קורבנותיו של עוה"ד החשוד במעילה מבקשים למנות לו כונס

זאת כדי להגן על נכסיו מפני נושיו האחרים ■ עוה"ד הירושלמי המוכר התוודה במשטרה כי גנב מלקוחותיו 14 מיליון שקל שהופקדו אצלו בנאמנות בעסקאות מקרקעין ■ שניים מהקורבנות: "מהמשטרה נמסר כי יש לו 24 נושים נוספים"

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

פרשת עורך הדין שהתוודה במשטרה בגניבת כספי לקוחותיו בהיקף 14 מיליון שקל הולכת ומסתבכת, כאשר נושיו ולקוחותיו של עורך הדין מתחילים לדרוש את הכספים שגזל מהם.

הבוקר (ד') הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה דחופה למינוי עורכי הדין אביחי ורדי ועדי כרמלי לכונסי נכסים זמניים או מנהלים מיוחדים לנכסיו של עורך הדין, וכן בקשה דחופה למתן צו כינוס כנגדו והכרזה עליו כפושט-רגל.

הבקשה, המתפרסמת פה לראשונה, הוגשה בשם שני לקוחותיו של עורך הדין, שטוענים כי הוא מעל בכספי נאמנות ובכספים נוספים שהפקידו בידו; האחד, דוד לב טוב, הטוען כי עורך הדין מעל בכ-2.4 מיליון שקל מכספו; והשנייה, ברטה גוטמן (80), שטוענת כי עורך הדין גנב 1.5 מיליון שקל מכספה.

השניים טוענים כי יש להגן על הנכסים שנותרו לעורך הדין, בטרם ייגזלו על-ידי נושים שונים, ולמנות להם כונס נכסים.

ראשיתה של הפרשה בווידויו המפתיע במשטרה של עורך דין ירושלמי מוכר, המתמחה בתחום הנדל"ן, כי גנב כ-14 מיליון שקל מלקוחותיו, בעיקר כספים שהיו נתונים בידיו כנאמן של לקוחותיו בעסקאות מקרקעין שונות.

עורך הדין נעצר בהסכמתו למשך כשבוע וחצי, ושמו נאסר לפרסום עד יום ראשון הקרוב, אז יתקיים דיון הארכת מעצר בעניינו.

עד כה נודע כי עורך הדין הגיע ביוזמתו למשטרה והודה כי גנב במשך שנים ארוכות מיליוני שקלים מחשבונות הנאמנות של לקוחותיו, זאת על רקע הסתבכות כספית שלו לפני שנים.

ככל הידוע, במהלך השנים, כאשר לקוחותיו ביקשו לדעת מה מצבם הכספי, עורך הדין הציג בפניהם מצג-שווא, לפיו החשבון מנוהל בצורה סדירה, ולצורך כך אף זייף מסמכים שנחזו להיות מסמכים בנקאיים.

בימים אלה נמצא עורך הדין במגעים אינטנסיביים עם המשטרה והפרקליטות, באמצעות עו"ד גדי טל, לצורך הגעה להסדר טיעון, במסגרתו יעמיד את כל נכסיו לטובת החזר כספים וצמצום נזקי לקוחותיו. ואולם, כעת מסתמן כי מדובר בסכומים שאינם מגיעים לכדי מחצית מהכספים שבגניבתם הודה.

הבטחת אישורי מסים

בבקשה למינוי כונס נכסים, באמצעות עו"ד כרמלי, צוין כי "לאור מעצרו של החייב והודאתו במשטרה... וכן לאור חובו של החייב כלפי המבקשים בסך כולל של כ-4 מיליון שקל, ברור כי נקלע לחדלות פירעון, ביצע מעשה פשיטת-רגל, וכי אין ביכולות לשלם את חובותיו לנושיו...

"בנסיבות אלה, טובת כלל הנושים מחייבת מתן צו כינוס לנכסי החייב ומינוי בעל תפקיד לנכסיו בדחיפות, בכדי לשמור על מסת הנכסים של החייב ולמנוע הברחת נכסים או העדפות מירמה, וכן כי יפעל לגביית הכספים של החייב מלקוחותיו".

בבקשה צוין כי כבר בראשית השבוע הגישה ברטה גוטמן תביעה לבית משפט השלום בראשון-לציון, בה היא דורשת השבת הסך של 1.5 מיליון שקל, שלטענתה הוחזקו אצל עורך הדין בנאמנות עבורה.

בתביעה נטען כי גוטמן התקשרה עם עורך הדין החשוד כדי שייצג אותה בעסקת מכר מקרקעין במשק במושב משמר איילון תמורת 4 מיליון שקל. בהסכם המכר שניסח עורך הדין החשוד נקבע כי עם העברת החזקה במקרקעין לידי הקונים, יועבר סך של 1.5 מיליון שקל לידיו בנאמנות, בחשבון בבנק דיסקונט, לצורך הבטחת קבלת אישורי מסים ומינהל להעברת זכויות המקרקעין על-שם הקונים.

ואולם, נטען, בבדיקה שערכה גוטמן מול הבנק התברר לה כי אין כל כספים בחשבון הבנק המוחזקים בנאמנות עבורה, וכי עורך הדין, ככל הנראה, הוליך אותה שולל.

