זה עורך הדין שגנב מלקוחותיו 14 מיליון שקל

יעקב פינק, עו"ד ירושלמי מוכר המתמחה בנדל"ן, הודה כי גנב כ-14 מיליון שקל מלקוחותיו במשך 16 שנה, בעיקר כספים שהיו נתונים בידיו כנאמן בעסקאות מקרקעין ■ הגיע להסדר טיעון לפיו ייכלא ל-5 שנים, ורישיונו יישלל לצמיתות

עו``ד  יעקב פינק / צילום: יח``צ
עו``ד יעקב פינק / צילום: יח``צ

הותר לפרסום: עו"ד יעקב פינק מירושלים הוא עורך הדין שהתוודה במשטרה כי במשך כ-16 שנים מעל בכספי לקוחותיו בהיקף 14 מיליון שקל.

פינק עמד בראש המשרד הירושלמי "יעקב פינק ושות'", אשר התמחה בעיקר בתחום הנדל"ן, ארנונה ותביעות ייצוגיות (אותן הוביל בנו, עו"ד אסף פינק), אך המשרד נסגר עם פנייתו למשטרה ומעצרו.

"מדובר בשוק אדיר. לא היינו מאמינים עליו", אומרים חלק מעורכי הדין הירושלמים המכירים את עו"ד פינק.

לאחר כשבועיים בהם שהה במעצר, בהסכמתו, ומסר גרסה מלאה בפרשה, הגיע עו"ד יעקב פינק, באמצעות בא-כוחו עו"ד גדי טל, להסדר טיעון עם המשטרה והפרקליטות, לפיו הוא יודה בגניבת הכספים מלקוחותיו, ייגזרו עליו 5 שנות מאסר בפועל, ורישיון עריכת הדין שלו יישלל לצמיתות.

בנוסף, עו"ד פינק יעמיד את כל נכסיו לטובת החזר כספים וצמצום נזקי לקוחותיו. עם זאת, מסתמן כעת כי מדובר בסכומים שאינם מגיעים לכדי מחצית מהכספים שבגניבתם הודה, כך שנזקי הלקוחות ייוותרו רבים.

להסדר הטיעון צורפה רשימה של גורמים מהם לווה פינק כספים במהלך השנים, בהם בן משפחה וחברים.

עוד הוסכם במסגרת הסדר הטיעון על טווח טעות של כמיליון שקל בסכום הווידוי של פינק, שמעליו יעודכן עונש המאסר של פינק - כלומר: אם יימצא בחקירה כי סכום הגניבה עליו התוודה עו"ד פינק יהיה גבוה במיליון שקל מהדיווח, תדרוש הפרקליטות עונש מאסר גבוה יותר מ-5 שנים.

הסדר הטיעון וכתב האישום כנגד עו"ד פינק טרם הוגשו לבית המשפט, אך ההערכות הן כי המסמכים יוגשו לאישור בית המשפט לאחר החגים.

זיוף מסמכי בנק

ראשיתה של הפרשה בווידויו המפתיע של עו"ד פינק במשטרה ערב ראש השנה, כי גנב כ-14 מיליון שקל מלקוחותיו משך שנים ארוכות, בעיקר כספים אשר היו נתונים בידיו כנאמן של לקוחותיו בעסקאות מקרקעין שונות.

מהחקירה עלה כי על מנת להסתיר את מעשיו, גנב עו"ד פינק מחשבון אחד כדי לכסות גניבה מחשבון, וחוזר חלילה. ללקוחות שהתעניינו במצב חשבונם, הנפיק פינק, ככל הידוע, מסמכים מזויפים, הנחזים להיות מסמכי בנק, ולפיהם החשבון פעיל ומנוהל בנאמנות, והציג בפניהם מצג-שווא לפיו החשבון מנוהל בצורה סדירה.

עם הווידוי נעצר פינק מיידית, בהסכמתו, למשך כשבועיים, ושמו נאסר לפרסום עד היום - המועד שנקבע לדיון בהארכת מעצרו. הבוקר (א') האריך בית המשפט את מעצרו של פינק ב-15 ימים נוספים, בהסכמתו.

