פרופ' שלמה זנד: ישראל גזענית, לא רוצה יותר להיות יהודי

זנד, המזוהה עם השמאל הקיצוני, פרסם מאמר ב"גרדיאן" כחלק מקידום ספרו "איך הפסקתי להיות יהודי" ■ "יש גזענות במידה מסוימת בכל מקום, אבל בישראל היא מושרשרת עמוק ברוח החוקים. היא נלמדת בבתי ספר ובקולג'ים, מופצת בתקשורת"

שלמה זנד / צילום מסך מתוך וויקיפדיה
שלמה זנד / צילום מסך מתוך וויקיפדיה

ההיסטוריון פרופ' שלמה זנד מאוניברסיטת תל-אביב, המזוהה עם השמאל הקיצוני בישראל, כותב במאמר ל"גרדיאן" הבריטי כי ישראל היא מדינה גזענית, ושהוא לא רוצה להחשיב את עצמו יותר כיהודי.

המאמר נפתח בהתייחסות לחזרה בשאלה של אביו במאה הקודמת, וטוען כי כעת הוא "חש מחויבות" לשבור לחלוטין כל קשר עם היהדות השבטית. הוא מודע לתגובות ולחצי הביקורת שהוא עלול לספוג ולכן כותב כי הוא מקווה שציונים להוטים ואנטי-ציונים כאחד יכבדו את החלטתו, אך מדגיש כי "דעתם חשובה לי כמו מה שיחשבו האנטישמים האידיוטים".

זנד טוען שעל-ידי כך שהוא מפסיק לאמץ את הזהות היהודית הוא מכיר בכך שהעבר שלו יהודי, ההווה ישראלי והעתיד של ילדיו יונחה מעקרונות אוניברסליים ופתוחים.

זנד לא חוסף שבטו מישראל וכותב: "אני מודה שאני חי באחת מהחברות הגזעניות ביותר בעולם המערבי. יש גזענות במידה מסוימת בכל מקום, אבל בישראל היא מושרשרת עמוק ברוח החוקים. היא נלמדת בבתי ספר ובקולג'ים, מופצת בתקשורת, אבל גרוע מכל - הגזענים בישראל לא מבינים מה הם עושים ולכן הם לא רואים צורך להתנצל על מעשיהם.

"כמעט בלתי נסבל עבורי לחיות בחברה כזו, אבל אני חייב להודות שקשה לי למצוא בית במקום אחר. אני תוצר של המפעל הציוני ולא יכול לבטל את זה. ביומיום אני ישראלי. אני לא גאה בזה, כמו שאני לא גאה להיות אדם עם עיניים חומות וגובה ממוצע. לעתים קרובות אני מתבייש בישראל, בעיקר בגלל הצבא הקולוניאליסטי שפוגע בחלשים שאינם חלק מהעם הנבחר".

המאמר הארוך נמשך ופורסם ב"גרדיאן" כחלק מקידום ספרו של זנד, "איך הפסקתי להיות יהודי", המוצע למכירה בבריטניה בפחות מ-10 ליש"ט. בתחתית המאמר צוין גם שזנד ידבר על ספרו באוניברסיטת לונדון ב-14 באוקטובר.