"הפרת חובת הנאמנות"

לטענת הלקוח השני, דוד לב טוב, ב-2009 התקשר עם עורך הדין החשוד כדי שייצגו בעסקת רכישת משק במושב ישעי בסך של מעל 1.3 מיליון שקל, כאשר סכום זה הופקד בנאמנות אצל עורך הדין, לצורך הבטחת קבלת אישורי מיסים ומנהל להעברת זכויות המקרקעין על שמו.

ואולם, נטען כי מבירור שערך לב טוב מול מינהל מקרקעי ישראל התברר לו כי טרם שולם סך של 370 אלף שקל עבור דמי הסכמה, ולכן הנכס טרם עבר על שמו.

כמו כן, טוען לב טוב כי לא ידוע לו אם עורך הדין ביצע את יתר תשלומי המסים מתוך הכספים שהופקדו אצלו בנאמנות.

בנוסף, טוען לב טוב כי העביר לחשוד כספים רבים עבור השקעות והלוואות בהיקף של כ-1.08 מיליון שקל, שגם גורלם אינו ידוע לו. לטענת לב טוב, נודע לו כי לפני כ-3 חודשים זייף עורך הדין מסמכים שונים כדי להעביר לידיו כספים שהיו מוחזקים במשכון ובנאמנות.

בבקשת הכינוס נטען עוד כי לב טוב הגיש תלונה למשטרה בעניין והעביר לידם את המסמכים החשודים כמזויפים.

"עורך הדין הפר את חובת הנאמנות כלפי גוטמן ולב טוב וכלפי שאר לקוחותיו הפרה בוטה, הפר את חובתו כשלוח לפי דיני השליחות ומעל מעילה חמורה בתפקידו ובכספי לקוחותיו", נכתב בבקשת הכינוס.

עוד ציון כי "נמסר לגוטמן ולב טוב, עם פנייתם למשטרה לצורך הגשת תלונה נגד עורך הדין, כי לאחרון יש כ-24 נושים נוספים לאור מעילה בכספי לקוחותיו בשל הסתבכותו הכלכלית, וכי הוא חייב כ-14 מיליון שקל לנושיו".

עוד נמסר לשניים כי אין ביכולתו של עורך הדין לפרוע את חובותיו באופן מלא, אף לאחר מימוש כל הנכסים שברשותו.

בבקשה נטען כי בהתאם לדוח עיון מרשם המשכונות, לעורך הדין החשוד יש זיקה ל-4 נכסי מקרקעין ורכב מסוג פולקסווגן, שחלקם משועבדים לאחרים, ובגין חלקם הוא זכאי לזכויות או כספים ממחזיקים שונים. על כל אלה, ונכסים נוספים שבכוונת הלקוחות לאתר, מבוקש כינוס הנכסים.

עו"ד גדי טל, בא-כוחו של עורך הדין החשוד במעילה, מסר: "כל נכסיו של מרשי נמסרו למדינת ישראל למטרת הטבת נזקם, ולו החלקי, של הנפגעים מעבירותיו".

בנק דיסקונט חויב לגלות מסמכים של חשבון הנאמנות

האם בנק דיסקונט ייכנס לתוך הסאגה המשפטית של עורך הדין החשוד במעילה בכספי לקוחותיו? במקביל לתביעה שהגישה הלקוחה ברטה גוטמן נגד עורך הדין ובקשת כינוס הנכסים שהוגשה נגדו היום - פנתה גוטמן, באמצעות עו"ד עדי כרמלי, בבקשה בהולה לבית משפט השלום בראשון-לציון, למתן צו גילוי מסמכים מבנק דיסקונט בנוגע לחשבון הנאמנות בו הופקדו כספי הלקוחות שלכאורה נגנבו בידי עורך הדין.

בית המשפט אישר את הבקשה במעמד צד אחד והורה לבנק להעביר את המסמכים המבוקשים.

לטענת גוטמן, חשבון הנאמנות נוהל בבנק דיסקונט, אך לאחרונה נודע לה, באופן לא פורמלי, כי החשבון ריק. בהמשך אישרו לה גם חוקרי מפלג ההונאה במשטרת מחוז ירושלים כי החשבון אמנם ריק.

בנסיבות אלה ביקשה התובעת להורות על בנק דיסקונט למסור את כל המסמכים הקשורים לחשבון, בהם דפי חשבון הנאמנות ודוח הפקדות ומשיכות.

בהמשך להחלטה על העברת המסמכים שיגר הבוקר עו"ד כרמלי מכתב לבנק דיסקונט, בו הוא מבקש כי יומצאו לידיו לאלתר דפי חשבון הנאמנות, פירוט ההעברות הבנקאיות שבוצעו אל החשבון, פרטי המעבירים והחשבונות המוטבים שזוכו בכספי החשבון, שוברי העברות, הוראות לביצוע ההעברות בכתב ופרטי משיכות מזומן מהחשבון.

לדברי עו"ד כרמלי, "הצורך להתחקות אחר מסלול הכסף ואופן ההתנהלות בחשבון נראה לנו הכרחי בנסיבות העניין. הדברים מקבלים משנה תוקף כשלוקחים בחשבון את תקופת ביצוע המעילה בזמן (משך שנים ארוכות) ואת הנפח שלה מבחינה כספית. אני שמח שבית המשפט ראה עין בעין איתנו את הצורך לברר את הדברים, ואין לי ספק כי הבדיקה רק בתחילתה".

מבנק דיסקונט נמסר בתגובה כי "צו כמתואר בכתבה לא נתקבל בבנק. ככל שיתקבל, נלמד את פרטיו ונגיש תגובה בהתאם".