הסיבות למעילה עדיין לוטות בערפל, ואולם גורמים שונים טוענים כי המעילה בוצעה על רקע הסתבכות כספית של פינק לפני שנים, שאינה קשורה להימורים או למעשים פליליים אחרים.

ייצוג מול העירייה

עו"ד פינק, בריטי במקור, הוא בעל רישיון עריכת דין ישראלי ומשרד פרטי בתחום הנדל"ן מזה כ-20 שנה. כאמור, המשרד עסק בתחום הנדל"ן, בתביעות ארנונה מורכבות מול עיריית ירושלים ובתביעות ייצוגיות, אותן הוביל לרוב בנו, עו"ד אסף פינק, שעבד עד לאחרונה כשותף במשרד של אביו.

מפרופיל המשרד עולה כי בין לקוחות המשרד המשרד נמנים מקורות, מדינת ישראל, חברת דרך ארץ בע"מ (זכיינית כביש 6), רשות הדואר, חברת החשמל, שפיר מפעלי הנדסה בע"מ, חברת א. ארנסון בע"מ, קרן קיימת לישראל ועוד חברות וגופים רבים עתירי נכסים. בנוסף ייצג המשרד חברות נוספות ואזרחים פרטיים אשר נאבקו בעיריית ירושלים בענייני ארנונה.

"המשרד נותן דגש מיוחד לאיכות הטיפול ולקשר האישי בין עורך הדין המטפל בתיק והלקוח. בשל כך, ישנו גידול מתמיד בהיקף העבודה ופניות של לקוחות חדשים עקב המלצותיהם של לקוחות ותיקים מרוצים", נכתב בפרופיל המשרד שפורסם באינטרנט.

כיומיים לפני שניגש למשטרה סגר עו"ד פינק את המשרד, ובין היתר פיטר את עורכי הדין שעבדו תחתיו, בהם בנו אסף.

עו"ד גדי טל, בא-כוחו של עו"ד יעקב פינק, מסר: "אנחנו מצפים להמשך החקירה שמתנהלת עד עתה תוך שיתוף-פעולה מלא של מרשי, שבמסגרתו הוא מספר פרטים שמצויים בידיעתו הבלעדית. להערכתנו, כתב האישום בעניין יוגש בשבועות קרובים".

מינוי כונס נכסים

נזכיר כי ימים ספורים לאחר מעצרו של עו"ד פינק החל נושיו ולקוחותיו לדרוש את הכספים שגזל מהם. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בשבוע שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה דחופה למינוי עורכי הדין אביחי ורדי ועדי כרמלי לכונסי נכסים זמניים או מנהלים מיוחדים לנכסיו של עו"ד פינק, וכן בקשה דחופה למתן צו כינוס כנגדו והכרזה עליו כפושט-רגל.

בסוף השבוע אישר השופט כרמי מוסק את הבקשה למינוי כונסי הנכסים הזמניים, וכעת יהיה מעניין לראות האם נכסיו של עו"ד פינק יכונסו במסגרת זו - או שהמשטרה תטפל בהחזר הכספים לנושים, על-פי הסדר הטיעון.

הבקשה הוגשה בשם שני לקוחותיו של עו"ד פינק, אשר טוענים כי מעל בכספי נאמנות וכספים נוספים שהופקדו בידו; האחד, דוד לב טוב, הטוען כי עו"ד פינק מעל בכ-2.4 מיליון שקל מכספו; והשנייה, ברטה גוטמן, הטוענת כי עו"ד פינק גנב 1.5 מיליון שקל מכספה.

משרד עורכי הדין כהן, סטרשנוב, לונדון מסר בשם משפחת פינק כי "בני המשפחה הופתעו ונדהמו לשמוע, זה מקרוב, על המעשים עליהם התוודה אבי המשפחה. למשפחה לא היה שמץ של ידיעה או מעורבות כלשהי במעשים, והם משתפים פעולה עם חקירת המשטרה באופן מלא ומוחלט. בני המשפחה מצרים על המעשים שנעשו על-ידי האב. לא למותר לציין כי מעשי האב פגעו פגיעה אנושה, בכל המישורים, גם במשפחה".