אושרו הפרטות ענק שיכניסו למדינה עד 20 מיליארד שקל

היוזמה, שאושרה בקבינט החברתי-כלכלי, אמורה להכניס למדינה בין 15 ל-20 מיליארד שקל ב-3 השנים הבאות מהנפקתם המתוכננת של נתג"ז, אחת משתי חברות הנמל ו-4 חברות ממשלתיות קטנות

הקבינט החברתי-כלכלי בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, אישר היום (א') אחה"צ את יוזמת רשות החברות הממשלתיות והאוצר להנפיק את החברות הממשלתיות בבורסה.

ההצעה שקודמה ע"י שר האוצר יאיר לפיד וזכתה לתמיכתו של נתניהו אושרה לאחר שמנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר כינס את השרים המתנגדים ליוזמה לפגישה מחוץ לישיבת הקבינט. במהלך הפגישה הסוערת, שנמשכה מעל שעתיים, הושגו הבנות שאפשרו את אישור הצעת האוצר.

בין היתר סוכם כי הליכי הנפקת החברות יחייבו את אישור הממשלה ולא רק את אישורו של שר האוצר. כמו כן סוכם כי לא ייפגעו סמכויות השרים האחראיים על החברות.

לדרישת שר התחבורה ישראל כץ סוכם כי הנפקת חברות הנמל אשדוד וחיפה תתבצע באופן שלא יפגע בהקמתם של שני הנמלים הפרטיים. בנושא הנפקת הרכבת הוחלט על הקמת צוות בינמשרדי שיבחן את הצורך הנפקת החברה.

היוזמה עוררה התנגדות רחבה של שרים שהחברות הממשלתיות נמצאות באחריותם. בין היתר מתנגדים ליוזמה שר התחבורה ישראל כ"ץ (חברות הנמל, רכבת ישראל); שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום (נתג"ז, מקורות, חברת החשמל); השר להגנת הסביבה עמיר פרץ (החברה לשירותי איכות הסביבה) ושר התקשורת גלעד ארדן (דואר ישראל). כתוצאה מריבוי ההתנגדויות לתוכנית נדחתה ישיבת הקבינט החברתי-כלכלי בשעתיים, ובתיווכו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר נערכו מגעים קדחתניים עם השרים המתנגדים במטרה לנסות ולמצוא נוסח מוסכם להחלטה.

היוזמה אמורה להכניס למדינה בין 15 ל-20 מיליארד שקל ב-3 השנים הבאות, מתוכם 4 מיליארד שקל בשנת התקציב 2015 - מהנפקתם המתוכננת של נתג"ז, אחת משתי חברות הנמל ו-4 חברות ממשלתיות קטנות המכונות "התל אביביות".

לפי התוכנית שיזם מנהל רשות החברות אורי יוגב, יונפקו מניות מיעוט (עד 49%) בשבע חברות ממשלתיות גדולות ויופרטו לחלוטין החברה לשירותי איכות סביבה וחברות הנמל. לרשימה ניתן להוסיף את תע"ש שכבר סיכמה עם המדינה על הפרטה מלאה באמצעות מכירה למשקיע אסטרטגי עד 2016.

ישיבת הקבינט נערכת יומיים לפני ישיבת הממשלה המכרעת לאישור התקציב. גם ועדת השרים לענייני חקיקה התכנסה הבוקר לדיון מקדים לקראת ישיבת הממשלה ואישרה את ההצעה לתיקון חוק האנג'לים. הצעת החוק בנושא הרחבת סמכויות הפיקוח על המחירים לא נדונה היום, והדיון בה ייערך במסגרת ישיבת הממשלה.