האופנה המגלגת את המחזור הכספי השנתי הגדול בישראל. פוקס מפעילה כיום 366 חנויות ב-11 רשתות.

הקבוצה מחזיקה ברשתות פוקס, פוקס הום (כלי בית), אמריקן איגל, Aerie, The Children's Place, רשת ההנעלה צ'רלס אנד קיט, ללין (50%), סאקס (50%), בילבונג (50%), יאנגה (50%) ורשת דוכני הנעליים מרשה בלרינה (66.7% אחוזים).

בתוך כך, הקבוצה הכריזה היום (ג') על כניסתה של רשת פוקס לתחום נעלי הילדים. קולקלציית נעלי הילדים תוצג כקטגוריה בחנויות רשת פוקס ותכלול נעליים לבנים ולבנות במידות 25-32.

אם לא די בכך, פוקס לוטשת עיניה גם לעולם הספורט, וכפי שנחשף ב"גלובס", היא מנהלת משא-ומתן לקבלת הזיכיון להפעלת כל חנויות המותג נייקי בישראל, לרבות חנויות הענק שנייקי העולמית פתחה כאן באופן ישיר. במקביל, היא מנהלת משא-ומתן לקבלת הזיכיון של רשת Foot Locker בישראל.

בהקשר זה ראוי לציין כי המותג נייקי הוא אחד המותגים החזקים ברשת Foot Locker העולמית, ופוקס צפויה לפעול לשלב בין השתיים.

פוקס דיווחה במחצית הראשונה של השנה על מכירות של 514.4 מיליון שקל, אולם אם נכליל בשורה זו את חלקה במכירות הרשתות ללין, בילבונג וסאקס, הרי שמדובר במכירות של 582.6 מיליון שקל במחצית - קצב שנתי של 1.165 מיליארד שקל.

המחצית הראשונה השנה סימנה שחיקה בביצועי פוקס. שיעור הרווח הגולמי אמנם עלה מ-58.7% ל-60.9%, אך הרווח התפעולי צנח ב-36% והסתכם ב-38.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 60.2 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד. את השורה תחתונה חתמה פוקס עם ירידה של 27.8% ברווח הנקי ל-31.1 מיליון שקל.

פוקס נסחרת היום לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, לאחר שמתחילת השנה היא איבדה 7.5% מערכה. יחד עם זאת, מנקודת השפל של השנה האחרונה שרשמה המניה רק באוגוסט 2014, מניית פוקס נסקה ב-33%. בכל מקרה ובמבט של 3 שנים לאחור, מדובר בקפיצה מרשימה בשווי - מ-420 מיליון שקל בספטמבר 2011 לשווי הנוכחי.

המותגים של קבוצת פוקס / צילום: איל יצהר, קובי מהגר, שוקה כהן יח
 המותגים של קבוצת פוקס / צילום: איל יצהר, קובי מהגר, שוקה כהן יח